نمایندگان موافق و مخالف فاطمی

نمایندگان موافق و مخالف فاطمی امین از صنعت خودرو چه گفتند؟

سه شنبه - 2 شهریور 1400

پیشرانه- ابهام در برنامه تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۴ از مهم‌ترین مسائلی بود که مخالفان فاطمی امین در جلسه بررسی صلاحیت وی در مجلس شورای اسلامی به آن اشاره داشتند.

پیشرانه- ابهام در برنامه تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۴ از مهم‌ترین مسائلی بود که مخالفان فاطمی امین در جلسه بررسی صلاحیت وی در مجلس شورای اسلامی به آن اشاره داشتند.

برنامه شعاری فاطمی امین در صنعت خودرو

اردشیر مطهری نماینده گرمسار و آرادان به‌عنوان اولین مخالف در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت بیان کرد: رشد اقتصادی در ۱۰ سال اخیر تقریباً صفر بوده و عبور از تورم ۵۰ درصدی را در حالی تجربه می‌کنیم که تورم جهانی ۳.۲ درصد است.

وی بابیان اینکه وزارت صمت موتور محرک اقتصادی است، اظهار کرد: امروز قیمت سیمان و میلگرد به بهانه قطع برق افزایش‌یافته اما آیا این با حل مشکلات این قیمت‌ها به شرایط اولیه بازمی‌گردد.

مطهری در ادامه با اشاره برنامه فاطمی امین برای تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو تصریح کرد: طبق برنامه ایشان قرار است ۱ میلیون دستگاه خودرو صادر شود، این در حالی است که آلمان سالانه ۸۰۰ هزار خودرو را صادر می‌کند. آقای فاطمی امین چطور می‌خواهند هزار دستگاه را به ۱ میلیون دستگاه برسانند.

وی اضافه کرد: وعده تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو از سوی فاطمی امین با توجه به عدم اشاره به زیان انباشته فساد، رانت و… این صنعت، برنامه ایشان مشابه برنامه وزرای دولت روحانی است. متأسفانه ایشان راهکاری برای کاهش قیمت خودرو و افزایش کیفیت آن ندارند.

به گفته مطهری، برنامه شعاری دردی از سفره مردم، تولیدکنندگان و فعالان بازار دوا نمی‌کند.

احسان اردکانی نماینده نیشابور و فیروزه نیز به‌عنوان نماینده مخالف به برنامه‌های پیشنهادی فاطمی امین وزیر پیشنهادی صمت نیز در ادامه این جلسه گفت: در حوزه خودرو، صنعت و … یک سال است که ادعا می‌کنیم مشکل از دولت است، آیا امروز که ورق برگشته این گزینه‌ها را در نقطه مقابل وزرای قبلی می‌بینیم؟ اگر پاسخ مثبت است باید رأی اعتماد داد اگر خیر بی‌شک رأی اعتماد ندهید.

به گفته اردکانی، باید دید آقای فاطمی امین کارآمدی لازم برای یک وزارتخانه بزرگ که مسئولیت‌هایی از سفره مردم تا خودروی زیر پای آن‌ها را دارا است، خواهد داشت؟

وی با انتقاد از مبهم بودن برخی سرفصل‌های برنامه وزیر پیشنهادی صمت، بیان کرد: متأسفانه برخی سرفصل‌های برنامه وزیر پیشنهادی از حمله طرح ویژه تولید خودرو در ۶ ماه آینده دارای ابهام است. درحالی‌که در همین ایام قیمت خودرو و لوازم‌خانگی افزایش چشمگیری داشته است.

اشراف کامل فاطمی امین به مشکلات صنعت

اما در ادامه این جلسه خلیل بهروزی فر نماینده فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی و در موافقت با برنامه‌های پیشنهادی وزیر صمت، تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۴ را جزو برنامه‌های موفق فاطمی امین در میان برنامه‌های بلندمدت دانست.

وی افزود: فاطمی امین بر مشکلات اقتصادی اشراف کامل دارد و دارای چارچوب و ضوابط کاری مشخص و با برنامه است و اعتقاد عمیق به سیستم کنترل، نظارت و پایش دارد و همه را برای تحقق این موضوع بسیج می‌کند و عضو تیم اقتصادی آقای رئیسی هستند.

همچنین در میان موافقان وزیر پیشنهادی صمت، سید کاظم موسوی نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین اظهار کرد: بنده امیدوار هستم آقای فاطمی امین در حوزه خودرو، فولاد و فلزات توجه ویژه خود را معطوف کرده تا مشکلات مردم برطرف شود.

موسوی تصریح کرد: بسیاری از واحدهای تولید در دوران کرونا راکد شده‌اند و ایشان می‌توانند با برنامه‌های خود این واحدها را فعال کنند.

احمد راستینه هفشجانی دیگر نماینده موافق وزیر پیشنهادی صمت نیز، اظهار کرد: برنامه عملیاتی در حل مشکلات و خارج کردن خودروهای فرسوده باعث شد از ایشان دفاع کنم.

وی تصریح کرد: رعایت چارچوب برنامه‌ریزی و تفکیک به دوره‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت از موارد مثبت در برنامه آقای فاطمی امین است.

راستینه هفشجانی اضافه کرد: شفافیت در اعداد کمی از مواردی است که در برنامه ایشان دیده می‌شود.

وی افزود: زمانی که در سال ۸۵ مجری پروژه خروج خودروهای فرسوده شد توانست با یک کار اجرایی ظرف مدت ۱۰ ماه ۲۵۵ هزار خودرو فرسوده را از رده خارج کند در حال که پیش از آن تنها ۴۵ هزار خودرو فرسوده از رده خارج‌شده بود.

همچنین محمدحسین فرهنگی نماینده اصولگرای تبریز، آذرشهر و اسکو با موافقت از برنامه وزیر پیشنهادی صمت، عملکرد وی در پروژه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را نقطه مثبت روحیه اجرایی فاطمی امین دانست و گفت: وی با نگاه فرابخشی توانست در اجرای این پروژه موفق باشد.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟