فولکس‌واگن تایگو

فولکس‌واگن تایگو معرفی شد

دوشنبه - 11 مرداد 1400

پیشرانه- فولکس‌واگن از تنوع بخشیدن به سبد محصولات کراس‌اوور خود به‌هیچ‌وجه کوتاه نمی‌آید و برای سهم‌خواهی هرچه بیشتر از این بازار پر تقاضا حتی لحظه‌ای هم پا پس نمی‌کشد!

پیشرانه- فولکس‌واگن از تنوع بخشیدن به سبد محصولات کراس‌اوور خود به‌هیچ‌وجه کوتاه نمی‌آید و برای سهم‌خواهی هرچه بیشتر از این بازار پر تقاضا حتی لحظه‌ای هم پا پس نمی‌کشد!

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» در تازه‌ترین اقدام، این خودروساز آلمانی کراس‌اوور تایگو (TAIGO) را معرفی کرده که قرار است در سبد محصولات فولکس، خلأ و حدفاصل بین کراس‌اوورهای T-Cross و T-ROC را پر کند.

فولکس واگن TAIGO

طول، عرض و ارتفاع تایگو به ترتیب برابر با ۴۲۶۶، ۱۷۵۷ و ۱۴۹۴ میلی‌متر بوده و فاصله بین دو محور آن نیز ۲۵۶۶ میلی‌متر اعلام‌شده است و بنابراین از حیث اندازه طول و فاصله بین دو محور، تایگو دقیقاً مابین T-Cross و T-ROC قرار می‌گیرد. هرچند در عمل مدل‌های T-Cross و T-ROC آن‌قدرها هم تفاوت ابعادی قابل‌توجهی با یکدیگر ندارند و با توجه به تنوعِ بسیار خوبِ کراس‌اوورهای ساب-کامپکت فولکس‌واگن، خلأ چندانی از این حیث در سبد محصولات این خودروساز آلمانی در اروپا احساس نمی‌شد اما همان‌طور که در ابتدای متن نیز بدان اشاره شد، استراتژی فعلی مدیران فولکس‌واگن، حضور قدرتمند در این بخش از بازار با حداکثر قوا و به‌کارگیری تمامی ظرفیت‌هاست؛ یک استراتژیِ کم‌وبیش افراطی (اما احتمالاً سودآور) که حاصلش تنوع بالا و تعدد عجیب در لاین‌آپ کراس‌اوورهای فولکس‌واگن در بازارهای جهانی بوده و تا حدودی موجبات سردرگمی کارشناسان و مشتریان را فراهم آورده است!

فولکس واگن TAIGO

بااین‌حال آنچه می‌تواند تایگو را از T-Cross و T-ROC متمایز کند و تصمیم فولکس‌واگن (مبنی بر افزودن تایگو به سبد محصولاتش در اروپا) را منطقی جلوه دهد، فرم کوپه مانند انتهای بدنه خودرو است که می‌تواند توجه مشتریان جوان را به خود جلب کند؛ چراکه بازار کراس‌اوورهای کوپه نیز در سال‌های اخیر با رشد خوبی مواجه بوده است (تا جایی که به دلیل استقبال و تمایل مشتریان، کراس‌اوورهای کوپه وارد محدوده‌های قیمتی مناسب‌تر نیز شده‌اند)؛ بنابراین این سگمنتِ تقریباً نوپا آن‌قدر جذابیت و پتانسیل داشته که بسیاری از خودروسازان- ازجمله فولکس‌واگن- برای داشتن نماینده‌ای در آن ترغیب شوند.

فولکس‌واگن تایگو

تایگو درواقع نسخه اروپایی “فولکس‌واگن نیووس (Nivus)” است؛ خودرویی که توسط شعبه برزیلی فولکس طراحی و توسعه پیداکرده و در سال ۲۰۲۰ به بازار آمریکای جنوبی معرفی‌شده بود و از همان زمان هم در مورد این خودرو زمزمه‌هایی جدی مبنی بر احتمال عرضه آن در بازار اروپا (با اعمال یکسری تغییرات جزئی) به گوش می‌رسید که با رونمایی از تایگو، این گمانه‌زنی‌ها بالاخره به حقیقت پیوستند.

فولکس‌واگن تایگو

طراحی ظاهری خودرو همانند برادر بزرگ‌تر و کوچک‌ترش (T-ROC و T-Cross) با رویکردی محافظه‌کارانه صورت پذیرفته است و این محافظه‌کاری در نمای جانبی خودرو به اوج رسیده است. بااین‌حال، سعی شده تا با توجه بیشتر به برخی جزییات بدنه (در بخش فرم، متریال و رنگ) و همین‌طور معرفی‌تریم R-Line، کمی هیجان و تازگی در چهره خودرو تزریق شود.

کابین فولکس‌واگن تایگو

در کابین تایگو نیز با محیطی کاملاً آشنا مواجهیم چراکه طراحی داخلی این خودرو شباهت زیادی با طراحی همین بخش در برخی دیگر از محصولات جمع‌وجور فولکس‌واگن (خصوصاً پولو و T-Cross) دارد. در مقایسه با نسخه برزیلی خودرو (همان فولکس‌واگن نیووس)، برخی جزییات موردبازنگری قرارگرفته‌اند که برای مثال می‌توان به یونیت کنترل تهویه مطبوع اشاره کرد که طرحی شبیه به همین بخش در نسخه فیس‌لیفت خودروهای گران‌تر فولکس نظیر آرتئون و تیگوآن دارد.

فولکس‌واگن تایگو

تایگو تنها با آرایش دیفرانسیل جلو و پیشرانه‌های بنزینی عرضه خواهد شد که شامل یک پیشرانه ۳ سیلندر ۱ لیتری توربو (در دو سطح قدرت ۹۵ و ۱۱۰ اسب بخار) و یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو با ۱۵۰ اسب بخار قدرت می‌شود. همچنین بسته به پیشرانه و تیپ انتخابی، تایگو از یک گیربکس ۵ یا ۶ سرعته دستی و یا یک گیربکس ۷ سرعته دابل‌کلاچ اتوماتیک (DSG) بهره‌مند خواهد بود.

تایگو در اسپانیا مونتاژ خواهد شد و فولکس‌واگن در حال حاضر برنامه دارد تا آن را در بازار ۲۸ کشور (در اتحادیه اروپا، ترکیه و آفریقا) عرضه کند. پذیرش سفارش خرید این خودرو در سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۲۱ صورت می‌پذیرد و اولین سری از تایگو در اوایل سال ۲۰۲۲ تحویل خریداران خواهد شد.

نوشته: علی کریمی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟