وعده های فاطمی امین

فاطمی امین چه خوابی برای صنعت خودرو دیده است؟ / وعده‌هایی که در انتظار عملی شدن مانده‌اند

یکشنبه - 30 آبان 1400

پیشرانه- افزایش تولید خودرو و عرضه به بازار، موضوعی بود که وزیر صمت وعده دوهفته‌ای برای اجرای آن داده بود حال با گذشت سه هفته خبری از تحقق این وعده نیست.

پیشرانه- افزایش تولید خودرو و عرضه به بازار، موضوعی بود که وزیر صمت وعده دوهفته‌ای برای اجرای آن داده بود حال با گذشت سه هفته خبری از تحقق این وعده نیست.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» افزایش تولید یکی از اصلی‌ترین برنامه‌هایی است که وزیر صمت در حوزه صنعت خودرو آن را وعده داده است. موضوعی که بسیاری تحقق آن را حداقل در دو سال پیش رو غیرممکن می‌دانند.

بدون شک زیان انباشته، عدم پرداخت به‌موقع مطالبات قطعه سازان، عدم واردات برخی قطعات به دلیل تحریم‌ها و تصمیمات غیر کارشناسی در این حوزه همه و همه می‌تواند عواملی برای عدم تحقق این شعار باشد.

صنعتی که امروز نزدیک به ۱۵۰ هزار محصول تولیدی آن به دلیل نبود قطعه در پارکینگ‌ها دپو شده حال چطور می‌خواهد ظرف مدت ۶ ماه تا یک سال افزایش تولید را محقق کند.

چنین وعده‌هایی می‌تواند از روی نگاه خوش‌بینانه یا نبود اطلاعات درست از شرایط تولید و بازار شکل بگیرد.

درست سه هفته گذشته سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت از افزایش تولید و عرضه خودرو در بازار خبر داد. موضوعی که برخی کارشناسان آن را دلیل بر تأمین قطعات می‌دانستند و معتقد بودند احتمالاً خودروهای پارکینگی راهی بازار می‌شود؛ اما با گذشت ۳ هفته از وعده دوهفته‌ای وزیر خبری از عرضه خودرو و افزایش تولید نیست.

از سویی دیگر در یک هفته اخیر این صنعت بیشتر به موضوع واردات خودرو از محل صادرات خودرو و قطعات پرداخته است و سرگرم مجوز صادره از مجلس شده است. طرحی که بدون شک راه را برای صادرات خودرو و قطعات هموار می‌کند تا واردات.

اما صنعت خودرویی که نتوانسته در سه هفته گذشته بخشی از خودروهای پارکینگی را راهی بازار کند و وعده وزیر محقق شود حال چطور می‌تواند حضور مداوم و منظم در بازار صادراتی داشته تا در ازای آن واردات انجام دهد.

اما در بخش دیگر در حوزه قیمت خودرو نیز برنامه‌ها آن‌طور فاطمی امین پیش‌بینی می‌کرد جلو نرفت. وعده‌ها درباره رونق بازار و از بین رفت حباب قیمت‌ها جای خود را به افزایش قیمتی داد که ابتدا از سوی خودروسازان اعمال شد و سپس با دستور رئیس‌جمهوری لغو و درنهایت برای بررسی بیشتر به ستاد تنظیم بازار واگذار شد. پس‌ازاین تفویض اختیار زمزمه‌هایی از تصویب افزایش قیمت صورت گرفته به گوش می‌رسد حال چطور وزارت صمت اعلام می‌کند سال آینده قیمت خودرو کاهش می‌یابد الله و علم.

وزارت صمت تا به اینجای کار در تحقق وعده دوهفته‌ای خود موفق نبوده است و حال باید منتظر ماند و دید وزیر صمت دراین‌باره چه پاسخی می‌دهد.

آن‌طور که رصد فعلی صنعت خودرو نشان می‌دهد، چینی‌ها یکه‌تاز بازار بوده و تا حد بسیاری آزادسازی واردات برایشان ناخوشایند خواهد بود اما از سویی دیگر وعده‌های مطرح‌شده درباره افزایش تولید و صادرات خودرو و قطعات حاکی از آن است که یا مشاوران خودرویی وزیر آن‌طور که باید به دنبال ارائه گزارش‌های درست نیستند یا در مقابل مدیران خودروسازی ترجیح می‌دهند با ادامه روند زیان ده موجود کار را پیش برده و با برگزاری قرعه‌کشی به‌صورت قطره‌چکانی خودرو را وارد بازار کرده و سودهای کلان را راهی جیب دلالان کنند.

بازار خودرو که ماه‌هاست در رکود به سر می‌برد و دیگر به این شرایط عادت کرده است اما بدون شک اذهان عمومی خواستار توضیحاتی از سوی مقام عالی وزارت هستند تا درباره چرایی عدم افزایش تولید وعده داده‌شده توضیح داده و وضعیت صنعت خودرو را مشخص کند.

نوشته: مرسده امیرپناهی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟