تویوتا bZ4X

رخ‌نمایی تویوتای الکتریکی در شانگهای

چهارشنبه - 1 اردیبهشت 1400

پیشرانه- با معرفی و عرضه نسل اول پریوس در سال ۱۹۹۷، تویوتا در عرصه تحقیق و سرمایه‌گذاری بر روی طراحی و توسعه قوای فنی پاک و تکنولوژی هایبرید، توانست در قامت یک خودروساز پیشگام و آینده‌نگر ظاهر شود.

پیشرانه- با معرفی و عرضه نسل اول پریوس در سال ۱۹۹۷، تویوتا در عرصه تحقیق و سرمایه‌گذاری بر روی طراحی و توسعه قوای فنی پاک و تکنولوژی هایبرید، توانست در قامت یک خودروساز پیشگام و آینده‌نگر ظاهر شود.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» با پیشرفت روزافزون کارایی و عملکرد تکنولوژی هایبرید تویوتا، معرفی نسل‌های بعدی پریوس و همچنین عرضه نسخه هایبرید دیگر محصولات تویوتا، این خودروساز ژاپنی موفق شد نظر مثبت کارشناسان و خریداران را نسبت به این فناوری تازه جلب کند تا بقیه خودروسازان نیز به سرمایه‌گذاری در این حوزه و عرضه خودروهای هایبریدی ترغیب شوند.

در دهه دوم قرن بیست و یکم میلادی اما شرایط به گونه دیگری پیش رفت؛ چراکه با پیشرفت تکنولوژی باتری‌ها در کنار یکسری عوامل دیگر، خودروهای تمام الکتریکی در بخش عملکردی و جلب رضایت خریداران، پیشرفت چشمگیری را تجربه کردند و عمده توجهات را به خود معطوف ساختند و درنتیجه به دلیل مزایای قابل‌توجه و حائز اهمیت نسبت به خودروهای درون‌سوز، توانستند راه خود را به صدر سرفصل برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت خودروسازان بگشایند.

تویوتا bZ4X

اما برعکس فناوری هایبرید، تویوتا از غافله ساخت و عرضه گسترده خودروهای تمام الکتریکی عقب ماند تا در مقایسه با اصلی‌ترین رقبایش (گروه رنو-نیسان و گروه فولکس‌واگن) عملکردی منفعلانه‌تر و پاسخی دیرهنگام در واکنش به این تحول و دگرگونی اساسی اخیر در صنعت خودرو داشته باشد. آن‌هم درحالی‌که امروزه فناوری هایبرید عمومیت بیشتری پیداکرده و توسط بسیاری از خودروسازان (و در خودروهایی با برچسب‌های قیمتی گوناگون) به‌طور گسترده مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ بنابراین پیشگامی تویوتا در حوزه فناوری هایبرید، برگ برنده‌ای نیست که در مقطع اوج‌گیری خودروهای تمام الکتریکی، چندان به یاری این خودروساز ژاپنی بشتابد؛ اما اوضاع برای تویوتا به همین شکل باقی نخواهد ماند و مدیران بزرگ‌ترین خودروساز جهان در سال ۲۰۲۰، بالاخره و هرچند کمی دیر، از خواب غفلت برخاسته‌اند.

در همین راستا به‌تازگی و در نمایشگاه خودرو ۲۰۲۱ شانگهای، تویوتا از کراس‌اووری تمام الکتریکی یعنی تویوتا bZ4X پرده برداشته است که قرار است آغازگر ورود بزرگ‌ترین خودروساز ژاپن به عصری تازه و پیوستن آن به صفوف طویل سازندگان خودروهای الکتریکی باشد.

تویوتا bZ4X

تویوتا bZ4X اولین خودروی لاین‌آپ محصولات تمام الکتریکی تویوتا خواهد بود که با نام bZ (مخفف beyond zero) شناخته می‌شوند. تویوتا برنامه دارد تا سال ۲۰۲۵ میلادی ۱۵ خودرو الکتریکی به سبد محصولاتش اضافه کند که طبق اعلام مدیران این خودروساز ژاپنی، ۷ تای آن‌ها تحت نام و نشان bZ عرضه خواهند شد.

تویوتا bZ4X کراس‌اووری کامپکت و تقریباً در قد و قواره و اندازه‌های یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین محصولات تویوتا یعنی راوفور (RAV4) است اما ارتفاع آن (نسبت به سطح زمین) کمتر بوده و فاصله بین دو محور آن نیز بیشتر از راوفور است. bZ4X همچنین اولین خودروی تویوتا محسوب می‌شود که بر روی پلتفرم جدید e-TNGA توسعه‌یافته است؛ پلتفرمی که به‌طور اختصاصی برای خودروهای تمام الکتریکی این خودروساز مورداستفاده قرار خواهد گرفت و با همکاری سوبارو شکل‌گرفته است.

تویوتا bZ4X

درحجم‌پردازی بدنه خودرو شاهد قوس و انحناهای فراوانی هستیم که به bZ4X چهره‌ای اغواگر، گیرا و کمی تا قسمتی فضایی بخشیده است. این حال و هوای عجیب و شباهت با سفینه‌های فضایی در کابین خودرو (خصوصاً با توجه به عناصری همچون شمایل و نحوه جاسازی نمایشگرهای جلوداشبورد و طرح غربیلک فرمان) نمود بیشتری پیدا می‌کند.

مدیران تویوتا هنوز در مورد مشخصات فنی، برد پیمایش خودرو و محدوده قیمتی آن اظهارنظری نکرده‌اند اما پیش‌بینی می‌شود تویوتا bZ4X قیمتی در محدوده ۴۰ هزار دلار داشته باشد.

کابین خودرو الکتریکی تویوتا

تویوتا برنامه دارد نسخه نهایی این خودرو را در سایت‌های تولیدی خود در ژاپن و چین مونتاژ کند. bz4x طبق اعلام تویوتا از اواسط سال ۲۰۲۲ در دسترس خریداران قرار خواهد گرفت.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟