جتور

جتور در مسیر پیشرفت

سه شنبه - 29 تیر 1400

پیشرانه- جتور این زیرمجموعه نوپای چری، در یک برنامه‌ریزی بلند پروازانه و با اتکا به نقشه راه و استراتژی جدیدش، فروش سالانه ۱ میلیون دستگاهی در سال ۲۰۲۶ را هدف‌گذاری کرده است.

پیشرانه- جتور این زیرمجموعه نوپای چری، در یک برنامه‌ریزی بلند پروازانه و با اتکا به نقشه راه و استراتژی جدیدش، فروش سالانه ۱ میلیون دستگاهی در سال ۲۰۲۶ را هدف‌گذاری کرده است.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» بیش از پانزده سال است که کمپانی خودروسازی چری چین به‌واسطه نماینده و شریک ایرانی خود یعنی مدیران خودرو، در بازار کشورمان حضوری بی‌وقفه و قدرتمند داشته است. در این سال‌ها چری با رشد و پیشرفت چشمگیر محصولاتش در زمینه‌هایی نظیر طراحی و مهندسی، ایمنی، کیفیت و دقت مونتاژ، نه‌تنها در بازار ایران، بلکه در سایر بازارهای بین‌المللی نیز به بازیگر پراهمیت‌تری تبدیل‌شده است و حالا شمار قابل‌توجهی از کارشناسان و مشتریان به‌دقت اخبار مربوط به آن را رصد می‌کنند.

مدیران چری در این سال‌ها سعی داشته‌اند تا محصولات این خودروساز در رده‌های مختلفی از بازار حضورداشته باشند و طیف گسترده‌ای از خریداران را تحت پوشش قرار دهند. یکی از آخرین مانورها و تلاش‌های آن‌ها در همین راستا نیز معرفی برند جتور (Jetour) در سال ۲۰۱۸ بود که به‌عنوان برند پریمیوم و زیرمجموعه لوکس ساز چری، قرار است در آینده این خودروساز چینی نقش محوری و بسیار مهمی را ایفا کند و تحت تأثیر جریان بازار، در حال حاضر عمده تمرکز خود را بر روی طراحی و تولید خودروهای کراس‌اوور و شاسی‌بلند گذاشته است.

جتور

چری برند جتور را در شرایط نسبتاً خاصی معرفی کرد؛ چراکه بازار خودروی چین در آن بازه زمانی و پس از رشدی بی‌وقفه و چشمگیر در حدوداً سه دهه اخیر، برای اولین بار از سال ۱۹۹۰ با کاهش حجم فروش در سال ۲۰۱۸ مواجه شد (به میزان منفی ۴.۱ درصد) که برای بسیاری از خودروسازان چینی و غیر چینی خبر نسبتاً نگران‌کننده‌ای به حساب می‌آمد و می‌توانست برنامه‌ریزی‌های آنان را کم‌وبیش تحت تأثیر قرار دهد؛ اما مدیران چری از برنامه‌های خود در مورد این زیر برند جدیدشان عقب‌نشینی نکردند و گذر زمان نشان داد که آن‌ها به‌درستی این ریسک را به جان خریدند؛ چراکه جتور در ۱۶ ماه ابتدایی فعالیتش توانست بیش از ۱۷۸ هزار دستگاه خودرو به فروش برساند که برای برندی نوپا، آمار و ارقام قابل‌قبولی محسوب می‌شود. جالب است بدانید که یکی از مدیران ارشد هولدینگ چری به‌تازگی و در کنفرانسی خبری، ادعا کرده که برند جتور در بین برندهای نوپای چینی فعال در عرصه ساخت شاسی‌بلندها، بیشترین میزان رشد را به ثبت رسانده است. گفته می‌شود که در طی سه سال فعالیت برند جتور، این کمپانی مجموعاً حدود ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو را در چین و برخی دیگر از بازارها به فروش رسانده است.

اما جتور برای ما ایرانی‌ها نیز آن‌قدرها غریب و ناآشنا نیست؛ چراکه یکی از محصولات آن به نام «جتور X70 اس» اخیراً توسط گروه بهمن و تحت نام و نشان فیدلیتی به بازار کشورمان معرفی‌شده و (علیرغم شرایط متلاطم و تقریباً نامساعد فعلی بازار) با استقبال بسیار مناسبی از سوی مشتریان نیز مواجه شده است. البته بازارهای هدف جتور در منطقه خاورمیانه تنها به ایران محدود نمی‌شود؛ چراکه در حال حاضر خودروهای این برند در بازار کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نظیر عربستان سعودی، امارات متحده عربی، عمان و بحرین نیز عرضه می‌شوند و با تجهیز به لیست بلندبالایی از تجهیزات رفاهی و ایمنی، ارائه عملکرد فنی و کیفیت قابل‌قبول و برخورداری از قیمتی رقابتی، در تلاش برای جلب‌توجه مشتریان در بازار این کشورها هستند؛ بازارهایی که جوی بسیار رقابتی داشته و البته عمدتاً در قبضه خودروسازان ژاپنی، کره‌ای و آمریکایی هستند.

جتور X70 اس که در ایران توسط گروه بهمن مونتاژ شده و تحت نام فیدلیتی روانه بازار می‌شود

جتور X70 اس که در ایران توسط گروه بهمن مونتاژ شده و تحت نام فیدلیتی روانه بازار می‌شود

جتور به‌تازگی و به‌طور رسمی از کراس‌اوور جدید خود پرده برداشته است که با کد X شناخته می‌شود و از طراحی ظاهری مدرن‌تر و به‌مراتب به‌روزتری (نسبت به‌تمامی محصولات قبلی این برند نوپا) بهره‌مند بوده و به نظر می‌رسد که خط مش و زبان طراحی جدید جتور را به نمایش گذاشته است؛ خط‌مشی که در سایر کراس‌اوورها و شاسی‌بلندهای آتی این کمپانی نیز دنبال خواهد شد. در طراحی و حجم پردازی جتور X ردپای تعدادی از محبوب‌ترین ترندهای اخیر طراحی خودرو قابل‌شناسایی است که برای نمونه می‌توان به فرم و چینش چراغ‌های جلو و ابعاد بزرگ جلوپنجره، چراغ‌های Y شکل عقب و فرم شناور و معلق سقف خودرو اشاره کرد. جتور X همچنین اولین محصول جتور است که بر روی پلتفرم اختصاصی چری (که تحت نام “Kunlun” شناخته می‌شود) توسعه‌یافته است و به سامانه خودران سطح ۳ هوآوی نیز مجهز خواهد بود.

(تصویر شماره 2: مراسم رونمایی از جتور X؛ جدیدترین محصول جتور)

مراسم رونمایی از جتور X؛ جدیدترین محصول جتور

علاوه بر این‌ها، مدیران هولدینگ چری و جتور در کنفرانس و رویداد خبری اخیر، به تبیین استراتژی محصول و نقشه راه این کمپانی پرداختند که معرفی ۴ کراس‌اوور/ شاسی‌بلند جدید، معرفی یک محصول جدید در هر یک از کلاس‌های پیکاپ، کراس کانتری و MPV و همچنین تجهیز تمامی محصولات تولیدی به قوای محرکه هایبرید را شامل می‌شود. در یک برنامه‌ریزی بلند پروازانه، جتور با اتکا به این نقشه راه و استراتژی جدیدش فروش سالانه ۱ میلیون دستگاهی در سال ۲۰۲۶ را هدف‌گذاری کرده است.

جتور X

جتور X

جتور X

جتور X

طبق گفته‌های مدیران چری، در حال حاضر ۶۰ درصد خریداران جتور سنی پایین‌تر از ۳۵ سال دارند که از اهمیت بسیار زیاد و نقش محوری این گروه سنی از مشتریان (که تحت عنوان نسل Z شناخته می‌شوند) در استراتژی توسعه محصول و بازاریابی جتور حکایت می‌کند. همچنین مدیران چری اعلام داشته‌اند که علیرغم قرار داشتن در زیر چتر حمایتی گروه چری، جتور در آینده‌ای نزدیک به برندی مستقل تبدیل می‌شود و احتمالاً کراس‌اوور جتور X اولین خروجی و ماحصل این فصل تازه از حیات جتور خواهد بود. همچنین حدوداً ۳۰ میلیارد یوآن (معادل حدوداً ۴.۶ میلیارد دلار) در بخش‌های مربوط به تحقیق و توسعه (R&D) محصولات جتور سرمایه‌گذاری خواهد شد.

جتور

در حاشیه مراسم رونمایی از جتور X و کنفرانس تبیین استراتژی و نقشه راه آینده جتور که اخیراً در پکن برگزار شد، نسخه‌های ارتقاءیافته محصولات فعلی جتور نیز به نمایش گذاشته شدند. تغییرات، تجهیزات جانبی و مجموعه ارتقاهایی که در این محصولات اعمال‌شده، با سلایق و نیازهای خریداران بالقوه این خودروها و سناریوهای کاربری مختلف در جریان سفر انطباق و هماهنگی دارد.

نوشته: علی کریمی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟