مقایسه کی ام سی J7 و ریسپکت بهمن موتور

مقایسه کی ام سی J7 و ریسپکت بهمن موتور؛ بررسی سدان‌های آتشین بازار

دوشنبه - 7 شهریور 1401

پیشرانه- کی ام سی J7 سدان جدید کرمان موتور است که در سال ۱۴۰۱ وارد بازار خواهد شد. هم‌زمان شرکت بهمن موتور نیز قصد دارد محصول سدان خود با نام ریسپکت پرایم را به بازار بفرستد.

پیشرانه- کی ام سی J7 سدان جدید کرمان موتور است که در سال ۱۴۰۱ وارد بازار خواهد شد. هم‌زمان شرکت بهمن موتور نیز قصد دارد محصول سدان خود با نام ریسپکت پرایم را به بازار بفرستد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» این دو محصول رقیب نزدیک یکدیگر هستند و بر این اساس تصمیم گرفتیم به مقایسه کی ام سی J7 و رسپکت بهمن موتور پردازیم. در ادامه با پیشرانه همراه باشید.

مقایسه کی ام سی J7 و رسپکت بهمن موتور از جنبه ظاهری و ابعادی

هر دو این خودروها درواقع نسخه‌های فیس‌لیفت محصولات قدیمی‌تر هستند. کی ام سی جی ۷ نمونه فیس‌لیفت سهول A5 به‌حساب می‌آید. این خودرو در سال ۲۰۲۱ فیس‌لیفت شده و با نام سهول A5 پلاس به بازار چین آمده است. در سوی دیگر رسپکت بهمن موتور هم نسخه فیس‌لیفت چری آریزو ۷ است و با نام کویین ژاندو در چین به فروش می‌رسد.

به‌هرحال نمای روبرو و قسمت پشت هر دو خودرو طراحی کاملاً مدرن و جوان‌پسند را پیش روی مشتریان قرار می‌دهد. جانمایی المان‌های هندسی کشیده با زوایای تندوتیز نشان از تمرکز طراحان این دو محصول بر ذوق و قریحه جوان‌پسندانه دارد؛ اما باوجوداین، ریسپکت در نمای بغل قدمت خود را بیش‌ازپیش به نمایش می‌گذارد و شاید حسی متناقض‌گونه در بیننده خلق کند.

اما کی ام سی J7 به دلیل طراحی جدیدتر بدنه، چندان از این نقیصه رنج نمی‌برد. به‌خصوص استفاده از فرم بدنه فستبک باعث جذابیت بیشتر محصول کرمان موتور به‌ویژه از نمای جانبی در مقایسه با سدان جدید گروه بهمن می‌شود. با این حساب به نظر می‌رسد که ازنظر طراحی بیرونی کی ام سی جی ۷ محصولی جدید، جذاب و زیباتر به‌حساب می‌آید؛ اما رسپکت بهمن موتور نیز به‌ویژه در نمای جلو و عقب، جذابیت‌های زیادی برای ارائه خواهد داشت.

پیرامون مقایسه کی ام سی J7 و رسپکت بهمن موتور ازنظر طراحی داخل کابین باید اذعان کرد که انصافاً هر دو محصول عملکرد مطلوبی ارائه می‌دهند. با این تفاوت که جنبه‌های تکنولوژیک و فناورانه در طراحی داخلی کی ام سی جی ۷ مشهودتر است، اما نمای داخل رسپکت بهمن موتور جلوه‌های مهیج و جوان‌پسند تری به نمایش می‌گذارد.

طرح غربیلک فرمان و نمایشگر عمودی کی ام سی جی ۷ به شیوه‌ای خاص و متمایل به محصولات روز دنیا طراحی شده است. در سوی دیگر غربیلک فرمان خوش‌دست، نمایشگر ایستاده بر بالای داشبورد و دسته‌دنده ریسپکت بیشتر متمایل به محصولات اروپایی مانند خودروهای بی ام و بوده و حس حضور در کابین یک خودروی اسپرت را به کاربر القا می‌کند که احتمالاً بیشتر مورد پسند جوانان قرار می‌گیرد.

کیفیت متریال در هر دو خودرو نسبتاً مناسب است اما به نظر می‌رسد که وضعیت KMC J7 دراین‌باره بهتر باشد. همچنین هر دو کابین جزو جادارترین‌ نمونه‌ها در کشور به شمار می‌روند و سرنشینان به‌ویژه هنگام نشستن در صندلی‌های ردیف دوم محدودیت چندانی ازلحاظ فضای پا و زانوها نخواهند داشت؛ اما بازهم سدان کی ام سی جی ۷ به دلیل فاصله محوری بزرگ‌تر معادل ۷ سانتی‌متر، می‌تواند وضعیت بهتری نسبت به حرف داشته باشد. همچنین ظرفیت ۵۴۰ لیتری صندوق‌عقب محصول کرمان موتور در برابر گنجایش ۴۵۵ لیتری صندوق‌عقب رسپکت برتری کاملاً محسوسی خواهد داشت.

مقایسه کی ام سی J7 و ریسپکت بهمن موتور در مشخصات فنی

سدان ریسپکت بهمن موتور ازلحاظ فنی تقریباً مشابه محصولات مدیران خودرو نظیر آریزو ۵ توربو جدید و آریزو ۶ ظاهرشده، زیرا همان موتور و گیربکس در اینجا نیز به‌کاررفته است. این پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو صرفاً می‌تواند معادل ۱۵۴ اسب بخار قدرت تولید کند و ۲۱۰ نیوتن‌متر گشتاور را از طریق گیربکس اتوماتیک CVT با ۹ دنده مصنوعی به سر چرخ‌های جلو انتقال دهد.

بنابراین توان موتور رسپکت در برابر حریف کمی نقص نشان می‌دهد؛ زیرا کی ام سی جی ۷ از موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم خود قدرتی در حد ۱۷۲ اسب بخار به‌علاوه ۲۸۰ نیوتن‌متر گشتاور دریافت می‌کند. این گشتاور که به طرز محسوسی نسبت به رسپکت بالاتر است از همان دورهای پایین (حدود ۱۸۰۰ آر پی ام) در اختیار راننده قرار خواهد گرفت تا بدین ترتیب شتاب اولیه مطلوب‌تری را ارائه دهد.

ضمناً حضور گیربکس دوکلاچه خیس دراین‌بین باعث عملکرد تندوتیز تر مجموعه فنی کی ام سی جی ۷ شده و درمجموع رانندگی چالاک‌تری را برای کاربر به ارمغان می‌آورد گیربکس سی وی تی رسپکت نیز گرچه نمی‌تواند به‌اندازه جعبه‌دنده DCT حریف دقیق و سریع ظاهر شود اما در عمل وظیفه خود را به نحوی مناسب انجام خواهد داد و برخلاف آنچه تصور می‌شود، به‌هیچ‌وجه کند و حوصله سر بر عمل ظاهر نخواهد شد.

حضور سیستم تعلیق مولتی لینک در بخش عقب هر دو خودرو موجب ارتقای هندلینگ و کیفیت سواری نسبت به نمونه‌های مجهز به سیستم میله پیچشی خواهد شد؛ بنابراین سواری نسبتاً نرم و البته پایداری را از هر دو سدان جدید مونتاژ کشور شاهد خواهیم بود. دراین‌بین حضور شیفتر دنده پشت فرمان در kmc j7 قطعاً می‌تواند لذت رانندگی را برای افراد جوان‌تر و جویای هیجان به‌حداعلا برساند. متأسفانه محصول بهمن موتور از این موهبت بی‌بهره است

مدل خودرو کی ام سی J7 ریسپکت گروه بهمن
نوع موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ
توان موتور ۱۷۲ اسب بخار – ۲۸۰ نیوتن متر ۱۵۴ اسب بخار – ۲۱۰ نیوتن متر
گیربکس شش سرعته اتوماتیک دوکلاچه اتوماتیک CVT با ۹ دنده مصنوعی
بیشترین سرعت (km/h) ۱۹۰
مصرف سوخت ترکیبی (lit/100km) ۷.۵
وزن (kg) ۱۴۸۵ ۱۴۰۸
ابعاد (mm) ۴۷۸۰*۱۸۲۰*۱۴۹۲ ۴۶۷۰*۱۸۲۵*۱۴۳۸

 

مقایسه کی ام سی J7 و ریسپکت در آپشن

اگر به مقایسه کی ام سی J7 و رسپکت بهمن موتور ازنظر سطح آپشن و امکانات بپردازیم، متوجه می‌شویم که تقریباً هر دو خودرو امکاناتی متنوع و کاربردی را در اختیار می‌گذارند، به‌نحوی‌که قطعاً مشتریان خود را از این بابت راضی نگه خواهند داشت؛ اما دراین‌بین فقدان سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک در ریسپکت ازنظر ما کاملاً غیرقابل‌توجیه است.

در سوی دیگر کی ام سی جی ۷ از سانروف پانورامیک و شیفتر دنده پشت فرمان و تهویه اتوماتیک سود می‌برد که این دو مورد روی تجربه کاربری با آن تأثیر بسیار مثبتی می‌گذارد و سطح رفاه کاربران را ارتقا می‌بخشد؛ بنابراین کی ام سی j7 کرمان موتور در اینجا نیز می‌تواند برنده مقایسه با ریسپکت بهمن موتور باشد. در ادامه به آپشن‌های مشترک هر دو خودرو اشاره شده است.

کروز کنترل، ورود بدون کلید، حالات رانندگی اکو و اسپرت، تهویه دیجیتال، دوربین ۳۶۰ درجه، شارژر وایرلس تلفن همراه، مالتی‌مدیا با نمایشگر لمسی، دی‌لایت، اتولایت، سانروف، رویه چرمی صندلی‌ها، تنظیم برقی صندلی راننده، گرم‌کن صندلی‌ جلو، سامانه پایش فشار باد لاستیک‌ها، سیستم فرمان برقی، ترمز پارک برقی، سیستم کنترل پایداری (ESP)، کنترل کشش (TCS)، کنترل عقب‌گرد در سربالایی، شش عدد کیسه هوا و…

سخن پایانی

اگر از خود می‌پرسید که با این تفاسیر بهتر است کی ام سی J7 بخریم یا ریسپکت بهمن موتور؟ باید قبل از پاسخ به این سؤال ابتدا به سراغ قیمت‌های این دو خودرو برویم.

متأسفانه در زمان نگارش این متن هنوز قیمت رسمی رسپکت بهمن موتور اعلام نشده است اما گفته می‌شود که این سدان جمع‌وجور احتمالاً باقیمتی بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان به دست متقاضیان خواهد رسید که با توجه به سیاست‌گذاری قیمتی گروه بهمن در محصولاتی نظیر فیدلیتی و دیگنیتی، می‌توان به این موضوع امیدوار بود؛ اما متأسفانه کرمان موتور هنوز قیمت رسمی اعلام نکرده است و برنده اصلی این رقابت را قیمت اعلامی از سوی کرمان موتور مشخص خواهد کرد

نوشته: حسین باباپور

5 از 1 رای

نظر شما چیست؟