نسل جدید مرسدس- بنز سیتان

آشنایی با نسل جدید مرسدس- بنز سیتان

جمعه - 5 شهریور 1400

پیشرانه- نسل دوم و جدید ون سیتان (Citan) به‌تازگی توسط مرسدس-بنز معرفی‌شده است و طبق اظهارات مسئولان دایملر، سیتانِ جدید آخرین خودروی ون مرسدس است که با چنین طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های درون‌سوز عرضه می‌شود و در مدل‌های جدید و نسل‌های بعدی خودروهای تجاری مرسدس، سهم پیشرانه‌های غیر درون‌سوز به‌مراتب بیشتر خواهد شد.

پیشرانه- نسل دوم و جدید ون سیتان (Citan) به‌تازگی توسط مرسدس-بنز معرفی‌شده است و طبق اظهارات مسئولان دایملر، سیتانِ جدید آخرین خودروی ون مرسدس است که با چنین طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های درون‌سوز عرضه می‌شود و در مدل‌های جدید و نسل‌های بعدی خودروهای تجاری مرسدس، سهم پیشرانه‌های غیر درون‌سوز به‌مراتب بیشتر خواهد شد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» این ونِ کامپکتِ مرسدس در حال حاضر در دو نسخه تورر (Tourer) و پنل ون (Panel Van) معرفی‌شده که دراین‌بین، نسخه تورر برای مصارف خانوادگی گزینه‌ای مناسب‌تر است و پنل‌ون نیز بیشتر به درد مصارف تجاری و باربری می‌خورد. سیتان ازلحاظ ظرفیت و ابعاد و اندازه‌های بدنه در رده‌ای پایین‌تر از دیگر ون‌های مرسدس (ویتو و اسپرینتر) جای می‌گیرد و بدین ترتیب، کوچک‌ترین عضو خانواده خودروهای تجاری سبک (همان LCV) مرسدس-بنز محسوب می‌شود.

سل دوم و جدید ون سیتان (Citan)

چندین سال پیش، گروه دایملر و گروه رنو- نیسان همکاری‌های استراتژیک و گسترده‌ای را در چارچوب قراردادی رسمی با یکدیگر ترتیب دادند که ماحصل آن برای خودروهای کار و تجاری سبک دایملر، استفاده از پلتفرم و پیشرانه‌های مشترک (و حتی برخی قطعات ظاهری و تزییناتی در بدنه و کابین) با ساخته‌های رنو/ داچیا در محصولاتی نظیر مرسدس-بنز سیتان بوده است.

این رابطه تنگاتنگ و همکاری گسترده دایملر و رنو-نیسان همچنان در جریان و روی روال است و نسل جدید این مینی‎ون تجاری مرسدس نیز ساختار کلی، پلتفرم و متعلقات فنی مشترکی با نسل جدید رنو کانگو دارد که اتفاقاً نسل سوم و جدید این ون فرانسوی نیز در اواخر سال ۲۰۲۰ معرفی‌شده بود. طول بدنه سیتان جدید برابر با ۴۴۹۸ میلی‌متر بوده و فاصله بین دو محور آن نیز ۲۷۱۶ میلی‌متر است و نسخه‌ی لانگ خودرو (بافاصله بین دو محور بیشتر برای افزایش فضای بار و سرنشینان) نیز به‌زودی معرفی خواهد شد.

برادران ناتنی؛ نسل قبلی مرسدس-بنز سیتان در کنار رنو کانگو. اولین نسل از سیتان که در سال ۲۰۱۲ معرفی شد و بخش اعظمی از پلتفرم، ساختار و متعلقات فنی خود را از نسل دوم رنو کانگو به عاریت گرفته بود.

سیتان پس از حدود یک دهه پوست‌انداخته است و نسل جدید آن حالا از چهره‌ای مدرن و به‌روزتر برخوردار است که تطابق و هماهنگی بیشتری با زبان طراحی فعلی ساخته‌های مرسدس دارد اما شباهت و اشتراکات مرسدس سیتان با رنو کانگو در نما و پروفایل جانبی (گرین‌هاوس و پنل درب‌ها) و حتی در نمای عقب خودرو کاملاً خودنمایی می‌کند. در نمای داخلی اما مرسدس راه خودش را رفته و شاهد تمایز و تفاوت‌های چشمگیرتری بین سیتان جدید و کانگو در فضای کابین و جلوداشبورد هستیم.

اما نکته مهم و حائز اهمیت برای ما ایرانی‌ها در مورد نسل جدید سیتان، حضور محمدحسین امینی‌یکتا (طراح ایرانی مرسدس) در تیم طراحی و توسعه این خودرو است. امینی‌یکتا چندین سال است که در بخش طراحی خودروهای برند اسمارت (smart) و محصولات تجاری مرسدس-بنز مشغول به کار است.

تعدادی از اسکچ های رسمی مربوط به طراحی ظاهری نسل جدید سیتان که مزین به امضای محمدحسین امینی یکتا، طراح ایرانی مرسدس، هستند.

اسکج های محمدحسین امینی یکتا، طراح ایرانی مرسدس اسکج های محمدحسین امینی یکتا، طراح ایرانی مرسدس

وقتی صحبت از خودروهای کار و تجاری سبک در میان باشد، این قوای محرکه دیزلی است که همچنان در بازار اروپا حرف اول را می‌زند و سیتان نیز با پیشرانه ۱.۵ لیتری دیزلی در سه سطح قدرت ۷۴، ۹۴ و ۱۱۴ اسب بخار عرضه می‌شود که البته دراین‌بین، مدل Tourer فقط و فقط با پیشرانه ۹۴ اسبی قابل انتخاب است.

نسل جدید مرسدس- بنز سیتان

نسل جدید مرسدس- بنز سیتان

نسل جدید مرسدس- بنز سیتان

نسل جدید مرسدس- بنز سیتان

نسل جدید مرسدس- بنز سیتان

در بخش قوای محرکه نیز اشتراکات سیتان با کانگو ادامه خواهد داشت چراکه پیشرانه‌های دیزلی و بنزینی سیتان توسط رنو تأمین می‌شوند و پیشرانه بنزینی که برای قوای محرکه خودرو در نظر گرفته‌شده، یک واحد ۱.۳ لیتری توربو است که در دو سطح قدرت ۱۰۱ و ۱۲۹ اسب بخار ارائه می‌شود.

سیتان جدید به‌صورت استاندارد با گیربکس ۶ سرعته دستی عرضه می‌شود اما برای قوی‌ترین نسخه پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی خودرو امکان انتخاب یک گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DCT) نیز فراهم‌شده است.

مرسدس نسخه‌ای مجهز به پیشرانه الکتریکی نیز برای این خودرو تدارک دیده که تحت نام eCitan روانه بازار می‌شود و به ازای هر بار شارژ کامل باتری‌ها، مطابق چرخه WLTP برد پیمایشی برابر با ۲۸۵ کیلومتر خواهد داشت و امکان شارژ سریع باتری‌ها نیز برای eCitan در نظر گرفته‌شده که به لطف آن، باتری‌ خودرو در عرض ۴۰ دقیقه از ۱۰ تا ۸۰ درصد شارژ می‌شود.

مرسدس E-Citan

مرسدس E-Citan

نسل جدید سیتان از اواسط ماه سپتامبر سال جاری میلادی آماده عرضه خواهد بود و در بازار قاره سبز با رقبایی نظیر فولکس‌واگن کدی، پژو پارتنر، اوپل کمبو، فیات دوبلو و فورد تورنئو کانکت (Tourneo Connect) به رقابت می‌پردازد.

سیتان در مدل پایه خود احتمالاً قیمتی پایین‌تر از ۲۵ هزار یورو خواهد داشت اما به‌زودی نسخه‌ای لوکس و پریمیوم از سیتان تحت نام مرسدس-بنز T-Class معرفی خواهد شد و علاوه بر این‌ها، نسخه تمام الکتریکی از مرسدس T-Class نیز در سال ۲۰۲۲ معرفی می‌شود و انتظار می‌رود شمایلی شبیه به کانسپت Vision EQT داشته باشد که همین چندی پیش معرفی‌شده بود.

کانسپت ویژن EQT

کانسپت ویژن EQT

نوشته: علی کریمی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟