دلار و بازار خودرو

دلار بلای جان بازار خودرو شد

دوشنبه - 8 شهریور 1400

پیشرانه – بازار خودرو در روزهای اخیر با افزایش قیمت مواجه شده است افزایشی که همچنان تقاضایی برای آن وجود ندارد.

پیشرانه – بازار خودرو در روزهای اخیر با افزایش قیمت مواجه شده است افزایشی که همچنان تقاضایی برای آن وجود ندارد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» بازار خودرو برخلاف پیش‌بینی‌هایی که پیش از انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر کاهش قیمت صورت گرفته، در هفته‌های اخیر باوجود رکود در خریدوفروش‌ها با افزایش قیمت مواجه شده است.

اتفاقی که بیشتر می‌توان آن را ناشی از تحرک دلالان دانست تا با ایجاد جوی در قیمت، مصرف‌کننده را به سمت بازار کشاند و خودروهای پارکینگی را باقیمت بالا به فروش رساند.

اما چطور بازار خودرو آن‌هم در روزهایی که تعطیلات چندروزه برای مهار کرونا مصوب می‌شود و نقل و انتقالات بانکی امکان‌پذیر نیست با افزایش قیمت همراه می‌شود.

کاظم محمدی نیکخواه کارشناس بازار خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار «پیشرانه» با اشاره به دلیل اصلی برای افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر، اظهار کرد: بدون شک شرایط بازار خودرو متأثر از گرانی خودرو است. در حال حاضر بازار نزدیک به ۳ سال است که با نوسانات نرخ ارز با مشکل همراه می‌شود و این موضوع به یک غده در صنعت خودرو تبدیل‌شده که ارتباط نزدیک با افزایش قیمت دلار دارد.

وی ادامه داد: متأسفانه افزایش نرخ ارز با شیب تند در سال‌های اخیر توانست خودرو را از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل کند و تا زمانی که وضعیت بازار ارز به شکل فعلی باشد، مشکلات در بازار خودرو نیز ادامه خواهد داشت.

این کارشناس بازار خودرو اضافه کرد: در حال حاضر خودروهای مانده در پارکینگ افراد به‌اندازه‌ای است که می‌تواند خودروی صفر تولید سال ۹۸ را هم در بازار پیدا کرد. دلیل آن است که برخی مردم نتوانستند ریال خود را به ارز سکه تبدیل کنند و به‌جای آن به سراغ خرید خودرو رفتند. همین سیاست توانست کاربری خودرو از کالای مصرفی را تغییر دهد.

اما بااین‌حال صنعت خودرو در دولت جدید به دنبال افزایش تولید است تا بتواند در سال ۱۴۰۴ هدف ۳ میلیون دستگاه خودرو را محقق کند. این در حالی است که امروز این صنعت با زیان انباشته بسیار و بازاری در رکود مواجه است که پیش‌بینی‌ها بر ادامه‌دار بودن این رکود تأکید دارد.

نیکخواه با اشاره به برنامه تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو نیز بیان کرد: امیدوار هستم صنعت خودرو توان تولید این تعداد خودرو را داشته باشد اما چشم‌انداز با نفرات حاضر در مدیریت صنعت خودروی کشور چندان قابل تحقق نخواهد بود.

درواقع پیش از اجرای هر برنامه‌ای، وزارت صمت باید تیمی کارشناس و متخصص را برای صنعت خودروی کشور انتخاب کرده و از هر نوع تصمیم سیاسی و شتاب‌زده در این صنعت خودداری کند. از سویی دیگر ابزارهای لازم برای ایجاد رونق در بازار نیز باید بکار گرفته تا به‌موازات افزایش تولید بازار نیز شاهد تکاپو و تقاضاهای جدید باشد.

نوشته: مرسده امیرپناهی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟