صادرات خودرو، از رویا تا واقعیت

صادرات خودرو، از رویا تا واقعیت

یکشنبه - 11 مهر 1400

پیشرانه- هرچند سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید بسیاری بر افزایش تولید خودرو و صادرات آن دارد، اما چالش‌هایی در این میان می‌تواند این هدف را از واقعیت دور کرده و دستیابی به آن را سخت کند.

پیشرانه- هرچند سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید بسیاری بر افزایش تولید خودرو و صادرات آن دارد، اما چالش‌هایی در این میان می‌تواند این هدف را از واقعیت دور کرده و دستیابی به آن را سخت کند.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال افزایش تولید در صنعت خودرو است و تلاش می‌کند در سال ۱۴۰۴ با تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو و صادرات ۱ میلیون از آن این صنعت را به افتخار ملی تبدیل کند.

هرچند صادرات خودرو می‌تواند برای کشور ارزآوری داشته و این ارز خود منشایی برای واردات خودرو باشد اما آیا امروز زیرساخت‌ها برای صادرات این محصول فراهم است؟

بدون شک صادرات خودرو با چالش‌های بسیاری مواجه است که اصلی‌ترین آن را می‌توان کیفیت دانست. امروز کیفیت یکی از اصلی‌ترین فاکتورها برای افزایش قدرت رقابت‌پذیری است. درنتیجه با توجه به کیفیت خودروهای تولیدی در کشور نمی‌توان قدرت رقابتی چندانی را برای آن در بازارهای خارجی متصور بود.

شاید به همین دلیل است که وزارت صمت هم در حال حاضر چندان تمایلی به واردات خودرو ندارد، زیرا در صورت واردات خودروهای خارجی، تولیدات داخلی توان رقابت ازنظر کیفیت را نخواهد داشت.

زیان انباشته خودروسازان و همچنین قیمت‌گذاری دستوری و ورود دولت در تصمیم‌گیری‌ها برای این صنعت بر کیفیت محصولات تولیدی مؤثر بوده است. درواقع پیش از آنکه وزارت صنعت، معدن و تجارت بر افزایش تولید و صادرات در صنعت خودروسازی تأکید داشته باشد ابتدا باید با کاهش تصدی‌گری راه را برای توسعه این صنعت باز کند. متأسفانه اعمال سیاست‌های نادرست در این صنعت توانسته عمق مشکلات را افزایش دهد و صنعت خودرو را به صنعتی شکست‌خورده تبدیل کند.

درواقع صنعت خودرو برای موفقیت در صادرات باید در ابتدا زیرساخت‌های موجود را تغییر داده و با اصلاح مواردی امکان حضور بخش خصوصی را بیش‌ازپیش فراهم کند. بخش خصوصی در کنار ۳ خودروساز بزرگ کشور می‌تواند در حوزه بازاریابی اقدامات مؤثرتری را انجام دهد؛ زیرا بازاریابی و یافتن بازارهای هدف جدید و حضور پررنگ در کشورهای منطقه از دیگر چالش‌هایی است که می‌تواند صادرات خودرو را درگیر کند.

در صورت پابرجا بودن تحریم‌ها بخش خصوصی می‌تواند در کنار دولت کمک بیشتری به این صنعت داشته باشد اما پس از موارد یادشده بدون شک تحریم بزرگ‌ترین مانع برای صادرات کشور خواهد بود. مشکلات در نقل و انتقالات پولی و بانکی، تأمین مواد اولیه و قطعات و استفاده از پلتفرم‌های جدید و تأمین تکنولوژی از مشکلاتی است که تحریم برای صنعت خودروی کشور ایجاد کرده است و درنهایت منجر به افزایش قیمت تمام‌شده می‌شود. از سویی دیگر باوجود تحریم‌ها نمی‌توان چندان به حضور در بازارهای متنوع امیدوار بود تنها باید به صادرات محدود برخی خودروها آن‌هم به کشورهای منطقه اکتفا کرد.

درنتیجه در گام اول رفع تحریم‌ها می‌تواند بزرگ‌ترین چالش را از مسیر صادرات برداشته و با ورود پلتفرم‌های جدید به تولید محصولات باکیفیت کمک کند. درواقع رفع تحریم‌ها و کاهش تصدی‌گری دولت در این صنعت ۲ موضوع مهمی است که می‌تواند بخش زیادی از چالش‌های صادراتی صنعت خودرو را رفع کند در غیر این صورت مشکلات موجود می‌تواند موانع بسیاری را در مسیر رسیدن به این هدف به دنبال داشته باشد.

نوشته: مرسده امیرپناهی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟