سومین خودروی XPENG

سومین خودروی XPENG چشم‌ها را به خود خیره کرد!

چهارشنبه - 15 اردیبهشت 1400

پیشرانه- اتوشو ۲۰۲۱ شانگهای که در تاریخ ۲۱ تا ۲۸ ماه آوریل برگزار شد ( البته این نمایشگاه در روزهای ۱۹ و ۲۰ آوریل به‌طور اختصاصی برای خبرنگاران و کارشناسان گشایش‌یافته بود) به‌عنوان یکی از اولین رویدادهای خودرویی مهم و بین‌المللی در دوران پساکرونا شناخته می‌شود.

پیشرانه- اتوشو ۲۰۲۱ شانگهای که در تاریخ ۲۱ تا ۲۸ ماه آوریل برگزار شد ( البته این نمایشگاه در روزهای ۱۹ و ۲۰ آوریل به‌طور اختصاصی برای خبرنگاران و کارشناسان گشایش‌یافته بود) به‌عنوان یکی از اولین رویدادهای خودرویی مهم و بین‌المللی در دوران پساکرونا شناخته می‌شود. خودروسازان چینی و غیر چینی نیز فرصت را غنیمت شمرده و با تعدادی از جدیدترین مدل‌های خود وارد این آوردگاه شدند.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» یکی از این خودروسازان، کمپانی استارتاپی چینی XPENG موتور است که به‌طور تخصصی در حوزه ساخت خودروهای الکتریکی فعالیت می‌کند و در اتوشو ۲۰۲۱ شانگهای، اقدام به رونمایی و معرفی سومین خودروی XPENG کرده است.

سومین خودروی XPENG چشم‌ها را به خود خیره کرد!

سدانی خانوادگی که P5 نام‌گرفته و طبق ادعای XPENG، اولین خودروی تمام الکتریکی تولید انبوه در دنیاست که از فناوری Lidar (رادار لیزری) بهره می‌برد و دو سنسور Lidar این خودرو، قادر به تشخیص دوچرخه، اسکوتر، موتورسیکلت، عابر پیاده و انواع و اقسام اشیای ساکن و متحرک حتی در شرایط نوری نامساعد هستند.

XPENG P5

به لطف این سنسورها و مجموعه‌ای از تکنولوژی های دیگر (ازجمله ۱۲ سنسور اولترا سونیک، رادار با طول‌موج ۵ میلی‌متری و ۱۱ دوربین در جای‌جای بدنه)، XPENG همچنین ادعا می‌کند که سامانه خودران XPILOT 3.5 بکار گرفته‌شده در P5، این خودرو را به “پیشرفته‌ترین خودروی تمام الکتریکی باقابلیت خودران در چین ” مبدل می‌سازد؛ آن‌هم در شرایطی که قیمت خودرو از دیگر محصول سدان XPENG یعنی P7 پایین‌تر بوده و در کل سعی شده تا P5 (ازلحاظ سطح قیمتی) در دسترس طیف گسترده‌تری از خریداران قرار بگیرد (بد نیست بدانید که مدل P7 پس از اِعمال یارانه و بسته‌های مشوق و حمایتی، قیمت پایه‌ای حدوداً ۳۵هزار و ۵۰۰ دلاری در چین دارد).

XPENG P5

P5 همچنین خواه‌ناخواه در برابر تسلا مدل ۳ نیز قرار خواهد گرفت؛ خودرویی که مدتی است در خاک چین نیز مونتاژ می‌شود و باقیمت پایه حدوداً ۳۸.۵ هزار دلاری در بازار این کشور حضور دارد. چه در بحث عملکرد و چه در بخش برد پیمایش، P5 اگرچه توان غلبه بر تسلا را ندارد اما این محصول XPENG با اتکا به سامانه خودران پیشرفته و هوشمندش (که سعی شده تطابق بالایی با شرایط جاده‌های چین داشته باشد) و سایر ویژگی‌ها و امکاناتی که دارد، در مقابل این رقیب قدرتمند آمریکایی آن‌قدرها هم‌دستش بسته نیست.

XPENG P5

ازلحاظ ابعاد و اندازه‌های بدنه، Xpeng P5 در مقام مقایسه با تسلا مدل ۳ کمی کشیده‌تر است، اما فاصله بین دو محور آن کوتاه‌تر از مدل ۳ است. در کابین خودرو یک نمایشگر افقی و ایستاده ۱۵.۶ اینچی در پنل کاربری جلوداشبورد جلب‌توجه می‌کند و علاوه بر آن در پشت فرمان نیز یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی تعبیه‌شده است. یکی از نکات بسیار جالب در مورد P5، نصب پورت شارژ در هر دو سمت بدنه ( گلگیرهای جلو) به‌منظور سهولت شارژ خودرو در ایستگاه‌های شارژ است.

سومین خودروی XPENG

گفته می‌شود که XPENG ظرف مدت ۵۳ ساعت، بیش از ۱۰ هزار پیش سفارش برای P5 دریافت کرده است که در نوع خود رقم قابل‌توجهی است. البته دراین‌بین، مسلماً نباید رقم ۱۵ دلاری موردنیاز برای رزرو و همچنین وعده سازنده مبنی بر تأمین شارژ رایگان و مادام¬العمر برای نخستین سری از خریداران این خودرو را ازنظر دور داشت که طبعاً تأثیر زیادی در رقم خوردن چنین استقبال گسترده‌ای داشته است. احتمال می‌رود که تحویل اولین سری از این خودرو به خریداران از اواخر سال ۲۰۲۱ آغاز شود.

Xpeng P5

XPENG پیش از P5، دو خودروی کراس‌اوور کامپکت G3 و سدان اسپرت P7 را معرفی و به بازار عرضه کرده بود که دراین‌بین، مدل P7 به‌عنوان یکی از رقبای چینی تسلا مدل S، توجه بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی را به خود جلب کرده است.

در پایان باید گفت که جزییات بیشتر و تکمیلی در مورد اطلاعات فنی خودرو متعاقباً توسط سازنده اعلام خواهد شد.

نوشته: علی کریمی

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟