فورد موندئو

آشنایی با نسل جدید فورد موندئو

یکشنبه - 3 بهمن 1400

پیشرانه- رشد روزافزون تب‌وتاب شاسی‌بلند سواری، اگرچه بزرگ‌ترین بازار خودرو جهان را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

پیشرانه- رشد روزافزون تب‌وتاب شاسی‌بلند سواری، اگرچه بزرگ‌ترین بازار خودرو جهان را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» اما بااین‌حال و برخلاف بازارهایی نظیر ایالات‌متحده، میزان تقاضا برای خودروهای سدان در چین همچنان در سطح بسیار بالایی قرار دارد؛ آن‌قدر بالا که به‌طور پیوسته بسیاری از خودروسازان را به ادامه حضور در این کلاس و معرفی محصولات جدید، بروزرسانی‌‌شده و اختصاصی در بازار چین ترغیب می‌کند.

آشنایی با نسل جدید فورد موندئو

در همین راستا کمپانی خودروسازی فورد به‌تازگی و به‌طور رسمی از نسل جدید و پنجم فورد موندئو پرده برداشته است؛ سدانی میدسایز که در استودیو طراحی این خودروساز در شانگهای و منطبق با سلیقه و طبع مشتریان چینی مراحل طراحی و توسعه را پشت‌ سر گذاشته و در آستانه عرضه به بازار این کشور قرار دارد.

این در حالی است که از سال ۲۰۲۰، نسل چهارم و فعلی موندئو (که در بازار ایالات‎متحده تحت نام “فیوژن” شناخته می‌شود) از سبد محصولات فورد در آمریکا کنار گذاشته شده بود. پیش از فیوژن، فورد تولید و عرضه مدل‌های فیستا، فوکوس و تاروس را هم در آمریکا متوقف کرده بود و با کنار گذاشته شدن فیوژن، آخرین خودروی سواری و سدان باقی‌مانده در لاین‌آپ فورد نیز قربانی استراتژی بازاریابی تازه فورد شد؛ استراتژی فراگیر و برنامه مفصلی که حول محور تمرکز حداکثری و با تمام قوا بر روی طراحی و عرضه خودروهای کراس‌اوور و پیکاپ می‌چرخد و به‌وضوح تحت تأثیر سیگنال‌های دریافتی از جریان بازار و رفتارشناسی مشتریان اتخاذ شده است تا بهترین عملکرد تجاری، بیشترین حاشیه سود و کمترین ریسک را برای فورد به همراه داشته باشد. در حال حاضر سبد محصولات فورد به‌طور تقریباً کامل در قبضه خودروهای کراس‌اوور، شاسی‌بلند و پیکاپ/ تراک قرار دارد و تنها فورد ماستنگ است که به‌نوعی به دلیل جایگاه معنوی و اعتبار تاریخی‌اش، همچنان توانسته به حیات خود ادامه دهد و حتی نسل جدید آن نیز در آینده‌ای نه‌چندان دور رونمایی و معرفی خواهد شد.

آشنایی با نسل جدید فورد موندئو

نسل چهارم و فعلی فورد موندئو که در سال ۲۰۲۰ از سبد محصولات فورد در بازار ایالات‌متحده کنار گذاشته شد. این خودرو در آمریکا با نام فیوژن به بازار عرضه می‌شد.

در نمای ظاهری موندئو جدید از همان زبان و فلسفه طراحی پیروی می‌کند که پیش‌ازاین در تعدادی دیگر از جدیدترین محصولات اختصاصی فورد برای بازار چین دیده بودیم که ازجمله آن‌ها می‌توان به کراس‌اوور کوپه و میدسایز Evos و شاسی‌بلند بزرگ Equator اشاره کرد. در نمای عقب و خصوصاً در بخش گرافیک چراغ‌ها نیز موندئو جدید کم‌وبیش ماستنگ Mach-E را در ذهن تداعی می‌کند. بهره‌گیری از برخی تمهیدات بصری و ترندهای طراحی همانند خط سقف کوپه مانند و ایده سقف دو رنگ یا شناور، باعث شده تا موندئو جدید شمایلی جذاب‌تر، داینامیک‌تر و صدالبته چهره‌ای اسپرتی‌تر را به نمایش بگذارد. در بخش ابعاد و اندازه‌های بدنه نیز موندئو جدید در مقایسه با نسل قبلی ۲۳ میلی‌متر عریض‌تر و پهن‌تر شده و ۶۳ میلی‌متر نیز به طول کلی آن اضافه شده است.

موندئو

تصویری از مراحل طراحی کابین نسل جدید موندئو در استودیو طراحی فورد در شانگهای

فورد هنوز اطلاعات فنی خودرو را به‌طور رسمی منتشر نکرده اما با توجه به تصاویر منتشرشده از خودرو و وجود نوشته ۲۴۵ در بخش عقب آن، احتمالاً پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری اکوبوست با قدرت ۲۴۵ اسب بخار زیر کاپوت موندئو جدید جا خوش کرده است و این قدرت از طریق یک گیربکس ۸ سرعته خودکار به چرخ‌های جلوی خودرو انتقال می‌یابد. ناگفته نمانَد که موندئو همانند لینکلن زفیر (Zephyr)، دیگر محصول اختصاصی گروه فورد و زیرشاخه پریمیوم آن برای بازار چین، بر روی پلتفرم C2 این خودروساز سوار شده است.

موندئو جدید توسط جوینت-وینچر چانگان و فورد در خاک چین مونتاژ خواهد شد. در سال ۲۰۲۱ میلادی فورد توانست ۶۰۲,۶۲۷ دستگاه خودرو در بازار چین و تایوان به فروش برساند که در مقایسه با سال ۲۰۲۰ حکایت از رشدی ۳.۷ درصدی دارد. جالب است بدانید که از این آمار و حجم فروش، حدوداً ۲۳۷ هزار دستگاه سهم خودروهای سواری و سدان است و تنها ۱۴۰ هزار دستگاه سهم خودروهای شاسی‌بلند بوده است.

نسل چهارم و فعلی موندئو همچنان در اروپا به حیاتش ادامه می‌دهد اما احتمال می‌رود که در نیمه اول سال ۲۰۲۲ از خط تولید کنار گذاشته شود. همان‌طور که در تیتر و ابتدای مطلب نیز بدان اشاره شد، موندئو سدان جدید محصولی اختصاصی از فورد برای بازار چین است و هنوز مشخص نیست که آیا فورد برای عرضه این خودرو در سایر بازارها (نظیر اروپا و ایالات‌متحده) و یا معرفی نسخه استیشن‌واگن آن (همانند آنچه در نسل‌های قبلی موندئو شاهدش بودیم) برنامه‌ای دارد یا خیر.

نوشته: علی کریمی

آشنایی با نسل جدید فورد موندئو

آشنایی با نسل جدید فورد موندئو

محصول اختصاصی دیگری از فورد برای بازار چین

محصول اختصاصی دیگری از فورد برای بازار چین

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟