دنا پلاس

دنا پلاس و هر آنچه باید درباره آن بدانید

یکشنبه - 28 مهر 1398

پیشرانه- ایران خودرو بعد از تولید موفق سمند، سورن و دنا که به موفقیت قابل‌توجهی دست پیدا کرد، تصمیم به تولید تیپ جدیدی از دنا که مجهز به امکانات بهتر باهدف پاسخ به نیاز روزافزون متقاضیان این دسته گرفت.

پیشرانه- ایران خودرو بعد از تولید موفق سمند، سورن و دنا که به موفقیت قابل‌توجهی دست پیدا کرد، تصمیم به تولید تیپ جدیدی از دنا که مجهز به امکانات بهتر باهدف پاسخ به نیاز روزافزون متقاضیان این دسته گرفت.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» نسخه اولیه ماشین دنا با استقبال خوبی مواجه شد و چندی پیش طی مراسمی که به‌طور هم‌زمان دو ماشین دنا پلاس و پژو ۲۰۷ صندوقدار رونمایی شد در ماشین دنا شاهد تغییراتی بودیم که این تغییرات موسوم به قرارگیری پسوند پلاس در کنار اسم ماشین دنا شد. در ادامه مقاله به معرفی اجمالی دنا پلاس می‌پردازیم.

«دنا پلاس» در پاییز ۱۳۹۵ معرفی شد و تولید آن از زمستان همان سال ولی با مدل ۱۳۹۶  از سوی ایران خودرو به جاده‌های کشورمان رسید.

تغییرات ظاهری دنا پلاس در چراغ‌های جلو و عقب باقابلیت دی لایت و نئونی، جلوپنجره اسپرت با ابعاد بزرگ‌تر و خطوط جانبی تازه روی درها است.

در نمای جلویی، طراحان ایران‌خودرو توانسته‌اند با اضافه کردن رنگ سیاه یک تیکه به بخش مرکزی سپر، جلوپنجره این خودرو را کمی بزرگ‌تر جلوه داده و چهره‌ای شبیه به محصولاتی مثل میتسوبیشی لنسر را برای این اسب ایرانی خلق کنند.

فرم کلی چراغ‌های جلو نسبت به دنا معمولی هیچ تغییری نداشته، اما طراحی اجزای داخلی آن به لطف استفاده از دیلایت‌های LED و چراغ‌های نئونی، کمی تغییر کرده است.

به‌طورکلی تغییراتی که در نمای جلویی به چشم می‌خورد شامل طرح جدید آینه‌های جانبی، سانروف، حذف آنتن رادیویی معمولی، تغییر گرافیک چراغ‌ها و استفاده از جلوپنجره جدید بوده که درمجموع جذابیت بیشتری را برای این خودرو به همراه داشته‌ است.

خط افقی که به‌طور مشترک روی درب‌های دنا معمولی  سمند و سورن  به چشم می‌خورد، جای خود را به خط زاویه‌دار و خشنی داده است که از گلگیر جلو آغازشده و تا بخش انتهایی خودرو ادامه دارد.

همچنین رنگ کرومی جدید دستگیره درب‌ها در کنار طرح جدید لچکی‌های انتهای شیشه عقب باعث زیبایی هرچه بیشتر نمای جانبی این خودرو شده است، البته نباید نقش خطوط شکسته پایین درب‌ها را در زیباسازی نمای جانبی دنا پلاس نادیده گرفت.

نصب سانروف، طراحی مجدد چراغ‌های جلو و عقب، اضافه شدن آنتن کوسه‌ای به انتهای سقف و طراحی خطوطی در کناره‌ها، تغییرات عمده‌ای بود که دنا را به دنا پلاس تبدیل کرد. وجود سانروف در دنا پلاس، آن را به خودروهای لوکس نزدیک‌تر کرده بود و به طبع موجب شد تا از محبوبیت بیشتری هم برخوردار شود.

در بخش تفاوت این خودرو با دنا معمولی  می توان به وجود امکانات رفاهی مثل به سانروف، دوربین عقب، چراغ روشنایی زیر پا، جایگاه مخصوص عینک، تهویه مطبوع اتوماتیک، سنسور دنده‌عقب، بلوتوث، آینه‌های تاشونده برقی، سیستم قطع خودکار سوخت و سیستم کنترل بخار بنزین اشاره کرد. در دنا پلاس صندلی راننده و سرنشین جلو برقی هستند و قابلیت تنظیم شوندگی دارند. تعدادی از این تجهیزات در دنای معمولی هم وجود داشتند البته از اواسط سال ۹۷ بعضی از این آپشن‌ها (ایربگ جانبی و سانروف) مجدداً از خانواده دنا پلاس حذف شدند. مهم‌ترین حذفیات این خودرو مواردی مانند ایربگ‌های جانبی، سانروف، جاعینکی و سیستم پشتیانی نویگیشن است.

مشخصات فنی دنا پلاس

خانواده دنا دارای دو نوع موتور مختلف است، نسخه توربو و معمولی. در حقیقت دنا پلاس توربو همان دنا پلاس است که ویژگی توربوشارژ نیز بر روی آن قرار داده‌شده است.

دنا توربو که آخرین‌مدل دنا واردشده به بازار است قدرت بیشتر و سرعت‌ بالاتری دارد. در حقیقت سه ثانیه زودتر به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد. همچنین با تکیه‌بر این پیشرانه ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور در دور موتور ۲۲۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند.

در بحث موتوری دنا و دنا پلاس هیچ تفاوتی باهم ندارند و موتور نصب‌شده بر روی هر دوی آن‌ها همان موتور EF7 سمند است. موتوری ۱۱۴ اسب بخار که در دور آن در هر دقیقه ۶۰۰۰ دور در دقیقه است.

موتور دنا و دنا پلاس ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ بوده و به لحاظ استاندارد آلایندگی نمره یورو ۴ را به خود اختصاص داده‌اند.

این خودرو می‌تواند در حدود ۱۴ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد، مصرف ترکیبی دنا پلاس در هر ۱۰۰ کیلومتر معادل ۷.۹ لیتر است که این عدد در شهر تهران و با توجه به سبک رانندگی و کیفیت بنزین می‌تواند تا ۹ لیتر در هر صد کیلومتر نیز افزایش یابد.

البته به لحاظ تجهیزات ظاهری نیز دنا پلاس توربو اسپرت با چندین ویژگی متفاوت‌تر به تولید رسیده است مانند رینگ بزرگ‌تر با طراحی جدید، فرمان چرمی با دوخت قرمز، زیر پایی موکتی با طرح توربو و نوار قرمزرنگ و سر دنده جدید؛ اما سومین عضو خانواده دنا، نسخه دنا پلاس اتومات است که از گیربکس ۶ سرعته اتومات بهره می‌برد و به همین دلیل نیز وزن خالصش حدود ۷۰ کیلوگرم بیشتر شده. دنا پلاس اتومات که اولین تحویل آن در بهار ۹۹ بوده، در تجهیزات دقیقاً مانند پلاس دنده‌ای است.

ازلحاظ طراحی داخلی تفاوت زیادی بین خودرو دنا پلاس اسپرت با نسخه قدیمی آن وجود ندارد و از همان تجهیزات و قطعاتی که در نسخه دنا معمولی به‌کاررفته، در دنا پلاس اسپرت نیز استفاده‌شده است.

تنها تفاوت کابین داخلی این دو خودرو وجود سانروف برقی در این خودرو است که دکمه‌های تنظیم آن نیز بر روی سقف کابین قرار دارد. علاوه بر این، کابین این خودرو مانند سایر خودروهای داخلی از پلاستیک خشک و بی‌کیفیت ساخته‌شده است.

در بخش مرکزی داشبورد به علت استفاده از پلاستیک طرح چوب، تنوع خاصی به نمای داخل دنا  مدل پلاس داده است ولی به علت افزایش حجم داشبورد فضای داخلی کمی فشرده به نظر می‌رسد. ازاین‌رو، فضای پا برای سرنشینان عقب کمی محدود به نظر می‌رسد و صندلی‌ها نیز به علت کم‌عرض بودن برای مسافت‌های طولانی احساس خوبی به سرنشینان خود نمی‌دهد…

ایمنی، مدت‌زمان گارانتی و خدمات پس از فروش

دنا پلاس در بخش ایمنی تجهیزاتی مثل دو ایربگ جانبی در کنار صندلی‌های جلو ایربگ راننده و سرنشین جلو و کمربندهای ایمنی جلو سه‌نقطه‌ای باقابلیت تنظیم ارتفاع و ترمز ضد قفل ABS و EBD  مجهز است، بنا به گزارش‌های سازمان استاندارد کیفی خودرو دنا پلاس از ۵ ستاره کیفی توانسته است ۳ ستاره کیفی دریافت نماید و دوستاره کیفی نیز به دنا معمولی تعلق‌گرفته است، همچنین دنا پلاس توسط ایران خودرو با ۲ سال گارانتی ارائه‌شده است

قیمت دنا پلاس

این خودرو در حال حاضر باقیمتی تقریبی ۱۵۰ میلیون تومان در بازار آزاد عرضه می‌شود و مدل توربو هم از قیمتی برابر با ۱۶۷ میلیون بهره می‌برد. جالب بدانید در سال ۹۵ دنا معمولی قیمتی حدود ۳۴ میلیون تومانی و در سال ۹۶ این خودرو به قیمتی حدود ۴۲ میلیون تومان رسیده بود و در سال ۹۷ بعد از تحریم شدن خودروسازی، قیمت محصولات خانواده دنا افزایش قیمتی ۲۰۰ درصدی را تجربه کردند.

رقبا

این خودرو با توجه به آپشن ها و تجهیزات ایمنی می‌تواند گزینه خوبی به‌عنوان یک سدان شهری برای خانواده‌ها باشد؛ اما در این رنج قیمت می‌توان به سراغ خودرو ال ۹۰ پلاس و سورن توربو که به پیشرانه قدرتمندتری مجهز است، رفت. سایر رقبای آن در این رنج قیمتی ۱۵۰ میلیون تومان، خودروهای پژو ۲۰۷، برلیانس H330 و ساندرو دنده‌ای را می‌توان نام برد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟

سایر نظرات

  • شهاب الدين تاتاري | ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۴:۰۴ ب٫ظ

    اگه برنده بشم عالي ميشه

  • رضا | ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۲:۰۲ ب٫ظ

    بین سورن + دنا + بخاطر فضای سرنشین عقب تردید دارم راهنمایی کنید لطفا