آموزش گام‌به‌گام و تصویری تعویض لنت جلو خودرو پراید

آموزش گام‌به‌گام و تصویری تعویض لنت جلو خودرو پراید

سه شنبه - 9 مهر 1398

پیشرانه- یکی از ساده‌ترین کارهای فنی، تعویض لنت‌های جلو و حتی عقب خودرو است. کاری ساده که می‌توان با اندکی مهارت و دانش فنی و رعایت جوانب احتیاط، به‌راحتی آن را انجام داد و از هزینه و البته معطلی مراجعه به تعمیرگاه‌ها کم کرد.

پیشرانه- یکی از ساده‌ترین کارهای فنی، تعویض لنت جلو پراید است. کاری ساده که می‌توان با اندکی مهارت و دانش فنی و رعایت جوانب احتیاط، به‌راحتی آن را انجام داد و از هزینه و البته معطلی مراجعه به تعمیرگاه‌ها کم کرد.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» در ابتدا باید متذکر شویم که تعویض لنت در خودروهای مختلف مشابه هم بوده و تنها تفاوت‌های اندکی باهم دارند. این تفاوت‌ها بیشتر در شکل و ساختار کلیپرهای ترمز و چگونگی قرارگیری لنت در داخل این کلیپرها است.

قدم‌به‌قدم تا تعویض تعویض لنت جلو:

در ابتدا گیربکس خودرو را در دنده‌سنگین قرار داده و ترمزدستی را نیز می‌کشیم. همچنین برای احتیاط بیشتر بهتر است تا در عقب و جلوی یکی از چرخ‌ها یک مانع مثل آجر یا همان اصطلاحاً دنده‌پنج قرار دهیم. بعد از برداشتن قالپاق چرخ، پیچ‌های چرخ را در ابتدا کمی باز می‌کنیم چراکه انجام این کار در زمانی که خودرو روی جک قرار دارد، کمی ریسک است.

آموزش گام‌به‌گام و تصویری تعویض لنت جلو پراید

بعد از باز کردن چندین رزوه از پیچ چرخ، جک را در زیر خودرو قرار داده و چرخ را بلند می‌کنیم. دقت شود جک در محل مربوطه در کنار رکاب‌ها و یا یک جای مطمئن مثل محل اتصال سگدست قرار بگیرد. بعد از بلند کردن چرخ، پیچ‌ها را کاملاً باز می‌کنیم و چرخ را برمی‌داریم. برای اطمینان بیشتر همیشه چرخ بازشده را در زیر خودرو قرار دهیم تا در صورت افتادن خودرو از روی جک، چرخ مانع از برخورد مجموعه دیسک و ترمزها به زمین شود.

آموزش گام‌به‌گام و تصویری تعویض لنت جلو پراید

حالا نوبت به باز کردن و خارج کردن لنت‌های ترمز می‌رسد. پیچ‌های کوچک که با حرف A نشانه داده‌شده‌اند مخصوص نگه‌داشتن لنت‌ها هستند و پیچ‌های بزرگ که با حرف B نشانه‌گذاری شده‌اند برای جدا کردن دو قسمت کلیپرهای ترمز هستند که برای خروج راحت‌تر لنت‌ها، آن‌ها را باز می‌کنیم. هر دو پیچ را بازکرده و لنت‌ها را از جای خود خارج می‌کنیم. ضمناً پیچ C برای جدا کردن لوله شلنگ ترمز است که لازم به باز کردن آن نخواهد بود.

آموزش گام‌به‌گام و تصویری تعویض لنت جلو پراید

بعد از خارج کردن لنت‌های قدیمی و جاگذاری لنت‌های جدید، مجموعه کلیپر ترمز را دوباره جمع کرده و برای بستن پیچ‌ها اقدام می‌کنیم.

آموزش گام‌به‌گام و تصویری تعویض لنت جلو پراید

اگر کمی گریس همراه خود دارید، می‌توان در حین بستن دوباره پیچ‌ها از کمی گریس نیز استفاده کرد. این کار باعث می‌شود تا پیچ‌ها راحت‌تر بسته‌شده و در سری بعد نیز نرم‌تر بازشوند. ضمن اینکه خطر زنگ‌زدگی آن‌ها نیز کمتر خواهد شد.

آموزش گام‌به‌گام و تصویری تعویض لنت جلو پراید

در حین بستن و جمع‌کردن لنت‌ها، از قرارگیری دو پینی که لنت‌ها را در جای خود نگه می‌دارند و همچنین فنری که روی لنت‌ها می‌خوابد اطمینان حاصل کنید.

آموزش گام‌به‌گام و تصویری تعویض لنت جلو پراید

نکاتی در رابطه با تعویض لنت جلو پراید:

تعویض لنت‌های جلو:

تعویض لنت جلو در ترمزهای دیسکی در تمام خودروها شباهت زیادی به هم دارد و فقط تفاوت آن‌ها در نحوه باز کردن کلیپر های ترمز و چگونگی خارج کردن لنت‌ها خواهد بود.

رعایت نکات ایمنی:

رعایت نکات ایمنی مثل قرار دادن گیربکس در دنده یک یا دو، کشیدن ترمز پارک، قرار دادن مانع در عقب و جلوی یکی از چرخ‌ها، گذاشتن تایر در زیر خودرو بعد از باز کردن چرخ، نرفتن به زیر خودرو وقتی روی جک قرار دارد و… از موارد بسیار مهم در حین تعویض لنت‌های عقب یا جلو است.

ترمز نگرفتن:

در زمانی که لنت‌ها از جای خود خارج‌شده‌اند، به‌هیچ‌وجه اقدام به ترمز گیری نکنیم. این کار باعث حرکت پیستون ترمز و حتی خارج شدن آن از محل خود می‌شود که مشکلات بعدی را به همراه خواهد داشت.

تعویض به‌موقع لنت:

لنت‌ها باید در زمان مناسب و قبل از تمام شدن تعویض شوند. تعویض دیرهنگام لنت‌ها باعث می‌شود تا پرچ‌های نگه‌دارنده لنت با برخورد به دیسک آن را سایش داده و دیسک را خط بیندازد.

لنت خوب و بد:

لنت خوب باید در حین ترمز زدن سروصدا نداشته و توان نگه‌دارندگی آن نیز بالا باشد. بهتر است تا این قطعه حساس و حیاتی را از برندهای معتبر خریداری کنیم. وجود ناخالصی در لنت باعث سوت زدن آن می‌شود که وجود همین ناخالصی‌ها می‌تواند اصطکاک لنت با دیسک را کاهش دهد.

زمان تعویض لنت:

بهتر است گاهی با باز کردن چرخ و مشاهده چشمی میزان باقیمانده از لنت را بررسی کنیم. هرچند شرکت‌های خودروسازی عمر مشخصی را برای لنت اعلام می‌کنند اما یکی از موارد مؤثر در طول عمر لنت، کیفیت آن و همچنین نحوه رانندگی ما خواهد بود. پس با بازدید چشمی قبل از اینکه ضخامت لنت به کمتر از ۵ میلی‌متر برسد، آن را تعویض کنیم.

سرویس کلیپرها:

در زمانی که کلیپر را باز کردیم، شاهد غبارهای ناشی از ترمز گیری بر روی آن‌ها خواهیم بود. بهتر است این گردوغبار را باکمی آب بشوییم.

جا انداختن قالپاق چرخ:

در زمان جا انداختن دوباره قالپاق بعد از تعویض لنت جلو پراید حتماً دقت کنیم که محل والو باد در جای خود قرار بگیرد. این قسمت با یک علامت روی قالپاق مشخص است. ضمن اینکه فنر دور قالپاق نیز در محلی که والو قرار می‌گیرد، با بقیه قسمت‌ها متفاوت است.

خنک شدن دیسک:

دیسک‌های ترمز پراید برخلاف بسیاری از خودروهایی که دارای ترمزهای دیسکی هستند، از نوع خنک شونده نیست. این محدودیت باعث می‌شود تا در اثر ترمز گیری‌های زیاد و شدید، دیرتر گرمای خود را ازدست‌داده و زودتر داغ کنند. ازاین‌رو باید بدانیم که اگر دیسک ترمز داغ کرد به‌هیچ‌وجه برای خنک کردن آن از آب استفاده نکنیم. این کار منجر به تاب گرفتن دیسک می‌شود. بهترین کار این است که با سرعت بسیار پایین مثل حرکت در دنده یک، به راه خود با کمترین مقدار ترمز گیری ادامه دهیم تا هم از تابیدگی لنت‌ها جلوگیری شود و هم لنت با برخورد به هوای تازه، سریع‌تر خنک شود.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟

سایر نظرات

  • کامکاری | ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۸:۴۶ ب٫ظ

    با سلام وعرض تشکر ازراهنماییهای بسیار مفید شما همراه با تصاویر کاملا گویا وکاربردی
    به ویژه این که با فلش های رنگ هر نقطه از تصویر به خوبی نمایش می دهد .

  • پدرام | ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱:۵۸ ب٫ظ

    نحوه آموزش افتضاح بود که توضیح هم در رابطه با نحوه باز و بستن میله نگه دارنده داده نشد