خودروهای فرسوده محمود مشهدی شریف

سرنخ کلاف سردرگم خودروهای فرسوده به نقدینگی می‌رسد

سه شنبه - 30 شهریور 1400

پیشرانه- تأمین نقدینگی و عدم اعمال سیاست‌های غیر کارشناسی از سوی دولت در صنعت خودرو می‌تواند عمده مشکلات ازجمله خروج خودروهای فرسوده از چرخه را حل کند.

پیشرانه- تأمین نقدینگی و عدم اعمال سیاست‌های غیر کارشناسی از سوی دولت در صنعت خودرو می‌تواند عمده مشکلات ازجمله خروج خودروهای فرسوده از چرخه را حل کند.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» از رده خارج کردن خودروهای فرسوده از موضوعات مهمی است که باید در دستور کار وزارت صنعت، معدن و‌ تجارت قرارگرفته مشکلات موجود در این حوزه هرچه سریع‌تر برطرف شود.

رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده در برنامه‌ای تلویزیونی با اشاره به لغو سن فرسودگی از سوی دیوان عدالت اداری بیان کرد: تا حدود یک سال و‌ نیم پیش قانونی وجود داشت که برای خودرو‌ها سنی برای فرسودگی اعلام کرده بودند و این سن برای سواری ۲۵ و ناوگان‌عمومی ۱۵ سال بود.

محمود مشهدی شریف افزود: مصوبه دیوان عدالت اداری درباره نقض الزام به اسقاط باید تغییر کند. دیوان معتقد است مالکیت محترم است.

وی گفت: به نظر ما باید این رأی حتماً نقض شود. البته در ماه‌های پایانی دولت گذشته سن مرز فرسودگی و معاینه فنی مصوب شده و برای خودروهایی که به این مرز می‌رسند باید در سال ۲ بار معاینه فنی را انجام دهد و اگر نتوانست به استانداردها برسد الزام به اسقاط می‌شود.

اما آیا مسئله حذف خودروهای فرسوده تنها با این مصوبه حل خواهد شد؟

امروز خودروهای بسیاری باید از چرخه حذف شوند اما نبود بودجه کافی سرعت این کار را کند کرده است. درنتیجه افزایش آلودگی هوا، کاهش ایمنی، افزایش هزینه‌های نگهداری از مشکلات ناشی از این موضوع است.

اما در اولین گام صنعت خودرو با افزایش تولید می‌تواند بار دیگر بسترها برای اجرای درست این طرح را ایجاد کند.

افزایش تولید و تحقق تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو و حضور هرچه بیشتر در بازارهای صادراتی می‌تواند بخشی از بودجه موردنیاز برای این طرح را تأمین کند.

از سویی دیگر ارائه تسهیلات به صاحبان خودرو می‌تواند تمایل مردم برای تعویض خودروهای فرسوده را بیشتر کند اما سرنخ این گره کور بازهم به تأمین بودجه برای ارائه تسهیلات بازمی‌گردد.

با نگاهی به این کلاف سردرگم خواهیم دید بخش عمده‌ای از مشکلات با تأمین بودجه حل خواهد شد اما این بودجه چطور باید به صنعت خودرو تزریق شود درحالی‌که زیان انباشته خودروسازان سال‌به‌سال بیشتر از گذشته می‌شود.

درصورتی‌که دولت از تصدی‌گری در این صنعت و اعمال سیاست‌های غیر کارشناسی دست بردارد و قیمت‌گذاری دستوری به خودروسازان تحمیل نشود می‌توان امیدوار بود عمده مشکلات صنعت خودرو حل خواهد شد.

نوشته: مرسده امیرپناهی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟