تیگو ۷ پرو یا هایما اس8

تیگو ۷ پرو یا هایما اس۸

پنجشنبه - 19 آبان 1401

پیشرانه- مدتی است که فونیکس تیگو ۷ پرو به جاده‌های کشور ما راه پیداکرده و به‌عنوان یک خودروی چینی جدید با ظاهری نسبتاً لوکس خودنمایی می‌کند؛ اما از سوی دیگر ایران خودرو نیز بیکار ننشسته و تصمیم دارد تا در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ محصول کراس‌اوور جدید خود با نام هایما ۸ اس را به بازار بفرستد.

پیشرانه- مدتی است که فونیکس تیگو ۷ پرو به جاده‌های کشور ما راه پیداکرده و به‌عنوان یک خودروی چینی جدید با ظاهری نسبتاً لوکس خودنمایی می‌کند؛ اما از سوی دیگر ایران خودرو نیز بیکار ننشسته و تصمیم دارد تا در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ محصول کراس‌اوور جدید خود با نام هایما ۸ اس را به بازار بفرستد.

این دو شاسی‌بلند شهری مونتاژ داخل ازلحاظ رده قیمتی و کلاس فنی در یک دسته طبقه‌بندی می‌شوند و بنابراین رقبای اصلی همدیگر به شمار می‌روند. از همین رو بهتر دیدیم تا در این مقاله به سوال تیگو ۷ پرو یا هایما اس۸ بپردازیم تا ببینیم کدام شاسی‌بلند چینی ارزش خرید بیشتری دارد. در ادامه با پایگاه خبری «پیشرانه» همراه باشید.

مقایسه تیگو ۷ پرو با هایما ۸S ازنظر طراحی

با همان نگاه اول می‌توان متوجه شد که هایما ۸S قصد دارد تا یک کراس‌اوور شهری اسپرت به نظر برسد و شمار بیشتری از مشتریان جوان را به سمت خود بکشاند. این در حالی است که استایل تیگو ۷ پرو خلق‌وخوی آرام‌تری را به نمایش می‌گذارد و درمجموع بیشتر موردپسند خانواده‌ها قرار می‌گیرد. به‌طورکلی می‌توان گفت که هر دو خودرو طراحی ظاهری دلپسندی ارائه می‌دهند، به‌نحوی‌که درنهایت بسته به سلیقه مشتری هرکدام می‌تواند خودروی زیباتری به شمار برود.

در مورد طراحی کابین هم باید گفت که نمای داخل هایما ۸S کمی دل‌چسب‌تر به نظر می‌رسد و داشبورد این خودرو تطابق بیشتری باسلیقه‌های خریداران امروزی از خود نشان می‌دهد. این در حالی است که طراحی داشبورد تیگو ۷ پرو کمی ساده‌تر است اما نه‌تنها عیب و ایراد خاصی در آن مشاهده نمی‌شود بلکه شاید سادگی این سبک طراحی بتواند غالب مشتریان را به سمت خود بکشاند.

جنس پلاستیک و متریال کابین هر دو خودرو حس ناخوشایند به کاربر انتقال نمی‌دهد و در مورد فضاسازی داخلی با توجه به فاصله محوری بزرگ‌تر هایما ۸S می‌توان انتظار داشت که افراد حاضر در صندلی ردیف عقب این خودرو از قدری فضای پای بیشتر برخوردار شوند. همچنین صندوق‌عقب هایما ظرفیت بیشتری دارد؛ زیرا گنجایش آن برابر ۵۵۲ لیتر است و نسبت به ظرفیت ۴۱۴ لیتری صندوق‌عقب تیگو ۷ پرو بسیار وسیع و جادارتر خواهد بود. به‌نحوی‌که در مسافرت‌های خانوادگی محدودیت کمتری برای کاربران ایجاد خواهد کرد.

تیگو ۷ پرو یا هایما اس۸ از نظر فنی

هایما ۸S ایران خودرو ازلحاظ فنی در برابر تیگو ۷ پرو کاملاً دست بالا را دارد؛ زیرا موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ این خودرو قادر است توانی در حد ۱۹۵ اسب بخار به همراه ۲۹۳ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند و آن را به‌واسطه یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به محور چرخ‌های جلو برساند.

این در حالی است که پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ فونیکس تیگو ۷ پرو قدرتی در حد ۱۵۶ اسب بخار به همراه ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور ایجاد می‌کند. ضمن آنکه گیربکس تیگو ۷ پرو از نوع CVT با ۹ دنده مصنوعی است که این مورد نیز می‌تواند روی چابکی و شتاب خودرو تأثیر منفی بگذارد؛ زیرا گیربکس‌های ضریب متغیر یا سی وی تی درمجموع عملکرد آرام‌تری نسبت به سایر جعبه‌دنده‌ها از خود نشان می‌دهند و چابکی خودرو را کمی با کاهش مواجه می‌کنند.

با این تفسیر توان حرکتی هایما ۸S برتری محسوسی نسبت به حریف دارد؛ گواه این سخن هم می‌تواند شتاب صفر تا صد حدود ۹ ثانیه این محصول باشد. این در حالی است که شتاب صفر تا صد تیگو ۷ پرو به‌طور میانگین برابر ۱۱.۵ ثانیه است.

باوجود سیستم تعلیق عقب مالتی لینک مستقل می‌توان انتظار پایداری و هندلینگ مناسب هر دو خودرو در پیچ‌ها را داشت. کیفیت سواری و میزان نرمی سیستم تعلیق در هر دو کراس‌اوور تقریباً متعادل بوده و سواری نه خشک و یا نه خیلی نرم را به کاربر ارائه می‌دهند.

مدل خودرو تیگو ۷ پرو مدیران خودرو هایما ۸S ایران خودرو
نوع موتور ۱.۵ لیتری توربو ۱.۶ لیتری توربو
توان (اسب بخار) ۱۵۶ ۱۹۵
گشتاور (نیوتن‌متر) ۲۳۰ ۲۹۳
گیربکس Cvt با ۹ دنده مصنوعی شش سرعته اتوماتیک AT
شتاب ۰-۱۰۰ ۱۱.۵ حدود ۹
مصرف سوخت ۷ ۷.۲
وزن ۱۴۳۸ ۱۵۶۰
ابعاد بدنه (mm) ۴۴۷۰-۱۸۳۷-۱۶۷۰ ۴۵۶۵-۱۸۵۰-۱۶۸۲
فاصله محوری (mm) ۲۶۷۰ ۲۷۰۰

 

مقایسه آپشن‌های تیگو ۷ پرو و هایما ۸S

در ادامه مقایسه تیگو ۷ پرو با هایما ۸S به بررسی تفاوت‌های این دو خودرو در بحث تجهیزات رفاهی و ایمنی می‌پردازیم. انصافاً هر دو خودرو در این زمینه دست‌پر ظاهرشده‌اند و امکاناتی متنوع را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند.

اما وجود برخی تجهیزات مثل رادار هشدار نقاط کور، ترمز کمکی اضطراری، رادار حرکت بین خطوط، صندلی برقی شاگرد و کروز کنترل تطبیق‌پذیر یا هوشمند، از مواردی است که می‌تواند موجب رفاه و امنیت بالاتر سرنشینان هایما ۸ اس شود.

شش کیسه هوا، صندلی برقی راننده، دوربین ۳۶۰، دوربین جانبی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، حسگرهای پارک جلو و عقب، سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، کنترل توقف در سربالایی، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا، صفحه آمپر دیجیتال، آینه‌های تاشونده برقی با گرم‌کن و…، شاخص‌ترین تجهیزات مشترک بین هایما ۸ اس و تیگو ۷ پرو به‌حساب می‌آیند. ضمناً تیگو ۷ پرو دارای شارژر وایرلس است اما هنوز معلوم نیست که ایران خودرو این آپشن را روی محصول خود ارائه خواهد داد یا نه.

نتیجه گیری؟

با توجه به مشخصات و صحبت‌هایی که در بالا ارائه کردیم، اگر بخواهیم به سوال تیگو ۷ پرو یا هایما اس۸ جواب بدهیم باید گفت به نظر می‌رسد خرید هایما ۸s ایران خودرو نسبت به تیگو ۷ پرو قدری ارجحیت داشته باشد. جدا از بحث طراحی ظاهری که می‌تواند موضوعی کاملاً سلیقه‌ای باشد، هایما از کابین جادارتر، امکانات متنوع‌تر، توان حرکتی بسیار مهیج‌تر، گیربکس اتوماتیک AT با عملکرد بهتر نسبت به نمونه سی وی تی و صندوق‌عقب بزرگ‌تر سود می‌برد. این موارد باعث می‌شود تا هایما ۸ اس نسبت به حریف ارزش خرید بالاتری پیدا کند.

البته ناگفته نماند به دلیل اشتراک فنی تیگو هفت پرو با بسیاری دیگر از محصولات مدیران خودرو، باید بدانید ازلحاظ قطعات فنی مالکان این خودرو دردسر چندانی تحمل نخواهند کرد و کلیه قطعات یدکی اتومبیلشان به‌راحتی در بازار یا نمایندگی‌های مدیران خودرو وجود خواهد داشت. این در حالی است که شاید برای محصول تازه‌وارد ایران خودرو پیدا کردن قطعات یدکی کمی دشوارتر باشد.

نوشته: حسین باباپور

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟

سایر نظرات

  • هاشم | ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۷:۱۷ ق٫ظ

    هیچ کدوم

  • مهدی | ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۶:۰۹ ب٫ظ

    فقط کا۷ در این رنگ قیمت برترین شاسی می باشد

  • رضا | ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۲:۲۵ ب٫ظ

    حجم صندوق عقب هایما ۸s در سایت ایران خودرو ۳۴۰ لیتر است نه ۵۵۲ اصلاح کنید

  • مهدی | ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۸:۱۳ ق٫ظ

    توی ایران همه چی برعکس و وارونست هایما خیلی بهتره تیگو ۷ و بهتر میخرن😃😃😃