مقایسه فیدلیتی و کیا اسپورتیج SL

مقایسه فیدلیتی و کیا اسپورتیج SL

شنبه - 26 تیر 1400

پیشرانه- مقایسه فیدلیتی و کیا اسپورتیج SL ازجمله رقابت‌های جذاب خودرویی در بازار فعلی کشور ما به شمار می‌رود که قطعاً در آینده نزدیک سروصداهای بیشتری از نبرد میان این دو به گوش خواهد رسید؛ چراکه این خودروها ازلحاظ قیمت تقریباً در یک بازه قرار می‌گیرند و قطعاً برخی از مشتریان را به فکر فرو خواهند برد که کدامیک از آن‌ها ارزش خرید بالاتری دارد؟

پیشرانه- مقایسه فیدلیتی و کیا اسپورتیج SL ازجمله رقابت‌های جذاب خودرویی در بازار فعلی کشور ما به شمار می‌رود که قطعاً در آینده نزدیک سروصداهای بیشتری از نبرد میان این دو به گوش خواهد رسید؛ چراکه این خودروها ازلحاظ قیمت تقریباً در یک بازه قرار می‌گیرند و قطعاً برخی از مشتریان را به فکر فرو خواهند برد که کدامیک از آن‌ها ارزش خرید بالاتری دارد؟

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» برای پی بردن به پاسخ این سؤال بهتر است که به پیشرانه خود دست نزنید و با ما در ادامه همراه باشید تا به مقایسه فیدلیتی و کیا اسپورتیج sl بپردازیم و مو را از ماست این دو شاسی‌بلند شهری بیرون بکشیم.

معرفی فیدلیتی و کیا اسپورتیج SL

فیدلیتی بهمن موتور درواقع خودرویی چینی به نام جتور x70s است که توسط زیرمجموعه شرکت چری یک شاسی‌بلند تقریباً نیمه لوکس در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

سال ۹۹ بود که خبر عرضه فیدلیتی توسط گروه خودروسازی بهمن به گوش رسید و فروش آن در سال ۱۴۰۰ به‌عنوان یک کراس اوور میان سایز نیمه لوکس آغاز شد.

کیا اسپورتیج SL نیز حوالی سال ۲۰۱۱ به بازار ما راه پیدا کرد و به‌عنوان نسل سوم خانواده اسپورتیج، توانست توجهات فراوانی را به‌سوی خود جلب سازد؛ چراکه ازلحاظ ظاهری نسبت به نسل پیشین خود بسیار شکیل‌تر شده بود و خودرویی کاملاً زیبا به‌حساب می‌آمد. این محصول در قالب مدل‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ در بازار ما حضور دارد و احتمالاً بهای مدل‌های فیس قدیم آن در محدوده قیمتی فیدلیتی صفرکیلومتر قرار خواهد گرفت؛ بنابراین ما در این مقاله به مقایسه فیدلیتی و کیا اسپورتیج اس ال فیس قدیم خواهیم پرداخت.

مقایسه ازنظر طراحی

فیدلیتی ازلحاظ سگمنت بدنه در دسته بالاتر از اسپورتیج قرار می‌گیرد و ظواهر آن بیشتر نشان‌دهنده حالتی تجملاتی و خانوادگی است که گرچه المان‌های اسپرت کمتری در آن به‌کاررفته اما در عوض، تشخص و تجلل افزون‌تری در آن مشاهده می‌شود.

فیدلیتی

اما در سمت دیگر کیا اسپورتیج حضور دارد و باوجودآنکه سال‌های زیادی از حضورش در بازار ما می‌گذرد، اما هنوز هم در نوع خود یک کراس اوور زیبا و اسپرت برشمرده می‌شود و می‌تواند به‌عنوان یک اتومبیل نسبتاً شکیل مورداستفاده قرار بگیرد.

کیا اسپورتیج SL

با این حساب می‌توان گفت که فیدلیتی از شاخصه‌های دیداری چشم‌نوازتری بهره می‌برد اما کیا اسپورتیج نیز همچنان می‌تواند موردپسند بسیاری از خریداران واقع شود.

درنهایت این بسته به سلیقه مشتری است که کدامیک از دو حریف چینی یا کره‌ای را به‌عنوان خودروی جذاب‌تر انتخاب کند.

اما درون کابین اوضاع کمی متفاوت است؛ زیرا فیدلیتی نمایی کاملاً مدرن، دلپسند و مطابق با سلایق مشتریان امروزی را به نمایش می‌گذارد اما کیا اسپورتیج به دلیل طراحی کلاسیک‌تر کابین، از این لحاظ حرف زیادی برای گفتن در برابر حریف چینی نخواهد داشت. ازلحاظ کیفیت متریال نیز باید گفت که هر دو خودرو تقریباً در سطحی قابل‌قبول ظاهرشده‌اند و می‌توانند خرسندی کاربران خود را به دست آورند.

کابین کیا اسپورتیج SL

اما از سوی دیگر به دلیل فاصله بیشتر بین محور چرخ‌های فیدلیتی، شاهد کابینی جادار و دل‌بازتر از کیا اسپورتیج در محصول بهمن موتور هستیم که قطعاً محیطی با آسایش بیشتر را برای سرنشینان به ارمغان خواهد آورد.

کابین فیدلیتی

همچنین پشت صندلی‌های ردیف دوم فیدلیتی، فضایی بسیار وسیع در حد ۱۶۸۰ لیتر وجود دارد که درنتیجه هیچ‌گونه دغدغه‌ای را برای خانواده‌ها به هنگام مسافرت باقی نخواهد گذاشت. صندوق‌عقب کیا اسپورتیج نیز حدود ۷۴۰ لیتر ظرفیت دارد که گرچه کافی به نظر می‌رسد اما در برابر فیدلیتی، بسیار کم ارزیابی می‌شود.

مقایسه مشخصات فنی فیدلیتی و کیا اسپورتیج SL

گویا کیا اسپورتیج SL ازلحاظ فنی اندکی دست بالا را نسبت به فیدلیتی خواهد داشت؛ چراکه پیشرانه نسبتاً حجیم ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی آن دارای توان خروجی ۱۷۶ اسب بخار به‌علاوه ۲۲۷ نیوتن‌متر گشتاور است و نیروی حاصل از آن توسط یک گیربکس ۶ دنده اتوماتیک بعلاوه دو عدد دیفرانسیل، به‌سوی تمامی چرخ‌ها قابل‌ارسال خواهد بود.

شتاب ۰ تا ۱۰۰ اسپورتیج اس ال برابر ۱۰.۴ ثانیه است و ضمناً این کراس اوور کامپکت ۱۵۹۸ کیلوگرمی می‌تواند تا ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد. دراین‌بین نیز چیزی حدود ۹.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر به‌طور میانگین سوخت مصرف خواهد شد.

اما در مقابل فیدلیتی سعی کرده تا با یک پیشرانه جمع‌وجور توربو شارژ به حجم ۱.۵ لیتر کنار بیاید و ۱۵۵ اسب بخار قدرت به همراه ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور تولیدی خود را از طریق گیربکس ۶ سرعته دو کلاچ به چرخ‌های جلو تحویل دهد. شرکت بهمن به‌طور رسمی اشاره‌ای به حداکثر سرعت و شتاب صفر تا صد این خودرو نداشته اما احتمالاً فیدلیتی دارای شتابی در حدود ۱۲.۵ تا ۱۳ ثانیه خواهد بود و نهایتاً نیز تا حوالی ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت سرعت خواهد گرفت.

البته مصرف سوخت ترکیبی فیدلیتی برابر ۸.۱ لیتر ارزیابی‌شده که نسبت به حریف کره‌ای بسیار مقرون‌به‌صرفه تر به نظر می‌رسد. دراین‌بین کیفیت سواری اسپورتیج کمی خشک‌تر احساس می‌شود اما هندلینگ و پایداری آن در سر پیچ‌ها تقریباً اطمینان‌بخش‌تر خواهد بود.

جدول مقایسه مشخصات فنی فیدلیتی و کیا اسپرتیج

نوع خودرو فیدلیتی بهمن موتور کیا اسپرتیج SL
پیشرانه ۱.۵L  / چهارسیلندر/ توربوشارژ ۲.۴L / چهارسیلندر/ تنفس طبیعی
انتقال قدرت دیفرانسیل جلو / گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه اتوماتیک دو دیفرانسیل / گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک
توان خروجی ۱۵۵ اسب بخار / ۲۳۰ نیوتن متر ۱۷۶ اسب بخار / ۲۲۷ نیوتن متر
شتاب ۰ – ۱۰۰ ۱۲.۵ – ۱۳ ثانیه ۱۰.۴ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۸.۱ لیتر در صد کیلومتر ۹.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

 

مقایسه تجهیزات و آپشن‌های فیدلیتی با کیا اسپورتیج ۲۰۱۱-۲۰۱۳

کیا اسپورتیج در قالب نسخه‌های وارداتی و شرکتی در بازار موجود است که البته نسخه‌های فول وارداتی آن امکانات بسیار مطلوبی را در اختیار شما قرار خواهند داد. ازجمله این امکانات می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

کروز کنترل، سیستم کنترل سرعت در سرازیری، کنترل ایستایی در سربالایی، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، حسگر پارک عقب، سنسور باران و TPMS، اتولایت، چراغ‌های مه شکن، تنظیم برقی ارتفاع نور، فرمان برقی سه حالته، نمایشگر لمسی ۴.۳ یا ۷ اینچی، دوربین عقب، بلوتوث، ۶ کیسه هوا، پشت سری فعال، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، تهویه اتوماتیک دوگانه، صندلی برقی راننده، گرم‌کن و سردکن صندلی جلو، روکش صندلی چرمی، آینه‌های جانبی جمع شونده برقی و سانروف پانوراما.

لازم به تأکید است که امکانات مذکور ویژه نسخه فول آپشن غیر شرکتی کیا اسپورتیج است و ممکن است شما با نسخه‌های کم آپشن‌تر این خودرو در بازار مواجه شوید.

در سمت دیگر فیدلیتی بهمن موتور اندکی دست‌پُرتر ظاهرشده و در برخی موارد آپشن‌های رفاهی ایمنی مطلوب‌تری را در اختیار شما می‌گذارد. ازجمله آپشن‌های فیدلیتی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، سیستم کنترل توقف خودرو در سربالایی، سیستم ایمنی برخورد مانع با شیشه‌بالابر، ترمز پارک برقی، اتو هلد، رادار حرکت بین خطوط و تشخیص نقاط کور، سنسور فشار باد تایر، ایربگ های راننده و سرنشین جلو و جانبی، تنظیمات برقی به همراه گرم‌کن صندلی‌های جلو، سنسور باران، فرمان چرمی مجهز به کلید کنترل، تهویه مطبوع دیجیتال با دریچه عقب، بلندگو، شارژر وایرلس، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، جلو آمپر دیجیتال ۱۲.۳ اینچی، صفحه نمایشگر لمسی ۱۰: ۲۵ اینچی به همراه بلوتوث، کروز کنترل، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین عقب، اتولایت، آینه‌های جانبی جمع شونده اتوماتیک به همراه گرم‌کن، تنظیم برقی ارتفاع نور چراغ‌ها، سانروف پانوراما، دیلایت، حسگر پارک جلو و عقب، سیستم هوشمند باز شدن اتوماتیک درب صندوق توسط پا، جک هیدرولیکی درب موتور و سیستم تشخیص مانع درب صندوق.

نتیجه‌گیری

انتخاب یکی از این دو خودرو به‌عنوان برنده قطعی رقابت، کمی مشکل به نظر می‌رسد و بیشتر باید این کار را برحسب نوع نیاز و سلیقه مشتریان انجام داد. بر این اساس اگر به دنبال یک کراس اوور با ابعاد نسبتاً بزرگ‌تر، طراحی ظاهری مجلل، کابین فوق‌العاده جادار و مدرن، عدم نیاز به ‌صرف هزینه‌های نگهداری تا چند سال به دلیل دارا بودن گارانتی و مصرف سوخت پایین‌تر هستید، قطعاً محصول گروه بهمن ازنظر شما برنده مقایسه فیدلیتی و کیا اسپرتیج SL خواهد بود.

اما اگر صرفاً به دنبال یک کراس اوور چابک‌تر در میان برندهای مطرح کره‌ای می‌گردید که از بازار دست‌دوم بسیار گرم برخوردار باشد، لوازم‌یدکی و خدمات فنی آن گسترده باشد و به دلیل بهره‌مندی از دو دیفرانسیل، قابلیت طبیعت‌گردی تقریباً بهتری را نیز ارائه دهد، آنگاه بهتر است هزینه‌های نگهداری احتمالی اسپورتیج را نادیده بگیرید و این خودرو را به‌عنوان گزینه اول خود در قیاس با فیدلیتی برگزینید.

نوشته: حسین باباپور

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟