گرانی تایر

تمایل به استفاده از تایرهای تاریخ مصرف گذشته در پی گرانی بی ضابطه

پنجشنبه - 20 آبان 1400

پیشرانه- هرچند تولیدکنندگان تایر تا به این لحظه موفق به افزایش قیمت نشده اند اما بازار به این درخواست واکنش نشان داده و همین واکنش کامیون دارها را در تامین تایر با مشکل همراه کرده است.

پیشرانه- هرچند تولیدکنندگان تایر تا به این لحظه موفق به افزایش قیمت نشده اند اما بازار به این درخواست واکنش نشان داده و همین واکنش کامیون دارها را در تامین تایر با مشکل همراه کرده است.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» صنعت تایر همچنان در تلاش برای افزایش قیمت ۳۰ درصدی است تا بتواند کمبود نقدینگی ناشی از گران شدن مواد اولیه را جبران کند. اما این افزایش قیمت همچنان در گرو نظر سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده است. اما با این حال زمزمه های گرانی تایر واکنش بازار را به همراه داشت و برخی  مدل های تایر از جمله تایرهای سنگین گران شد.

اما پیامد این اتفاق باعث شد تا امروز بسیاری از کامیون داران به سمت خرید تایر دست دوم‌ بروند، موضوعی که پیامدهای بسیاری به همراه خواهد داشت.

متاسفانه ناوگان حمل و نقل کشور به ویژه در بخش کامیون ها با فرسودگی همراه است. در حالی که بخش عمده ای از کامیون ها حلقه واسطه صنعت و بازار هستند. فرسودگی این ناوگان بر افزایش کرایه حمل و به دنبال آن کاهش ایمنی اثر گذار است. حال با گران شدن تایر، استفاده از محصولات دست دوم می تواند میزان ایمنی را بیش از گذشته کاهش دهد آن هم در آستانه فصل زمستان.

از سویی دیگر تولید کنندگان تایر پس از پیگیری های متعدد موفق به دریافت مجوز صادرات پس از سه سال شدند اما با این حال وضعیت بازار امروز حاکی از عدم نظارت کافی است.

در حالی که تولیدکنندگان خواستار افزایش قیمت ۳۰ درصدی هستند، واسطه ها در بازار برخی از تایرهای را گران کرده اند و ادامه این روند تنها به ضرر تولیدکننده و‌مصرف کننده است.

آن طور که پیداست تولیدکنندگان موفق به افزایش قیمت نشده امد اما در سویی دیگر قیمت ها در بازار آزاد افزایش و مصرف کننده در حوزه تایرهای سنگین را مجبور به استفاده از تایرهای دست دوم کرده است.

بازار تایرهای چینی دست دوم با اختلاف قیمتی شدید داغ است، درواقع لاستیک‌ها نو چینی برای کامیون ها جفتی ۱۶ میلیون است اما قیمت لاستیک های دست دوم و‌ تاریخ مصرف گذشته به ۲ میلیون می‌رسد.

با چنین شرایطی ناوگان‌ حمل و نقل کشور روز به روز فرسوده تر خواهد شد و‌ این موضوع مشکلات بسیاری را ازجمله کاهش ایمنی به همراه خواهد داشت.

حال که سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده با افزایش قیمت تولیدکنندگان تایر موافقت نمی کند باید راهکاری برای تامین مواد اولیه با قیمت مناسب در دستور کار قرار گیرد و از سویی دیگر شرایط به سمتی پیش رود که مصرف کننده نهایی نیز بتواند از محصولات با کیفیت استفاده کند.

امروز قیمت هر جفت تایر ایرانی پس از واکنش به موضوع افزایش قیمت به ۱۱ میلیون تومان رسیده است اما با این حال مصرف کننده نهایی ترجیح می دهد از تایرهای تاریخ مصرف گذشته چینی استفاده کند.

نوشته: مرسده امیرپناهی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟