بازار خودروهای تجاری علی جعفری

رونق بازار کامیون؟ شاید سال ۱۴۰۱

یکشنبه - 5 اردیبهشت 1400

پیشرانه- این روزها موضوع رفع تحریم‌ها و تأثیر آن بر صنعت خودرو یکی مباحث اصلی فعالان حوزه خودرو است، اما آیا با برداشته شدن تحریم‌ها شاهد حضور شرکت‌های معتبر خواهیم بود و این پروسه چقدر به طول می‌انجامد.

پیشرانه- این روزها موضوع رفع تحریم‌ها و تأثیر آن بر صنعت خودرو یکی مباحث اصلی فعالان حوزه خودرو است، اما آیا با برداشته شدن تحریم‌ها شاهد حضور شرکت‌های معتبر خواهیم بود و این پروسه چقدر به طول می‌انجامد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» یکی از بخش‌هایی که بعد از تحریم‌های آمریکا به شدت در بازار کشورمان آسیب دید بخش خودروهای تجاری و کامیون‌ بود.

در همین ارتباط علی جعفری کارشناس خودروهای تجاری در گفت‌وگو با «پیشرانه» گفت: موضوع برداشته شدن تحریم‌ها از چند جهت باید بررسی شود.

به گفته او موضوع نخست لایه‌لایه بودن تحریم‌ها است، با توجه به اینکه برخی از شرکت‌ها فعال در حوزه خودروهای تجاری ذیل سرفصل‌هایی مانند موشکی یا تروریسم قرارگرفته‌اند.

از سوی دیگر ایران هم‌اکنون وارد لیست سیاه FATF شده است، این موضوع انتقال پول را با مشکل زیادی مواجه کرده است و تقریباً انتقال پول به‌صورت مستقیم غیرممکن شده است.

همچنین با توجه به ارزبری بالای واردات قطعات CKD در تولید کامیون‌ها که برخی اوقات به‌اندازه واردات CBU یک کامیون است، موضع دولت به دلیل کمبود ارز در بازار بسیار اهمیت دارد.

جعفری در ادامه با اشاره به تمام شدن قراردادهای بیشتر شرکت‌های خارجی با نمایندگان داخلی نیز گفت: در ابتدا باید همه قراردادها بازنگری شود، همچنین کامیون‌های موجود در بازار هم تقریباً همگی قدیمی شده‌اند و محصولات جدید برای عرضه به بازار نیاز به همولوگیشن دارد، روندی که حداقل ۶ ماه زمان‌بر است.

از سوی دیگر بازار کامیون و خودروهای تجاری به‌صورت مستقیم از وضعیت اقتصادی تأثیر می‌گیرد، برقرار شدن خطوط واردات و صادرت و ایجاد رونق اقتصادی برای بازار خودروهای تجاری بسیار اهمیت دارد.

همچنین با توجه به قیمت ارز درصورتی‌که دولت ارز را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد نیز قیمت کامیون بسیار بالا خواهد بود و تا زمانی که رونق اقتصادی ایجاد نشود به‌احتمال فراوان خرید و تولید کامیون به‌صرفه نخواهد بود.

جعفری همچنین معتقد است با اشاره به تردیدهایی که در آینده با توجه به مشخص نبودن رئیس‌جمهور بعدی آمریکا و احتمال روی کار آمدن فردی مشابه ترامپ وجود دارد گفت: شرکت‌های خارجی در طی ۱۰ سال اخیر همیشه با تردید به همکاری با ایران اقدام کرده‌اند و این موضوع باعث می‌شود تمایلی برای سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت در ایران نداشته و واردات به‌صورت CBU را ترجیح بدهند همان‌طور که در یک سال اول بعد از برجام این اتفاق افتاد.

این کارشناس خودروهای تجاری در بخش دیگری نیز گفت: در این شرایط با فرض برداشته شدن همه تحریم‌ها، برطرف شدن موانع انتقال پول و همکاری دولت در تخصیص ارز باید توجه داشت پروسه سفارش گذاری تا حمل کالا حداقل ۵ ماه خواهد بود و اگر زمان حمل و ترخیص و تولید را نیز حدود ۳ ماه در نظر بگیریم درنتیجه به‌احتمال فراوان تا پایان سال جاری شاهد عرضه کامیون‌های جدید در بازار خودروهای تجاری نخواهیم بود.

جعفری در پایان تصریح کرد با توجه به همه موارد مطرح‌شده و در شرایط فعلی شرکت‌های چینی که هم‌اکنون در بازار ایران حضور دارند و برخی شرکت‌های دیگر که تحت لایسنس تولید نمی‌کنند در کوتاه‌مدت منفعت بیشتری خواهند داشت.

نوشته: پیشرانه

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟