تویوتا لندکروزر جدید

انتظار ۴ ساله برای مشتریان ژاپنی تویوتا لندکروزر جدید

شنبه - 9 بهمن 1400

 پیشرانه- دو بحران عمده پاندمی کرونا و کمبود تراشه‌های الکترونیکی در دو سال اخیر ضرر و زیان‌های هنگفتی به خودروسازان وارد ساخته و برنامه‌های تولید آنان را با آسیب و اختلال‌های جدی مواجه ساخته است.

پیشرانه- دو بحران عمده پاندمی کرونا و کمبود تراشه‌های الکترونیکی در دو سال اخیر ضرر و زیان‌های هنگفتی به خودروسازان وارد ساخته و برنامه‌های تولید آنان را با آسیب و اختلال‌های جدی مواجه ساخته است.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» در تازه‌ترین مورد نیز تویوتا اعلام کرده که تحت تأثیر شرایط فعلی و حجم تقاضای موجود، مدت‌زمان انتظار مشتریان ژاپنی تویوتا لندکروزر جدید برای تحویل خودروی‌شان ممکن است تا چهار سال نیز به طول انجامد!

تویوتا لندکروزر جدید

پیش‌ازاین مدت‌زمان انتظار برای مشتریان لندکروزر جدید در بازار بومی ژاپن دو سال اعلام شده بود اما ظاهراً مجموعه‌ای از رخدادها نظیر شیوع سویه جدید کرونا (اُمیکرون) در میان کارگران خط تولید خودروسازان و قطعه سازان شرق آسیایی و ادامه بحران کمبود ریزتراشه‌ها (و درنتیجه وجود اختلال‌های جدی در زنجیره تأمین و تولید) باعث شده تا مدیران تویوتا با اشاره به بالا بودن میزان تقاضای جهانی برای لندکروزر جدید و ضمن عذرخواهی و تشکر از مشتریان ژاپنی بابت درک شرایط، این بازه زمانی تخمینی برای تحویل را طولانی‌تر کرده و به چهار سال افزایش دهند؛ اگرچه مدیران تویوتا از اظهارنظر رسمی و شفاف در مورد دلایل چنین تأخیری سر باز زده‌اند اما شواهد و قرائن موجود به دخیل بودن موارد مطرح‌شده گواهی می‌دهد.

البته برخی گمانه‌زنی‌ها نیز حاکی از این است که انتشار این خبر و اعلام چنین مدت‌زمانی، یک حربه زیرکانه و مانور تبلیغاتی هوشمندانه از سوی تویوتا برای تأکید بر محبوبیت تویوتا لندکروزر جدید است و احتمالاً در واقعیت هرگز چنین تأخیری در کار نخواهد بود و مشتریان ژاپنی زودتر از این‌ها لندکروزر خود را تحویل خواهند گرفت!

سؤالی که احتمالاً برای خیلی‌ها پیش می‌آید، این است که پس تکلیف مشتریان لندکروزر در سایر بازارها چه می‌شود؟ حقیقت این است که این انتظار طولانی‌مدت تنها شامل مشتریان ژاپنی می‌شود و مشتریان در دیگر بازارهای بین‌المللی به‌مراتب زودتر لندکروزر جدید خود را تحویل خواهند گرفت؛ خصوصاً مشتریان در بازار خاورمیانه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس که دو سوم از حجم فروش نسل قبلی لندکروزر (سری ۲۰۰) را به خود اختصاص داده بودند.

این در حالی است که تنها ده درصد از حجم فروش جهانی لندکروزر به بازار ژاپن تعلق دارد و همین باعث شده تا در استراتژی تخصیص‌دهی و توزیع جهانی تویوتا، موطن این خودروساز (در مقایسه با سایر بازارهای خارجی مهم و حیاتی) در اولویت واپسین قرار بگیرد. البته مدیران تویوتا تابه‌حال به‌صورت رسمی و شفاف در مورد این استراتژی تخصیص و سیستم اولویت‌دهی حرفی به میان نیاورده‌اند.

تویوتا لندکروزر جدید

در سال ۲۰۲۱، تویوتا مجموعاً ۱۴۴.۳۱۳ دستگاه لندکروزر (شامل هر دو نسل J200 و J300) در بازارهای جهانی به فروش رساند.

 

بااین‌حال نباید این نکته را نادیده گرفت که اخیراً تقاضا برای لندکروزر در بازار داخلی ژاپن نیز رو به افزایش گذاشته است؛ بطوریکه در سال ۲۰۲۱ و در مقایسه با سال ۲۰۲۰، لندکروزر با رشد فروش ۲۸ درصدی در بازار ژاپن مواجه شده که به گواه نظرات تحلیلگران و کارشناسان، برای این افزایش محبوبیت لندکروزر نزد ژاپنی‌ها می‌توان دو دلیل عمده را مطرح کرد؛ ابتدا همگامی و هم‌سویی با ترندهای فعلی و تب‌وتاب عالم‌گیر موجود برای شاسی‌بلند سواری و سپس تغییراتی که در رفتار و سبک زندگی ژاپنی‌ها بعد از تجربه پاندمی کرونا و قرنطینه به وجود آمده که نتیجه و ماحصل آن، افزایش تمایل خانواده‌های ژاپنی به گشت‌وگذارهای بیرون شهری و کمپینگ بوده است (و کیست که نداند برای چنین مقاصدی لندکروزر یقیناً می‌تواند جزو بهترین انتخاب‌ها باشد).

قیمت پایه تویوتا لندکروزر جدید در بازار خودرو ژاپن برابر با ۵.۱ میلیون ین (تقریباً ۴۶.۵۰۰ دلار) است که در مجهزترین نسخه آن (GR اسپرت دیزل) به ۸ میلیون ین (۷۲.۹۴۰ دلار) می‌رسد.

ناگفته نماند که تویوتا هم‌زمان باعرضه نسل جدید لندکروزر، این خودرو را از سبد محصولاتش در بازار ایالات‌متحده کنار گذاشته است (به دلیل اینکه قیمتِ تمام‌شده ۸۷ هزار دلاری لندکروزر در بازار آمریکا آن را در مقابل برخی رقبای لوکس و پریمیوم قرار می‌داد و همین مسئله روی آمار فروش آن تأثیر منفی گذاشته بود) اما همزاد لوکس‌تر و مجهزتر لندکروزر یعنی لکسس LX همچنان (با نسل جدیدش) به حضور خود در بازار آمریکا ادامه خواهد داد.

لندکروزر و LX هر دو زیر یک سقف و در تأسیسات تولیدی مشترکی در یوشیوارا ژاپن مونتاژ می‌شوند اما موانع و کمبودهای موجود ظاهراً تأثیری روی روند تولید و تأمین تعهدات مربوط به لکسس LX و بازار ایالات‌متحده نخواهد گذاشت و این تأخیرهای طولانی شامل حال مشتریان آمریکایی نخواهد شد.

نسل چهارم و جدید لکسس LX که بر پایه پلتفرم و متعلقات فنی مشترک با لندکروزر سری ۳۰۰ توسعه یافته است. نسل قبلی این خودرو در سال ۲۰۲۱ مجموعاً فروشی بالغ‌بر ۱۷.۳۰۶ دستگاه را تجربه کرد.

 

نسل جدید لندکروزر که با نام سری ۳۰۰ شناخته می‌شود، در ماه آگوست سال ۲۰۲۱ میلادی معرفی شده بود تا پس از چیزی بالغ‌بر حدوداً ۱۴ سال (و از زمان معرفی سری ۲۰۰)، این شاسی‌بلند محبوب و پرآوازه تویوتا تغییر و تحولی اساسی را به خود ببیند.

لندکروزر جدید بر روی پلتفرم GA-F تویوتا توسعه یافته است و بهره‌مندی از این ساختاربندی جدید باعث شده تا این خودرو در مقایسه با نسل قبلی ۲۰ درصد استحکام بیشتر و ۲۰۰ کیلوگرم وزن سبک‌تری داشته باشد.

در زیر کاپوت لندکروزر ۳۰۰ و خلاف نسل‌ قبلی، دیگر خبری از پیشرانه قلدر و پرمصرف ۸ سیلندر نیست و تنها گزینه‌های در دسترس خریداران، دو پیشرانه ۶ سیلندر V شکل و توئین‌توربو است؛ یکی از آن‌ها ۳.۳ لیتری دیزلی و دیگری نیز ۳.۵ لیتری بنزینی.

نوشته: علی کریمی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟