برنامه وزارت صمت

برنامه وزارت صمت جایگزین تلاش‌های مجلس شد

شنبه - 15 آبان 1400

پیشرانه- خبرساز شدن موضوع افزایش تولید در صنعت خودرو، بحث مهم آزادسازی واردات را به حاشیه برده است تا به این لحظه نتیجه دقیقی از اجرایی شدن یا عدم اجرای آن به دست نیامده است.

پیشرانه- خبرساز شدن موضوع افزایش تولید در صنعت خودرو، بحث مهم آزادسازی واردات را به حاشیه برده است تا به این لحظه نتیجه دقیقی از اجرایی شدن یا عدم اجرای آن به دست نیامده است.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه»  بازار خودرو در ۲ ماه اخیر منتظر تصمیمات وزارت صمت برای این صنعت است. صنعتی که باوجود زیان انباشته بسیار و کمبود نقدینگی و قطعات باید خود را برای افزایش تولید آماده کند. از سویی دیگر تلاش‌های مجلس برای آزد سازی واردات نیز اتفاقی است که در صورت اجرایی شدن می‌تواند به افزایش توان رقابتی این صنعت در بازار داخل کمک کرده و با افزایش کیفیت محصولات تولیدی میزان صادرات خود را بیشتر کرده و برای کشور ارزآوری داشته باشند.

اما در این میان آزاد شدن واردات در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. هرچند مجلس شورای اسلامی در تلاش است تا برای رونق دوباره بازار واردات را با پیش‌شرط‌هایی آزاد کند اما آن‌طور که پیداست تا به این لحظه وزنه وزارت صمت در تصمیمات سنگین‌تر بوده و برنامه افزایش تولید که فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت از جلسه رأی اعتماد خود بر آن تأکید داشت به مرحله اجرایی رسیده است.

هرچند آزادسازی واردات خودرو با پیش‌شرط‌های تعیین‌شده به‌نوعی انحصاری دیگر ایجاد می‌کرد اما با فعالان صنعت و بازار خودرو چشم به اجرایی شدن آن دوخته بودند تا شاید این تصمیم منجر به پویای دوباره صنعت خودرو شود.

حال با گذشته چند هفته دیگر خبر از موضوع واردات که در یک ماه گذشته جز مهم‌ترین اخبار حوزه صنعت بود، نیست و وزیر صمت نیز از افزایش تولید در ۲ هفته الی یک ماه اخیر خبر می‌دهد.

محمدحسین  فرهنگی نماینده مجلس شورای اسلامی در برنامه‌ای تلویزیونی نیز درباره واردات خودرو، بیان کرد: فارغ از بحث شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، نمایندگان مجلس با آزادسازی واردات خودرو موافق هستند.

اما در این زمینه چندی پیش وزیر صمت نیز اعلام کرد، واردات خودرو تا پایان سال و پیش از اصلاح تراز تجاری کار درستی نخواهد بود.

حال با قرار دادن تکه‌های این پازل در کنار هم خواهیم دید، تا زمان مصوب شدن طرح واردات خودرو، وزارت صمت در تلاش است تا برنامه‌های خود برای صنعت خودرو را اجرایی کند. اما نکته قابل‌تأمل آن است که این صنعت که در حال حاضر شاهد دپو شدن تعداد زیادی خودرو در پارکینگ به دلیل نبود قطعه است، و از سویی دیگر با کمبود نقدینگی مواجه است چطور می‌تواند رقم پیش‌بینی‌شده برای تولید را محقق کند.

از سویی دیگر در رکودی که امروز بازار گرفتار آن شده، افزایش تولید چه دردی از این صنعت دوا خواهد کرد آن‌هم تا زمانی که به‌واسطه قیمت‌گذاری دستوری زیان بسیاری به خودروسازان تحمیل می‌شود.

شاید بهتر آن باشد به‌جای استفاده از مسکن‌های مقطعی، مشکلات صنعت خودرو ریشه‌ای حل‌شده و با آزادسازی واردات به افزایش توان رقابتی خودروسازان داخلی کمک کرده و تا حدودی قیمت‌ها را کاهش داده و بازار را با رونق همراه کند. به‌هرحال پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که باوجود مشکلات بسیاری که صنعت خودرو گرفتار آن است، تحقق برنامه افزایش تولید سخت خواهد بود و از سویی دیگر عدم آزادسازی واردات نیز می‌تواند به ادامه روند رکود در این بازار کمک کرده و مشکلات خودروسازان را بیشتر کند.

نوشته : مرسده امیر پناهی

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟