جیلی ژینگ‌یو L

ژینگ‌یو L؛ پرچم‌دار جدید جیلی و شاسی‌بلندی در کلاس جهانی

سه شنبه - 21 اردیبهشت 1400

پیشرانه- در جریان اتوشو شانگهای ۲۰۲۱ که در دهه سوم ماه آوریل برگزار شد، کمپانی جیلی (بزرگ‌ترین خودروساز بخش خصوصی چین و مالک بخش خودروهای سواری ولوو) از جدیدترین محصول خود با نام “ژینگ‌یو L” رونمایی کرد.

پیشرانه- در جریان اتوشو شانگهای ۲۰۲۱ که در دهه سوم ماه آوریل برگزار شد، کمپانی جیلی (بزرگ‌ترین خودروساز بخش خصوصی چین و مالک بخش خودروهای سواری ولوو) از جدیدترین محصول خود با نام “ژینگ‌یو L” رونمایی کرد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» خودروی شاسی‌بلندی لوکس که بر مبنای پلتفرم CMA (مخفف Compact Modular Architucture) توسعه‌یافته و قرار است در قد و قامت یک پرچم‌دار برای جیلی ایفای نقش کند. پیش از ژینگ‌یو L، برخی دیگر از محصولات ولوو و جیلی نظیر پولستار ۲، ولوو XC40 و … نیز بر مبنای پلتفرم CMA طراحی و مهندسی‌شده بودند.

جیلی ژینگ‌یو L

البته ناگفته نماند که ژینگ یو L در حال حاضر بزرگ‌ترین خودرویی محسوب می‌شود که بر مبنای این پلتفرم توسعه‌یافته است. فاصله بین دو محور خودرو برابر با ۲۸۴۵ میلی‌متر و عرض آن نیز برابر با ۱۶۸۹ میلی‌متر اعلام‌شده است.

جیلی ژینگ‌یو L

در اتوشو شانگهای دو سال پیش (۲۰۱۹)، جیلی از کانسپتی به نام پری‌فیس (Preface) پرده برداشت که درواقع مانیفستی برای زبان طراحی جدید این خودروساز محسوب می‌شد و عناصر و اِلِمان های بکار گرفته‌شده در آن قرار بود راه خود را به چهره تمامی محصولات جدید جیلی در آینده باز کند.

جیلی ژینگ‌یو L

جیلی ژینگ‌یو L نیز که دست‌پخت طراحان استودیو طراحی جیلی در شانگهای است، در نمای ظاهری (خصوصاً در نمای جلو) ادامه‌دهنده همان خط مش و الگوهای بصری کانسپت پری‌فیس است. طراحان خودرو نمای ظاهری ژینگ یو L را “آمیزه‌ای متعادل از استایل غربی و شرقی ” تحت تأثیر فلسفه “سمفونی فضا و زمان ” (Symphony of Space and Time) توصیف می‌کنند.

البته ادعای آن‌ها چندان بیراه هم نیست؛ چراکه در این شاسی‌بلند جیلی، رعایت تناسبات و جزییات در سطح بسیار بالایی دارد که درمجموع به خودرو ظاهری اتوکشیده و چهره‌ای مقتدر بخشیده است. البته در طراحی و حجم‌پردازی کلیت بدنه آن شباهت‌هایی با محصولات فولکس واگن، سئات و آئودی نیز احساس می‌شود.

شاسی بلند جدید جیلی

در طراحی نمای داخلی، طراحان از طبیعت نگاره‌های کلاسیک شرقی (که کوه‌های بلند و رودهای روان را به تصویر می‌کشیدند) تأثیر پذیرفته‌اند؛ مضاف بر اینکه تلاش کرده‌اند تا همانند نمای ظاهری، کابین خودرو نیز آمیزه و ترکیبی همگون از استایل غربی و شرقی باشد.

یکی از مواردی که خود جیلی نیز روی آن مانور زیادی می‌دهد، سطح بالای کیفیت و پرداخت متریال و تکنولوژی‌های بکار گرفته‌شده در کابین خودروست؛ ازجمله مانیتوری فراگیر و سرتاسری جلوداشبورد با رزولوشن ۱۹۲۰×۷۲۰ که طولی بیشتر از یک متر دارد.

جیلی ژینگ‌یو L

سامانه صوتی خودرو شامل ۱۰ اسپیکر فوق حرفه‌ای و پیشرفته از برند BOSE بوده که در همراهی با عایق‌بندی‌ها و سامانه کاهش صدای ورودی پیشرانه به کابین، نقش مهمی را در آرامش فضای داخلی خودرو و یا تبدیل آن به یک سالن کنسرت ایفا می‌کنند! علاوه بر این‌ها نورپردازی داخل کابین نیز بسته به حالت رانندگی، می‌تواند ۷۲ رنگ مختلف ایجاد کند.

جیلی ژینگ‌یو L

شاسی‌بلند جدید جیلی به سامانه خودران سطح دو مجهز شده و پکیجی از سامانه‌های کمکی ایمنی و دستیار راننده شامل کروز کنترل تطبیق‌پذیر بهینه‌شده، نسخه جدیدی از سامانه پارک خودکار همراه با مجموعه‌ای از دوربین‌ها، سنسورها، رادارهای اولترا سونیک و … در ژینگ‌یو L بکار گرفته‌شده است.

خودرو جدید جیلی

در زیر کاپوت خودرو یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو قرار دارد که به‌طور مشترک توسط ولوو و جیلی مهندسی و توسعه داده‌شده و ۲۱۵ اسب بخار قدرت و حداکثر ۳۲۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

خریداران همچنین قادر خواهند بود نسخه ارتقاءیافته و قدرتمندتر همین پیشرانه ۲ لیتری توربو را با ۲۳۵ اسب بخار قدرت و ۳۸۰ نیوتن‌متر گشتاور انتخاب کنند که رهاورد آن برای این شاسی‌بلند جیلی، شتاب صفر تا صد ۷.۷ ثانیه‌ای است. در بخش سامانه انتقال قدرت نیز دو گزینه در دسترس خریداران قرار دارد؛ یک گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه خودکار (طراحی و مهندسی‌شده توسط جیلی) یا گیربکس ۸ سرعته خودکار آیسین.

جیلی ژینگ‌یو L از نسل ششم سامانه AWD بورگ‌وارنر نیز بهره‌مند است و پنج حالت رانندگی عادی (NORM)، اقتصادی (Eco)، اسپرت، برفی و آفرود برای آن قابل انتخاب است.

شاسی بلند جدید جیلی

جیلی این خودرو را به فاصله کمی از زمان رونمایی و معرفی رسمی، در دسترس خریداران چینی قرار می‌دهد و احتمالاً تا پایان سال ۲۰۲۱، اولین محموله‌های این خودرو را روانه برخی بازارهای صادراتی خواهد ساخت.

نویسنده: علی کریمی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟