شهریوری صادرات تایر

صادرات تایر در انتظار ابلاغ نهایی است

شنبه - 13 شهریور 1400

پیشرانه- صادرات تایر در حال حاضر در انتظار ابلاغ نهایی دفتر مقررات و صادرات وزارت صنعت، معدن و تجارت است تا با بازگشت به بازارهای خارجی سهمی در درآمدهای ارزی داشته باشد.

پیشرانه- صادرات تایر در حال حاضر در انتظار ابلاغ نهایی دفتر مقررات و صادرات وزارت صنعت، معدن و تجارت است تا با بازگشت به بازارهای خارجی سهمی در درآمدهای ارزی داشته باشد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» افزایش تولید در صنعت تایر و اشباع شدن عرضه در بازار باعث شد تا تولیدکنندگان تایر پس از ۳ سال خواستار مجوز صادرات این محصول شود. بدون شک صادرات تایر نقش مهمی در تأمین نقدینگی واحدهای تولید ایفا می‌کند اما نباید فراموش کرد، بازگشت به بازارهای صادرات پس از ۳ سال نیازمند صرف هزینه در بازاریابی خواهد بود؛ زیرا در مدت یادشده بازار به دست رقبا سپرده‌شده و بازگشت به جایگاه قبلی و سهم خواهی در بازار صادراتی دشوار خواهد بود.

از سویی دیگر با توجه به منتفی شدن افزایش قیمت تایر، صادرات می‌تواند بخشی از نقدینگی لازم برای خرید مواد اولیه به‌ویژه در بخش واردات را تأمین کند.

عبدالله شهریوری دبیر انجمن زنجیره ارزش صنعت تایر در گفت‌وگو با «پیشرانه» با اشاره به موضوع صادرات تایر، اظهار کرد: در بحث صادرات تایر جلسه ستاد تنظیم بازار موضوع را مصوب و آن را به سازمان توسعه تجارت داد و در آنجا نیز جلسه‌ای تشکیل و موضوع به تصویب رسید. درواقع منتظر ابلاغ نهایی از سوی دفتر مقررات و صادرات وزارت صنعت، معدن و تجارت هستیم.

وی در ادامه با اشاره به حضور در بازارهای هدف پس از صدور این ابلاغیه گفت: برای آنکه بگوییم در کدام بازارهای حضور خواهیم داشت کمی زود است، زیرا صنعت تایر ۳ سال صادرات نداشته و بازارهای هدف از بین رفته و آن‌ها را به رقبا واگذار کرده‌ایم.

شهریوری افزود: حال می‌توان این صادرات را از کشورهای همسایه آغاز سپس به سراغ کشورهای CIS رفت و درنهایت حتی می‌توان به کشورهای آمریکای لاتین نیز صادرات داشت اما این موضوع نیازمند صرف زمان و سرمایه‌گذاری در بازاریابی است.

وی همچنین درباره سایزهای صادراتی بیان کرد: قرار است در تمانی سایزها صادرات داشته باشیم. درواقع ۳۰ درصد از تولید ایرلس، ۱۰ درصد از تولید رادیال و ۲۰ درصد از انواع دیگر صادر شود.

هرچند با صدور ابلاغ نهایی راه به روی تولیدکنندگان تایر برای ورود به بازارهای صادراتی گشوده می‌شود اما تداوم این صادرات و حفظ بازارهای منطقه‌ای نیازمند ثبات در قوانین است که حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت را می‌طلبد. درواقع صادرکنندگان علاوه بر مجوز صادرات نیازمند حمایت‌های وزارت یادشده برای افزایش صادرات هستند.

نوشته: مرسده امیر پناهی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟