کانسپت Skysphere آئودی

آئودی از کانسپت Skysphere پرده برداشت

جمعه - 22 مرداد 1400

پیشرانه- آئودی به‌تازگی تصاویر و اطلاعات اولیه از کانسپت جدید خود را منتشر کرده است؛ خودرویی گرندتورر و تمام الکتریکی با طراحی فضایی و آینده‌نگرانه که در نمایشگاه پبل‌بیچ ۲۰۲۱ در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت و SkySphere نام‌گرفته است.

پیشرانه- آئودی به‌تازگی تصاویر و اطلاعات اولیه از کانسپت جدید خود را منتشر کرده است؛ خودرویی گرندتورر و تمام الکتریکی با طراحی فضایی و آینده‌نگرانه که در نمایشگاه پبل‌بیچ ۲۰۲۱ در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت و SkySphere نام‌گرفته است.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» طراحی بدنه خودرو با نگاهی ویژه و موشکافانه به تاریخ و میراث آئودی انجام پذیرفته است؛ بطوریکه که طراحانِ آئودی “هورش ۸۵۳ رودستر مدل ۱۹۳۷” را به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع الهام خود در طراحی و حجم‌پردازی SkySphere معرفی می‌کنند.

اسکایِسفیر

برای یادآوری، ذکر این نکته خالی از لطف نیست که هورش همراه با DKW، آئودی واندرر، چهار کمپانی خودروسازی بودند که اتحاد اتویونیون (Auto Union) را تشکیل دادند و بعدها اتویونیون به آئودی تغییر نام داده و برای همیشه با همین نام و نشان (و تحت مالکیت گروه فولکسواگن) به فعالیت خود ادامه داد. علیرغم تأثیرپذیری طراحان از این خودروی کلاسیک (و همچنین تأثیرپذیری از دیگر خودروهای مهم تاریخ کمپانی نظیر کواترو در برخی جزییات بدنه)، اسکایِسفیر در نمای ظاهری و استایل بدنه کاملاً راه خودش را می‌رود و با این طراحی پیشرفته و آینده‌نگرانه، به‌هیچ‌وجه شمایل یک رترو دیزاین را به خود نگرفته و درواقع غالباً در تناسبات کلاسیک بدنه وامدار هورش رودستر است.

ناگفته نماند که عمده مراحل طراحی و حجم‌پردازی خودرو در استودیو طراحی آئودی در مالیبو کالیفرنیا انجام ‌پذیرفته اما ساخت مدل فیزیکی آن در استودیو طراحی و مقر مرکزی آئودی در اینگولشتات آلمان به سرانجام رسیده است.

هورش 853 رودستر مدل 1937؛ یکی از اصلی‌ترین منابع الهام طراحان آئودی در خلق کانسپت Skysphere

هورش ۸۵۳ رودستر مدل ۱۹۳۷؛ یکی از اصلی‌ترین منابع الهام طراحان آئودی در خلق کانسپت Skysphere

با نزدیک شدن تدریجی به پایان دوره سلطه خودروهای درون‌سوز و رشد بی‌وقفه سهم بازار خودروهای الکتریکی و همچنین تغییر و ارتقا استانداردهای ایمنی، تغییر شکل و شمایل خودروها (چه در کلیات و تناسبات و چه در جزییات بدنه) امری ناگزیر خواهد بود؛ بنابراین عجیب نیست که آئودی در جدیدترین کانسپت‌های خود اقدام به ارائه روایتی تازه و تعریفی متفاوت از عناصر هویتی و بصری اصلی و مهمی همچون جلوپنجره کرده باشد.

کانسپت Skysphere

کانسپت Skysphere

درنتیجه جلوپنجره اسکایِسفیر حالا یکسری اِلِمان نورانی و روشنایی را در خود جای‌داده که بسته به موقعیت‌های مختلف، آرایش گرافیکی متفاوتی به خود خواهند گرفت. ورودی‌های هوا نیز به‌قدر کفایت و نیاز یک خودروی الکتریکی (برای مقاصدی همچون خنک‌سازی باتری‌ها و برخی دیگر از بخش‌های فنی) در نمای جلوی اسکایِسفیر تعبیه‌شده است.

کانسپت Skysphere

کانسپت آئودی اسکایِسفیر

کانسپت Skysphere آئودی

در نمای عقب خودرو نیز قرارگیری سرتاسری تعداد زیادی از چراغ‌های LED با افکت سه‌بعدی بسیار جلب‌توجه می‌کند.

کانسپت Skysphere آئودی

یکی از مواردی که کمپانی سازنده و طراحان این کانسپت بر روی آن مانور زیادی می‌دهند، قابلیت تغییر طول خودرو بر اساس حالت رانندگی (Driving Mode) است. در حالت GT که سامانه خودران پیشرفته (سطح ۴) هدایت خودرو را در دست می‌گیرد، پدال و غربیلک فرمان خودرو جمع شده و از مقابل راننده محو پنهان می‌شوند (کنسول میانی نیز در این حالت جابجا خواهد شد) و علاوه بر این‌ها، بدنه اسکای اسفیر ۲۵۰ میلی‌متر کشیده‌تر می‌شود و طول آن به ۵.۱۹ متر خواهد رسید تا نهایت راحتی و بهترین و بیشترین فضای ممکن برای راننده و سرنشین فراهم شود.

با قرارگیری خودرو در حالت اسپرت (Sport Mode)، طول بدنه اسکایِسفیر کاهش خواهد یافت و به ۴.۹ متر می‌رسد و غربیلک فرمان و پدال‌ها هم مجدداً در مقابل راننده ظاهرشده و برای تجربه یک سواری لذت‌بخش (و بدون دخالت سامانه خودران)، توسط وی مورداستفاده قرار خواهند گرفت.

کانسپت Skysphere آئودی

کابین اسکایِسفیر

کابین کانسپت Skysphere

همچنین در جریان این تغییر حالت‌های خودرو، ارتفاع آن نیز (به‌منظور کاهش ضریب درگ و بهبود آیرودینامیک) ۱۰ میلی‌متر کاهش می‌یابد و در کابین خودرو نحوه جانمایی نمایشگر بزرگ و سرتاسری در جلوداشبورد نیز تحت تأثیر تغییر حالت رانندگی قرار می‌گیرد و بخش اعظمی از این صفحه نمایشگر در حالت اسپرت به سمت راننده جلو خواهد آمد.

تصویری از کابین اسکایِسفیر در حالت جی تی/ GT Mode که در این حالت با فشردن تنها یک دکمه و خروج از حالت اسپرت/ Sport Mode، علاوه بر افزایش ۲۵۰ میلی‌متری طول بدنه خودرو، پدال‌ها و غربیلک فرمان آن نیز جمع شده و (با قرارگیری در محل تعبیه‌شده برای آن‌ها) از مقابل دیدگان راننده پنهان می‌شوند.

پیشرانه الکتریکی کانسپت Skysphere بر روی محور عقب آن قرارگرفته و قدرت و گشتاوری به ترتیب معادل ۶۲۴ اسب بخار و ۷۵۰ نیوتن‌متر را برای این خودرو فراهم می‌آورد و بنابر ادعای آئودی، اسکایِسفیر با اتکا به همین قوای فنی قادر است شتاب صفر تا صد زیر ۴ ثانیه‌ای را به ثبت برساند.

باتری‌ ۸۰ کیلووات ساعتی در کف خودرو تعبیه‌شده‌ و برای اسکایِسفیر برد پیمایشی برابر با حدوداً ۵۰۰ کیلومتر (مطابق چرخه WLTP) را به ارمغان خواهد آورد.

اسکایِسفیر یکی از سه کانسپت مهمی است که آئودی در ماه‌های آینده معرفی خواهد کرد و به‌زودی نوبت به رونمایی از کانسپت GrandSphere و UrbanSphere خواهد رسید که هرکدام به ترتیب قرار است تصویر و پیش‌نمایشی آینده‌نگرانه از خودروهای فوق لوکس و پرچم‌دار و خودروهای شهری آئودی ارائه دهند و البته همگی به سامانه خودران سطح ۴ نیز مجهز خواهند بود. GrandSphere در اتوشو IAA مونیخ رونمایی خواهد شد و UrbanSphere هم در سال ۲۰۲۲ رخ‌نمایی خواهد کرد.

نوشته: علی کریمی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟