جیلی امگرند جدید معرفی شد

دوشنبه - 18 مرداد 1400

پیشرانه- جیلی امگرند جدید به‌طور رسمی با کد SS11 و به‌عنوان نسل چهارم این خودرو معرفی شد.

پیشرانه- جیلی امگرند جدید به‌طور رسمی با کد SS11 و به‌عنوان نسل چهارم این خودرو معرفی شد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» کمپانی چینی جیلی به‌تازگی و به‌طور رسمی از نسل جدید سدان اقتصادی خود پرده برداشته است که تحت تأثیر زبان طراحی جدید جیلی (و مدل‌هایی نظیر کانسپت پری‌فیس)، تحولی اساسی و همه‌جانبه را در ظاهر و کابین خود تجربه کرده و حالا شکیل‌تر، بالغ‌تر و باوقارتر از نسل قبلی خود نیز به چشم می‌آید.

امگرندِ جدید به‌طور رسمی با کد SS11 و به‌عنوان نسل چهارم این خودرو معرفی‌شده است اما حقیقت این است که نسل‌های دوم و سوم این خودرو در حقیقت هرکدام فیس‌لیفت نسل قبلی خود بودند و نسل اول این خودرو نیز در سال ۲۰۰۹ (و در دو نسخه سدان و هاچ بک) معرفی‌شده بود؛ بنابراین مطابق چارچوب‌ها و تعاریف رایج، امگرند SS11 باید نسل دوم این خودرو خطاب شود اما به‌هرحال خودروسازان چینی در عوالم دیگری به سر برده و محاسبات مخصوص به خود را دارند!

اولین نسل از امگرند درواقع همان خودرویی است که در اوایل دهه ۹۰ شمسی تحت نام جیلی امگرند ۷ و توسط “جیلران موتور” وارد بازار کشورمان نیز شده بود و در آن مقطع زمانی توانسته بود در میان موفق‌ترین و خوش‌اقبال‌ترین خودروهای چینی بازار جای بگیرد و حتی در یک برهه زمانی (و با توجه به تجهیزات مطلوب، مشخصات فنی و ایمنی خوب و ارزش بالای آن در برابر رقم پرداختی)، آن‌قدر مورد استقبال قرار گرفت که توانست راه خود را به سمت جایگاه صدرنشینان جدول واردات خودرو به کشور بگشاید که برای خودرویی چینی در بازارِ آن زمان (که هنوز خالی از رقبای کره‌ای، ژاپنی و فرانسوی نشده بود) دستاورد بسیار بزرگ و ارزشمندی به‌حساب می‌آمد.

چیلی امگرند در ایران

اولین نسل از جیلی امگرند در نیمه اول دهه ۹۰ شمسی به بازار کشورمان راه‌یافته بود و توانست حضوری موفق اما نسبتاً کوتاه‌مدت را تجربه کند (به دلیل قطع همکاری جیلی و نماینده رسمی آن در ایران)

جیلی امگرند جدید بر مبنای پلتفرم ماژولار BMA گروه جیلی توسعه‌یافته است (مخفف B-segment Modular Architecture) که مبنای توسعه برخی دیگر از محصولات سدان و کراس‌اوور جیلی در این سگمنت نیز بوده است که به‌عنوان نمونه می‌توان به مدل‌های Binrui و Coolray اشاره کرد. طول، عرض و ارتفاع امگرند جدید به ترتیب برابر با ۴۶۳۸، ۱۸۲۰ و ۱۴۶۰ میلی‌متر و فاصله بین دو محور آن نیز ۲۶۵۰ میلی‌متر اعلام‌شده است اما علیرغم بهره‌مندی از چنین ابعاد و اندازه‌هایی (که این خودرو را در کلاس کامپکت قرار می‌دهد)، امگرند SS11 در کلاس ساب-کامپکت به رقابت با رقبایش خواهد پرداخت و در مقابل خودروهایی نظیر هوندا سیتی، تویوتا Vios و هیوندای اکسنت صف‌آرایی خواهد کرد.

جیلی امگرند جدید

جیلی امگرند جدید

هیجان‌انگیزترین بخش جیلی امگرند جدید اما نمای داخلی آن است؛ جایی که جیلی نه‌تنها کم‌فروشی نکرده، بلکه برای امگرند کابینی مدرن، باکیفیت و بسیار جذاب را در نظر گرفته که حتی می‌توان آن فراتر از سگمنت و کلاس قیمتی این خودرو توصیف کرد. همانند بسیاری از خودروهای امروزی، در جلوداشبورد امگرند نیز از دو صفحه نمایشگر استفاده‌شده است که یکی از آن‌ها با سایز ۱۲.۳ اینچ در مقابل راننده قرار دارد و دیگری با سایز ۱۰.۲ اینچ در مرکز پنل کاربری جلوداشبورد قرارگرفته و به سامانه ارتباطی-سرگرمی اختصاصی جیلی (موسوم با GKUI یا Geely Key User Interface) مجهز شده است.

جیلی امگرند جدید

نسل جدید جیلی امگرند

در بخش مشخصات فنی اما نباید انتظار عجیب‌وغریبی از امگرند جدید داشت و قرار نیست پیشرانه ۱.۵ لیتری توربویی که در تعدادی از محصولات رده‌بالاتر جیلی به چشم می‌خورد، به‌طور استاندارد در امگرند نیز مورداستفاده قرار بگیرد؛ چراکه تحول همه‌جانبه این خودرو در بخش طراحی و مجهزتر و ایمن‌تر شدن آن طبعاً هزینه قابل‌توجهی را برای جیلی به همراه داشته و این خودروساز را ناچار کرده تا برای مدیریت هزینه‌های محصول و تعیین قیمتی پایین و رقابتی برای امگرند جدید، این خودرو را با همان پیشرانه ۴ سیلندر و ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی عرضه کند که پیش‌ازاین هم بر روی نسل قبلی امگرند مورداستفاده قرارگرفته بود. این پیشرانه (که البته ظاهراً یکسری به‌روزرسانی‌های جزئی را تجربه کرده) قدرت و گشتاوری به ترتیب برابر با ۱۱۴ اسب بخار و ۱۴۷ نیوتن‌متر تولید می‌کند و متصل به یک گیربکس اتوماتیک CVT است. مضاف بر اینکه به نظر می‌رسد در نسل جدید امگرند و با توجه به تمایلات مشتریان و جریان بازار، دیگر خبری از گیربکس ۵ سرعته دستی در این خودرو نباشد.

کابین نسل جدید جیلی امگرند

قیمت پایه امگرند جدید در بازار چین ۶۲۸۰۰ یوآن تعیین‌شده که یعنی این سدان اقتصادی جیلی در نسخه پایه خود قیمتی کمتر از ۱۰ هزار دلار دارد. این رقم برای نسخه‌های مجهزتر خودرو می‌تواند تا ۸۴۸۰۰ یوآن هم افزایش پیدا کند که یعنی سقف قیمت امگرند جدید کمی بیشتر از ۱۳.۱ هزار دلار خواهد بود.

نوشته: علی کریمی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟