آیا آزادسازی واردات خودرو محقق می‌شود؟

آیا آزادسازی واردات خودرو محقق می‌شود؟

یکشنبه - 21 شهریور 1400

پیشرانه- زمزمه‌هایی از کاهش قیمت در بازار خودرو با اجرای طرح آزادسازی واردات خودرو به گوش می‌رسد و عده‌ای امروز خود را برای خرید خودروها ارزان آماده کرده‌اند.

پیشرانه- زمزمه‌هایی از کاهش قیمت در بازار خودرو با اجرای طرح آزادسازی واردات خودرو به گوش می‌رسد و عده‌ای امروز خود را برای خرید خودروها ارزان آماده کرده‌اند.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» اما آیا باوجود شرایط حاکم بر صنعت خودرو می‌توان انتظار کاهش قیمت شدید در بازار خودرو آن‌هم باوجود نوسانات شدید در بازار ارز را داشت؟

از سویی دیگر پیش‌شرط مجلس برای آزادسازی واردات خودروهای هیبریدی آن‌هم در مقابل صادرات خودرو و قطعات خودرو تا چه اندازه می‌تواند بر کاهش قیمت خودروهای دیگر اثرگذار باشد.

صنعت خودرو امروز نیازمند درمانی اساسی برای بیماری است که سال‌ها گرفتار آن بوده و آن‌هم سایه‌اندازی دولت بر کنترل قیمت، تولید و انتصاب مدیران است. حال درصورتی‌که این شرایط تغییر نکرده و دولت از حضور در این صنعت منصرف نشود، آزادسازی واردات هم نمی‌تواند دردی از این صنعت درمان کند.

حال امروز مجلس در طرح واردات خودرو به دنبال آن است که این واردات بدون هزینه ارزی برای دولت انجام شود یعنی بخش خصوصی اگر حتی نفت صادر کرد یا قطعه ساز، قطعه صادر کرد بتواند در قبال آن خودرو وارد کند. کسانی که خود ارز دارند یا از محل ارزهای خارج از ایران نیز می‌توانند خودروهای هیبریدی و برقی وارد کنند.

در کنار موضوع تقاضای بازار برای خودروهای هیبریدی مسئله این‌ است که آیا صنعت خودرو و قطعه‌سازی قدرت صادرات را در اختیار دارد و می‌تواند در بازارهای هدف حضور پیدا کند، کاظم محمدی نیک‌خواه کارشناس بازار خودرو در گفت‌وگو با پیشرانه با اشاره به این موضوع بیان کرد: برای واردات باید پایه ارزی مشخص شود اما در این طرح اعلام‌شده بدون هزینه ارز دولتی و از محل صادرات حال چطور با ارز ۲۶ یا ۲۷ هزارتومانی این واردات امکان‌پذیر می‌شود. زمانی که صنعت خودرو توان صادرات ندارد چطور می‌توان این کار را انجام داد.

وی ادامه داد: در شرایط اقتصادی فعلی نه امکان صادرات خودرو و قطعه وجود دارد و نه توان واردات، صنعت خودروسازی ما برای صادرات نیازمند به‌روزرسانی است. امروز صنعت خودرو به کدام بازار می‌خواهد صادرات داشته باشد.

به گفته محمدی نیک‌خواه، با توجه به شرایط فعلی امکان تحقق واردات بسیار کم است و باید دید هیأت دولت هم با اجرای این طرح موافقت می‌کند.

وی درباره تأثیر این طرح بر کاهش قیمت‌ها نیز افزود: تا زمانی که قیمت ارز پایین نیاید هیچ کالایی ارزان نمی‌شود این در حالی است که نوسانات ارزی خودرو را از یک کالای مصرفی به کالایی سرمایه‌ای تبدیل کرده است.

نوشته: مرسده امیر پناهی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟