افزایش قیمت خودرو

تکلیف خودروسازان مشخص شد+عکس

پنجشنبه - 18 آذر 1400

پیشرانه- ابلاغ افزایش قیمت به خودروسازان تکلیف یک‌ماهه افزایش قیمت را مشخص کرد.

پیشرانه- ابلاغ افزایش قیمت به خودروسازان تکلیف یک‌ماهه افزایش قیمت را مشخص کرد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» بالاخره تصمیم نهایی برای افزایش قیمت خودرو اتخاذ و افزایش قیمت‌ها به خودروسازان ابلاغ شد.

پس از یک ماه سردرگمی بازار، روز گذشته نرخ‌های جدید محصولات ایران خودرو و سایپا مشخص و با افزایش ۱۸ درصدی همراه شد.

این افزایش قیمت خودرو که پیش‌تر از سوی خودروسازان اعمال، اما با دستور رئیس‌جمهوری لغو و تصمیم‌گیری برای آن به ستاد تنظیم بازار اعمال شد.

در چندماهه گذشته نقدهای بسیاری بر قیمت خودرو وارد بود و خودروسازان معتقد بودند باید قیمت‌ها و تفاوت کارخانه و‌‌ بازار کم شود. با چنین اقدامی بی‌شک فعالیت واسطه‌ها نیز کمتر خواهد شد.

اما خودروسازان موفق نشدند افزایش قیمت پیشنهادی خود را اعمال کنند و تصمیم آن‌ها به دستور رئیس‌جمهور لغو شد. البته افزایش قیمت مواد اولیه باعث شد تا بهای تمام‌شده خودرو نیز افزایش و‌ درنتیجه آن خودروساز با زیان همراه شود.

البته نکته قابل‌توجه آن است که این افزایش قیمت اعمال‌شده همچنان مسیر قیمت‌گذاری دستوری را طی می‌کند و با فرمول‌های مشخص اعمال‌شده، اما از سویی دیگر مشکلات در صنعت خودرو به‌اندازه‌ای ریشه دوانده است که نمی‌توان امیدوار بود این افزایش قیمت بتواند چندان به کمک خودروسازان بیاید.

البته پیش‌بینی‌ها بر آن است، مشخص شدن تکلیف قیمت خودروها عرضه به بازار افزایش پیدا می‌کند اما در مقابل باید به این موضوع اشاره داشت که آیا تقاضا نیز افزایشی خواهد بود.

همچنین خودروسازان بر اساس این افزایش قیمت، میزان کیفیت را هم افزایش می‌دهند.

این موارد موضوعاتی است که باید به آن‌ها پاسخ داده شود، اما درصورتی‌که همچنان وزارت صمت به دنبال ورود به صنعت خودرو باشد و تصمیمی بر آزادسازی قیمت‌ها نداشته باشد و در کنار آن مجمع تشخیص مصلحت نظام تکلیف نهایی واردات را مشخص نکند، این گره کور باز نخواهد شد و صنعت خودرو همچنان گرفتار خواهد بود.

نوشته: مرسده امیرپناهی

ابلاغ افزایش قیمت به خودروسازان

ابلاغ افزایش قیمت به خودروسازان

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟