مرسدس بنز

اولین کراس اوور اسمارت بزودی معرفی خواهد شد+ اسکچ رسمی و تصویر اولیه

شنبه - 1 خرداد 1400

پیشرانه- محصول جدید اسمارت یک کراس‌اوور تمام الکتریکی خواهد بود که وعده داده شده در ماه سپتامبر سال جاری و در اتوشو مونیخ از نسخه کانسپت آن رونمایی خواهد شد.

پیشرانه- محصول کاملا جدید اسمارت یک کراس‌اوور تمام الکتریکی خواهد بود که وعده داده شده در ماه سپتامبر سال جاری و در اتوشو مونیخ از نسخه کانسپت آن رونمایی خواهد شد.

به گزارش وب سایت خبری « پیشرانه» رشد سهم بازار کراس‌اوورها در بازارهای مختلف، سهم بازار سایر سگمنت‌ها را با خطری جدی مواجه ساخته است.در بازار ایالات متحده چندین سال است که سدان‌ها دیگر بر بازار حکمفرمایی نمی‌کنند و سهم بازارشان به کمتر از ۴۰ درصد رسیده است.

در اروپا نیز اگرچه هاچ‌بک ها هنوز هم خریداران پرشماری دارند، اما در سالهای اخیر بخش قابل‌توجهی از سهم بازار خود را به کراس‌اوورهای جمع و جور واگذار کرده‌اند. از سویی دیگر، قوانین تازه اتحادیه اروپا شرایط را به گونه‌ای رقم زده که تولید و عرضه خودروهای هاچ بک شهری بسیار کوچک( سگمنت A)، دیگر صرفه اقتصادی چندانی برای خودروسازان ندارد.

به همین دلیل برخی از خودروسازان نظیر پژو-سیتروئن تصمیم به ترک این سگمنت گرفته و برخی دیگر همانند فیات ( و احتمالا فولکس) نیز تصمیم گرفتند تا نسل جدید نماینده خود در این سگمنت را در قامت یک خودرو الکتریکی معرفی کنند.

اسمارت تمام الکتریکی

همه این موارد در کنار سطح قیمتی بالاتر محصولات، باعث شده تا برند اسمارت ( که در حال حاضر تنها دو مدل هاچ‌بک سگمنت A “فورتو”و “فورفور” را در سبد محصولاتش دارد) در سالهای اخیر حال و روز چندان خوشی (در بحث فروش و سودآوری) نداشته باشد و  ضرر و زیان‌های مالی شدیدی را به ثبت رسانده است.

به همین دلیل برند مادر آن یعنی گروه دایملر در همکاری با جیلی چین، در تلاش و تکاپو است تا برای بهبود وضعیت و تقویت جایگاه اسمارت چاره‌ای بیاندیشد.

در نتیجه و به منظور همسویی با جریانات اخیر بازار، محصول کاملا جدید اسمارت یک کراس‌اوور تمام الکتریکی خواهد بود که وعده داده شده در ماه سپتامبر سال جاری و در اتوشو مونیخ از نسخه کانسپت آن رونمایی خواهد شد و به تازگی، اسکچ اولیه از سه رخ جلوی خودرو و تصاویری محدود از نمای جلویی و ستون عقب آن توسط اسمارت منشر شده است.

گفته می‌شود که این خودرو کراس‌اووری در کلاس کامپکت است و رقیبی مستقیم برای مینی کانتری‌من خواهد بود.

اسمارت تمام الکتریکی

فراموش نکنید که مینی زیرمجموعه رقیب ازلی و ابدی مرسدس و دایملر ،یعنی گروه ب ام و، است و به سبب تنوع مناسب سبد محصولات و استراتژی هوشمندانه‌تر مدیران ب ام و، مینی در آمار فروش و درآمدزایی عملکرد پایدارتر و به مراتب بهتری را در مقایسه با اسمارت به ثبت رسانده است.

این محصول جدید اسمارت اگرچه در اروپا و توسط تیم دیزاین مرسدس-بنز (تحت سرپرستی گوردون واگنر) طراحی شده، اما با توجه به مفاد و اهداف جوینت وینچر دایملر و جیلی، بر روی پلتفرم SEA این خودروساز چینی توسعه یافته است و در خاک چین نیز مونتاژ خواهد شد.

اما نکته جالب و حائز اهمیت در مورد این کراس اوور کانسپت اسمارت برای ما، اینست که اسکچ های اولیه منتشر شده از طراحی نمای خارجی خودرو، مزین به امضای محمدحسین امینی‌یکتا، طراح ایرانی مرسدس-بنز، است و بنظر می‌رسد که امینی‌یکتا یکی از اعضای کلیدی پروژه طراحی نمای ظاهری(Exterior) این خودرو بوده است.

امینی یکتا از اعضای اصلی تیم طراحی مرسدس-بنز

امینی یکتا از اعضای اصلی تیم طراحی مرسدس-بنز است و بطور ویژه در بخش طراحی خودروهای کار و تجاری مرسدس و خودروهای اسمارت مشغول به کار است. کانسپت‌های طراحی شده توسط وی (شامل مدل‌هایی نظیر اسمارت  Vision EQ، اسمارت Forease، مرسدس Urban eTruck و Vision Van) تابه‌حال توجه کارشناسان را به خود جلب کرده و بازخوردهای بسیار مثبتی را از افکار عمومی و منتقدان دریافت کرده‌اند.

نوشته: علی کریمی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟