تویوتا کرولا کراس

کرولای بلندقامت در سرزمین یانکی‌ها

دوشنبه - 17 خرداد 1400

پیشرانه- هنگامی‌که در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ میلادی، تویوتا اولین تصاویر و اطلاعات رسمی از کراس‌اوور تازه خود یعنی «کرولا کراس» را منتشر ساخت، بسیاری از کارشناسان برای حضور این خودرو در بازار آمریکا شانس چندانی قائل نبودند.

پیشرانه- هنگامی‌که در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ میلادی، تویوتا اولین تصاویر و اطلاعات رسمی از کراس‌اوور تازه خود یعنی «کرولا کراس» را منتشر ساخت، بسیاری از کارشناسان برای حضور این خودرو در بازار آمریکا شانس چندانی قائل نبودند.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» چراکه شمایل ظاهری کرولا کراس آن را تبدیل به خودرویی می‌ساخت که گویی بیشتر مطابق سلیقه بازارهای شرق و جنوب شرق آسیا (خصوصاً کشورهای عضو اتحادیه ASEAN) و برخی دیگر از کشورهای درحال‌توسعه (خصوصاً در آمریکای جنوبی) طراحی‌شده است (همان‌طور که حتی معرفی و عرضه کرولا کراس نیز ابتدا در تایلند صورت پذیرفته بود). علاوه بر این‌ها و به‌غیراز بازارهای مذکور، حضور کرولا کراس در بازار خاورمیانه نیز محتمل به نظر می‌‌رسید.

اما با اعلام رسمی خبر حضور کرولا کراس در بازار آمریکا، مدیران تویوتا خط بطلانی بر این برآوردهای اولیه کشیدند. این حرکت تویوتا را درواقع باید واکنشی به نیاز و تمایل روزافزون بازار به ابتیاع خودروهای کراس‌اوور و همین‌طور استراتژی رقبایی همچون فولکس، نیسان، هیوندای و کیا دانست. فراموش نکنید که سال گذشته میلادی تویوتا اقدام به معرفی کراس‌اوور «یاریس‌کراس» نیز کرده بود که در یک کلاس ابعادی پایین‌تر از C-HR قرار می‌گیرد و اگرچه یاریس‌کراس در بازار ژاپن و استرالیا نیز عرضه‌شده است اما درواقع قاره اروپا را باید بازار هدف اصلی این کراس اوور ساب- کامپکت دانست.

تویوتا کرولا کراس

کرولا کراس اما ازلحاظ ابعادی مابین دو کراس‌اوور ساب-کامپکت و کامپکت تویوتا یعنی  C-HR و RAV-4 قرار خواهد گرفت و خلأ موجود در بین این دو مدل را پر خواهد کرد. البته یکی دیگر از نکات مهم در مورد کرولا کراس و عامل برتری آن در مقایسه با C-HR، امکان سفارش خودرو با سامانه چهارچرخ متحرک (AWD) است.

تویوتا کرولا کراس

به نظر می‌رسد که کرولا کراس در برابر رقبایی نظیر کیا سلتوس، بیشتر به اعتبار نام کرولا در نزد مشتریان و سایر مزایای همیشگی آن نظیر دوام بالا و استهلاک و هزینه‌های نگهداری  پایین دل‌خوش کرده است؛ چراکه کرولا کراس در نمای ظاهری خود و به‌عنوان یک خودروی  حاضر در بازار ایالات‌متحده با مدل ۲۰۲۲، حرف چندانی برای گفتن ندارد. درواقع نمای جانبی و عقب خودرو را می‌توان تا حدود بسیار زیادی قابل‌قبول ارزیابی کرد اما در نمای جلو با  مجموعه‌ای ناهمگون و چهره‌ای نسبتاً ناموزون، اخمو و سردرگم طرف هستیم (البته تلاش شده تا کلیت پیکره خودرو ازلحاظ بصری بیشتر شبیه و در حال و هوای برادر بزرگ‌تر این خودرو یعنی RAV-4 باشد) و همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، چهره جلوی خودرو و برخی جزییات نمای ظاهری، کرولا کراس را بیشتر به خودرویی متناسب با سلیقه مشتریان در بازارهای جنوب شرق آسیا نظیر تایلند، فیلیپین، اندونزی و … تبدیل کرده است.

کابین کرولا کراس

کابین کرولا کراس

هرچقدر که در نمای ظاهری کرولا کراس کاراکتری کاملاً متفاوت را در مقایسه با کرولا به نمایش می‌گذارد، اما در کابین شباهت‌ها بین دو خودرو کاملاً ملموس است و کلیت طراحی نمای داخلی کرولا کراس تا حدود بسیار زیادی شبیه همان چیزی است که در سدان کرولا نیز دیده بودیم و باید گفت هرچقدر نمای ظاهری خودرو ازلحاظ قواعد زیبایی‌شناسی و علم دیزاین جای بحث و انتقاد دارد، طراحی نمای داخلی آن به‌مراتب پذیرفتنی‌تر است.

کابین کرولا کراس

همان‌طور که از نام خودرو نیز برمی‌آید، تویوتا کرولا کراس در باطن و ساختار فنی خود نیز اشتراکات فراوانی با برادر سدانش (کرولا) دارد؛ بطوریکه هر دو خودرو بر مبنای پلتفرم TNGA-C توسعه‌یافته‌اند و همانند کرولا، یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری تنفس طبیعی با ۱۶۹ اسب بخار قدرت  و حداکثر ۲۰۳ نیوتن‌متر گشتاور در کنار یک گیربکس  CVT قرار است نقش قلب تپنده و قوای محرکه کرولا کراس را ایفا کنند. همچنین کرولا کراس به‌طور استاندارد با آرایش دیفرانسیل جلو عرضه می‌شود اما خوشبختانه قابلیت سفارش آن با آرایش دو دیفرانسیل و سامانه AWD نیز فراهم‌شده است. ظرفیت یدک¬‌کشی این خودرو ۶۸۰ کیلوگرم بوده و مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی و در مدل‌های دیفرانسیل جلو و چهارچرخ متحرک به ترتیب برابر با ۷.۳۵ و ۷.۸ لیتر اعلام‌شده است.

کرولا کراس

همان‌طور که گفته شد، کرولا کراس هم‌اکنون در برخی بازارهای بین‌المللی نظیر تایلند و برزیل در حال عرضه است اما نسخه‌ای از این خودرو که به ایالات‌متحده راه پیدا خواهد کرد، در زیر پوست خود یکسری تغییرات و تقویت‌هایی را تجربه خواهد کرد تا در آزمون‌های ایمنی و ارزیابی‌های فدرال سربلند باشد.

نسخه آمریکایی کرولا کراس قرار است در سایت تولیدی مشترک تویوتا و مزدا در آلاباما مونتاژ شود و اگرچه هنوز قیمت آن به‌طور رسمی اعلام‌نشده اما پیش‌بینی می‌شود این خودرو قیمت پایه‌ای در محدوده ۲۳ هزار دلار داشته باشد. تویوتا وعده داده که نسخه هایبریدی کرولا کراس نیز در سال ۲۰۲۲ معرفی و روانه بازار ایالات‌متحده خواهد شد.

نوشته: علی کریمی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟