مگان E-Tech

مگان E-Tech ؛ اولین کراس‌اوور تمام الکتریکی رنو

سه شنبه - 16 شهریور 1400

پیشرانه- در حدود ۲۶ سالی که از معرفی و آغاز عرضه رنو مگان می‌گذرد، این خودروی کامپکت فرانسوی چهار نسل را تجربه کرده و در انواع و اقسام فرم‌های بدنه نظیر هاچ‌بک، سدان، استیشن و کوپه/ کبریولت روانه بازار شده است.

پیشرانه- در حدود ۲۶ سالی که از معرفی و آغاز عرضه رنو مگان می‌گذرد، این خودروی کامپکت فرانسوی چهار نسل را تجربه کرده و در انواع و اقسام فرم‌های بدنه نظیر هاچ‌بک، سدان، استیشن و کوپه/ کبریولت روانه بازار شده است.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» حالا و در سال ۲۰۲۱ اما موسم ورود مگان به فصل تازه‌ای از حیاتش فرا رسیده است تا در عصر خودروهای الکتریکی و دوران اوج‌گیری محبوبیت کراس‌اوورها، مگان برای اولین بار در قامت یک کراس‌اوور و با پیشرانه‌ای تمام الکتریکی روانه کارزار رقابت با هماوردهایی نظیر فولکس‌واگن ID.3، سیتروئن C4 الکتریکی، هیوندای IONIQ 5 و کیا EV6 شود.

مگان E-Tech در اتوشو مونیخ 2021

مگان E-Tech در اتوشو مونیخ ۲۰۲۱

نمای ظاهری مگان E-Tech تا حدود زیادی به کانسپت مگان eVision که سال گذشته رونمایی شده بود وفادار مانده اما طبعاً برخی از موارد بسیار پیشرفته و تقریباً آینده‌نگرانه آن دستخوش تغییر شده‌اند و برای مثال، آینه‌های دیجیتالی و دوربین‌دار جای خود را به آینه‌های رایج و معمولی داده‌اند. ناگفته نماند که مگان E-Tech اولین خودروی سری تولیدی رنو با لوگوی جدید و بازبینی‌شده این کمپانی خواهد بود.

کانسپت مگان evision که در سال 2020 رونمایی شد و پیش‌نمایشی از جدیدترین نسل مگان محسوب می‌شد

کانسپت مگان evision که در سال ۲۰۲۰ رونمایی شد و پیش‌نمایشی از جدیدترین نسل مگان محسوب می‌شد

در کابین خودرو، مگان E-Tech از رابط کاربری جدید و بهبودیافته رنو با نام OpenR Link بهره‌مند است که از طریق دو صفحه‌نمایش بزرگ و به هم چسبیده (که مجموعه آن‌ها شکل و شمایلی شبیه حرف L دارد) به ارائه اطلاعات موردنیاز و تعامل با راننده و سرنشینان می‌پردازد. نمایشگر بزرگ‌تر و ۱۲.۳ اینچی در مقابل دیدگان راننده قرارگرفته و نمایشگر دیگر (که بسته به تیپ و رده تجهیزاتی خودرو ۹ یا ۱۲ اینچی خواهد بود) نیز در پنل کاربری جلوداشبورد جا خوش کرده و با زاویه ملایمی به سمت راننده متمایل شده است.

کابین مگان E-Tech

سامانه ارتباطی-سرگرمی OpenR Link با همکاری گوگل توسعه داده‌شده از طیف گسترده‌ای از سرویس‌ها و اپلیکیشن های گوگل به‌طور استاندارد پشتیبانی می‌کند و علاوه بر این‌ها، بیش از ۴۰ اپلیکیشن اختصاصی نیز برای استفاده در کابین خودرو در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

دو گزینه برای قوای محرکه مگان الکتریکی جدید ارائه‌شده که اولی خروجی قدرت و گشتاوری به ترتیب برابر با ۱۳۰ اسب بخار و ۲۵۰ نیوتن‌متر دارد اما پیشرانه الکتریکی قدرتمندتر، خروجی قدرت و گشتاوری به ترتیب برابر با ۲۲۰ اسب بخار و ۳۰۰ نیوتن‌متر را برای مگان E-Tech به ارمغان می‌آورد.

این پیشرانه‌های الکتریکی می‌توانند بسته به تیپ و رده خودرو و انتخاب مشتری، از منبع پکیج باتری ۴۰ یا ۶۰ کیلووات ساعتی تغذیه شوند که طبق چرخه WLTP، اولی برد پیمایشی برابر با ۳۰۰ کیلومتر را به ازای هر بار شارژ کامل باتری‌ها در پی خواهد داشت اما پکیج باتری ۶۰ کیلووات ساعتی شعاع حرکت و برد پیمایشی معادل ۴۷۰ کیلومتر را ارائه می‌دهد.

مگان E-Tech

 

همچنین طبق ادعای رنو، با شارژ باتری‌های خودرو در ایستگاه‌های ۱۳۰ کیلوواتی شارژ سریع و به ازای ۳۰ دقیقه شارژ، مگان e-tech قابلیت پیمایش حدوداً ۳۰۰ کیلومتر را خواهد داشت. باتری‌های الکتریکی خودرو تحت پوشش وارانتی ۸ ساله شرکت سازنده خواهند بود و رنو اطمینان داده که در صورت زوال و افت ظرفیت نگهداری شارژ باتری‌ها به سطح کمتر از ۷۰ درصد، به‌صورت رایگان باتری الکتریکی خودرو را تعویض خواهد کرد.

رنو مگان تمام الکتریکی

رنو مگان E-Tech همانند نیسان آریا بر پایه پلتفرم مدولار و تمام الکتریکی CMF-EV گروه رنو-نیسان توسعه‌یافته است و باتری الکتریکی خودرو که توسط کمپانی LG CHEM تأمین می‌شود، در قیاس با دیگر خودروی الکتریکی و محبوب رنو یعنی هاچ بک زوئی (ZOE)، ۴۰ درصد اندازه و ابعاد کوچک‌تری دارد و ارتفاع و ضخامت آن نیز تنها ۱۱۰ میلی‌متر است که طبق ادعای رنو این ابعاد و اندازه کوچک‌تر از طریق بازنگری در فرمول ساخت باتری‌ها (کاهش استفاده از کبالت و استفاده بیشتر از نیکل) حاصل‌شده است.

رنو مگان تمام الکتریکی

جدا از بحث قوای محرکه، رنو در بخش انتخاب متریال و پروسه ساخت مگان E-Tech نیز سعی کرده تا این خودرو یک وسیله نقلیه دوستدار محیط‌زیست و پایبند به ارزش‌ها و اصول Sustainability باشد و ادعاشده که خودرو در انتهای چرخه عمر خود تا ۹۵ درصد قابل بازیافت خواهد بود.

کابین مگان E-Tech

گروه رنو برنامه دارد تا سال ۲۰۳۰ میلادی ده خودروی تمام الکتریکی جدید را معرفی کند که هفت خودرو تحت برند خود رنو به بازار عرضه خواهند شد و در بین این ۷ مدل، طبق اخبار واصله و شنیده‌ها از منابع موثق، عرضه نسل جدید رنو ۵ در قد و قامت یک هاچ بک تمام الکتریکی قطعی شده است و علاوه بر آن معرفی یک کراس‌اوور و یک هاچ بک جمع‌وجور و تمام الکتریکی دیگر (که گفته‌شده طراحی آن تحت تأثیر مدل کلاسیک رنو ۴ خواهد بود) نیز بسیار محتمل به نظر می‌رسد.

مگان E-Tech

مگان E-Tech

لوکا دی مئو، مدیرعامل رنو که از سال ۲۰۲۰ و پس از ترک سئات به رنو پیوسته، امید زیادی به موفقیت مگان جدید دارد و معتقد است که مگان E-Tech تعریفی نو و احساسی از یک هاچ بک اروپایی را ارائه خواهد داد. آقای دی مئو خود در دهه ۱۹۹۰ و در دوران معرفی و عرضه مدل‌های موفق مگان و سنیک، در رنو مشغول به کار بود و امید دارد که استراتژی جدید و نقشه راه جامعی که برای آینده رنو تعریف و تبیین کرده (شامل توقف تولید مدل‌های کم‌طرفدار و زیان‌ده و تمرکز بر حضور در سگمنت‌های پرطرفدارتر)، این خودروساز فرانسوی را دوباره به جاده سودآوری برگرداند.

نوشته: علی کریمی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟