مالیات خودروهای لوکس

تحمیل هزینه مدیریت نادرست اقتصاد به مردم/ مالیات خودروهای لوکس چه تأثیری در بازار و تقاضا خواهد داشت؟

دوشنبه - 27 اردیبهشت 1400

پیشرانه- اجرای نادرست سیاست‌های اقتصادی در چند وقت اخیر منجر به تورم و درنهایت اعمال سیاست‌های محدودکننده‌ای از سوی دولت شده که مالیات لوکس نشینان از دسته این سیاست‌ها است درحالی‌که همگان بر این عقیده هستند روند افزایش قیمت خودروها به دلیل مدیریت نادرست دولت بوده و این هزینه نباید از جیب مردم پرداخت شود.

پیشرانه- اجرای نادرست سیاست‌های اقتصادی در چند وقت اخیر منجر به تورم و درنهایت اعمال سیاست‌های محدودکننده‌ای از سوی دولت شده که مالیات لوکس نشینان از دسته این سیاست‌ها است درحالی‌که همگان بر این عقیده هستند روند افزایش قیمت خودروها به دلیل مدیریت نادرست دولت بوده و این هزینه نباید از جیب مردم پرداخت شود.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» خبرها از شناسایی لوکس نشینان تا یک هفته آینده حکایت دارد بر این اساس کمترین مالیات پرداختی ۵۰۰ هزار تومان و بیشترین آن ۱۶۸ میلیون تومان تخمین زده‌شده است. بر این اساس دارندگان خودروهای لوکس با ارزش بالای یک میلیارد تومان مکلف به پرداخت مالیات تا پایان بهمن‌ماه امسال بوده و در خردادماه امسال نیز شناسایی خواهند شد.

بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی خودروهای تا یک میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان، یک درصد، خودروهای تا مبلغ سه میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان دو درصد، خودروهای تا مبلغ ۴ میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان نسبت به مازاد سه میلیارد تومان سه درصد و خودروهای نسبت به مازاد ۴ میلیارد و ۵۰۰ هزارتومانی ۴ درصد مشمول مالیات خواهند شد.

هرچند اماواگرهای زیادی به این مصوبه وارد است اما آنچه مسلم است اجرای قطعی این مصوبه از چند ماه آینده است و در این شرایط این پرسش مطرح است که با اجرای این مصوبه شاهد چه تغییراتی در میزان تقاضای خودروهای وارداتی و حتی قیمت آن‌ها در بازار خواهیم بود؟

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار وب‌سایت خبری «پیشرانه» با تأکید بر این‌که تعیین مالیات بر خودروهای لوکس نه‌تنها منجر به افزایش قیمت‌ها در بازار نمی‌شود بلکه تأثیری هم در کاهش تقاضا نخواهد داشت، می‌گوید: مالیات خودرویی با قیمت یک میلیارد تومان برای دارنده این خودرو ناچیز است ضمن آن‌که بدون شک دارنده این خودرو در زمان فروش خودروی خود مبلغ پرداختی در قالب مالیات را بر روی قیمت خودرو کشیده و درنهایت با قیمت بالاتری خودرو را خواهد فروخت.

وی این مصوبه اثر وضعی بر قیمت خودروها نخواهد داشت، در تشریح تعیین مالیات خودروهای لوکس می‌افزاید: خودروهای تا یک میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان مازاد بر یک میلیارد تومان یک درصد و خودروهای یک میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان تا دو میلیارد تومانی نیز مازاد بر یک میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان معادل دو درصد مشمول مالیات خواهند شد.

دادفر ادامه می‌دهد: هدف از تصویب این مصوبه مشخص نیست این در حالی است که این امکان وجود داشت تا راهکارهای متعدد دیگری پیش‌بینی کرد برای نمونه این امکان وجود داشت تا ۵۰ درصد تعرفه گمرکی خودروهای وارداتی به‌صورت مستقیم صرف توسعه واحدهای خودروسازی و مراکز تحقیق و توسعه شود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو بابیان این‌که راننده‌ای که سوار خودروهای لوکسی همچون بنز، میتسوبیشی اوتلندر و حتی ب ام و است تفاوت زیادی با دارنده پراید خواهد داشت بنابراین باید هزینه لذتی که از سواری این خودروها می‌برد را پرداخت کند، اظهار می‌کند: این شرایط در حالی است که بنزین برای هر دو این راننده سه هزار تومان خواهد بود درصورتی‌که عدالت نیست و دارندگان خودروهای لوکس باید به‌جای پرداخت این مبلغ تحت عنوان مالیات بر دارایی، سالانه مبلغی را به سازمان محیط‌زیست و یا ستاد مصرف سوخت واریز می‌کردند و در ردیف بودجه‌های سالانه پیش‌بینی می‌شد که در این شرایط رابطه به هزینه و درآمد دولت مشخص بود.

وی با انتقاد از پیش‌بینی مالیات بر عایدی سرمایه اظهار می‌کند: در شرایطی که دولت باسیاست‌های ناکارآمد منجر به افزایش تورم شده پیش‌بینی این مالیات محلی از اعراب ندارد اگر در آینده نزدیک این تورم به رکود تبدیل شود آیا دولت خسارت این روند را به مردم پرداخت نخواهد کرد.

دادفر پیش‌بینی این بندها را بازی دولت‌ها برای کسب درآمد عنوان و تصریح می‌کند: مردم نباید هزینه مدیریت نادرست را بدهند اگر حق است دولت‌ها از طریق مالیات نسبت به کسب درآمد اقدام کنند بدون شک این روند دوطرفه بوده و مردم نیز باید درازای پرداخت مالیات، خدمات دریافت کند.

نوشته: پیشرانه

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟