نصب فیلتر دوده

دولت به‌جای تحمیل هزینه‌های اضافی؛ حمل و نقل عمومی را توسعه دهد

سه شنبه - 9 مهر 1398

پیشرانه- استفاده از فیلتر ضد دوده روی اتوبوس‌ها مصوبه قانونی است، بنابراین در مورد مصوبه قانونی نمی‌توانیم بگوییم اجرایی نشود اما باید توجه داشت هر هزینه‌ای باید از نگاه ملی آثار مثبتی داشته باشد.

پیشرانه- نصب فیلتر ضد دوده روی اتوبوس‌ها مصوبه قانونی است، بنابراین در مورد مصوبه قانونی نمی‌توانیم بگوییم اجرایی نشود اما باید توجه داشت هر هزینه‌ای باید از نگاه ملی آثار مثبتی داشته باشد.

 به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» عبدالکریم حسین زاده؛ نایب‌رئیس فراکسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، بابیان این مطلب افزود: فیلتر دوده را می‌توان به‌عنوان یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا ارائه کرد بنابراین فیلتر دوده یکی از راهکارهایی است که اگر کامیون یا اتوبوسی که در سطح شهر تردد می‌کند برای اینکه بتوانم دوده خروجی آن را به حداقل برسانم باید فیلتر دوده بر روی آن نصب کرد؛ درواقع مهم‌ترین مسئله آلودگی هوا ذرات معلق است که از اگزوز این خودروها خارج می‌شود که با نصب فیلتر مانع خروج دوده از اگزوز آن به بیرون می‌شویم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ببخش قابل‌توجهی از خودروهای تجاری در خارج از شهر تردد می‌کنند به نظر می‌رسد نصب فیلتر ضد دوده تأثیر زیادی درروند کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها که همواره با آن مواجه هستند، نخواهند داشت. منطقی است دولت با برنامه‌ریزی دقیق و علمی راهکاری را برای رفع این مشکل ارائه دهد.

به گفته نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس یکی از مؤلفه‌های اساسی کاهش ترافیک و آلودگی‌ها در کلان‌شهرها استفاده از کم‌هزینه‌ترین، سالم‌ترین و راحت‌ترین وسایل نقلیه عمومی یعنی اتوبوس، مترو و غیره است .

حسین زاده با تأکید بر توسعه حمل‌ونقل عمومی، اظهار کرد: در دنیا حمل‌ونقل عمومی با نگاه بلندمدت و زیربنایی موردتوجه قرارگرفته و سرمایه‌گذاری‌های کلانی در این حوزه صورت گرفته است ما نیز در ایران اگر دنبال کاهش وارونگی و آلودگی هوا و کاهش بیماری‌های تنفسی، ریوی، عروقی به‌ویژه در تهران و کلان‌شهرها هستیم باید به توسعه حمل‌ونقل عمومی توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

نایب‌رئیس فراکسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار مجلس تصریح کرد: هر چند به به‌کارگیری برخی استانداردهای روز بر خودروهای تولیدی  الزامی است اما بهتراست دولت با ارائه پیشنهاد ها و راهکارهای مناسب به‌جای تحمیل هزینه‌های اضافی و بعضاً سنگین برای مصرف‌کننده آن را صرف توسعه حمل‌ونقل عمومی کند تا سطح آلودگی نیز هوا کاهش یابد.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: اگر خودروهای باکیفیت و با استانداردهای روز دنیا در کشور تولید و وارد شود و از سوی حمل‌ونقل عمومی نیز توسعه یابد شاید بتوان به کاهش آلودگی هوای شهرها و کلان‌شهرها امیدوار بود

 

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟