تیگو 7

تیگو ۷ و هر آنچه باید درباره آن دانست

شنبه - 16 آذر 1398

پیشرانه- تیگو ۷ پرچم‌دار محصولات چری در ایران بوده و واضح است که این شرکت یعنی مدیران خودرو امیدهای زیادی برای درخشش آن در بازار دارد.

پیشرانه- همین چند سال پیش بود که بسیاری از مشتریان و حتی کارشناسان صنعت خودرو، صنعت خودرو چین را اصلاً جدی نمی‌گرفتند و حتی بعدازاین سال‌ها هم افرادی هستند که خودروهای چینی را قبول ندارند و خودروسازان چینی را اسباب‌بازی ساز می‌دانند! اما باید حقیقت را پذیرفت چری تیگو ۷ نمونه آن است.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» کمپانی‌های چینی با سرعت بسیار زیادی، حتی بیشتر از سرعت پیشرفت صنعت خودرو ژاپن و کره به پیش رفته و روزی نیست که خبری از مدل‌های جدید از این چینی‌ها منتشر نشود.

یکی از این خودروسازان چینی شرکت چری است که با اعتبار خوبی که در ایران به دست اورده است توانسته بیش از ۴۰۰ هزار خودرو را در ایران تولید کند.

تیگو ۷ پرچم‌دار محصولات چری در ایران بوده و واضح است که این شرکت یعنی مدیران خودرو امیدهای زیادی برای درخشش آن در بازار دارد.

البته به‌حق باید گفت تیگو ۷ یک سر و گردن از سایر هم‌وطنان خود بالاتر بوده و از طراحی جذاب و دینامیک، امکانات قابل‌توجه و کیفیتی قابل‌قبول سود می‌برد.

چری برای تجاری‌سازی این کراس اوور چهار سال زمان نیاز داشت و درنهایت در سال ۲۰۱۶ نسخه عملیاتی این خودرو را با نام تیگو ۷ در نمایشگاه پکن رونمایی و سپس بعد از گذشت چند ماه وارد بازارهای داخلی چینی کرد.

چری در ساختار محصولات خود قبل از تیگو ۷، تیگو ۵ را راهی بازار کرده بود و انتظار می‌رفت که تیگو ۷ ازنظر ابعاد بدنه بزرگ‌تر از تیگو ۵ باشد اما در عمل این خودرو ازنظر طول و عرض با تیگو ۵ هم‌اندازه است و در ارتفاع ۷ سانتی‌متر کوتاه‌تر از تیگو ۵ است.

طراحی داخلی و بیرونی

به جرأت می‌توان گفت به لحاظ ظاهری تیگو ۷ یک سر و گردن بالاتر از سایر هم‌وطنان چینی مثل زوتی و هن تنگ قرار دارد و حتی می‌تواند در قامت یک خودرو اروپایی قد علم کند.

در نمای روبرو جلوپنجره با خطوطی متقارن و مورب در کنار یک نوار کروم افقی که نمای جلو خودرو را دو قسمت تقسیم نموده و چراغ‌های مثلثی نمایی جسور، تنومند و اسپورت به خودرو داده است.

نمای عقبی تیگو 7

چیزی که در بدنه این خودرو می‌توان به‌طور واضح دید، استفاده بیش‌ازحد از خطوط بدنه عمیق و بدون هدف در بدنه خودرو است که نمونه بارز آن را می‌توان در بخش عقب خودرو دید. چینی‌ها همیشه با خطوط عمیق قصد داشته‌اند تا بدنه عضلانی و جذاب ایجاد کنند که در بسیاری از موارد موفق نبوده‌اند.

تضاد بین طراحی بخش جلویی و عقبی تیگو ۷ را نمی‌توان دوست داشت چراکه برخلاف بخش جلو، نمای عقب خودرو اصلاً خوب طراحی نشده‌ است.

چری برای جذابیت تیگو ۷ جدید خود در بخش عقب از طراحی نمونه‌های کره‌ای مانند توسان و اسپورتیج ۲۰۱۹ تقلید کرده است که نوع طراحی چراغ‌های آن باعث به وجود آمدن فضای خالی بسیاری در این بخش شده که زیبایی خودرو را از بین برده است. در قسمت زیرین نمایه عقب خودرو، چراغ‌های باریکی دیده می‌شوند که طراحی ساده‌ای دارند.

استفاده از دو خط برجسته بر روی کاپوت و منحنی تیز دیگری که دو چراغ را باهم وصل می‌کند به جذاب‌تر شدن نمای خودرو کمک کرده است. مه‌شکن‌ها دایره‌ای بوده و در قاب لوزی‌شکل کروم جای گرفته است. در نمای جانبی با خط برجسته‌ای مواجه هستیم که از چراغ عقب شروع‌شده و تا گلگیر جلو ادامه می‌یابد که ظاهری حجیم برای نمای جانبی به ارمغان آورده است.

علاوه بر این رکاب و باربند نقره‌ای به همراه نوار کروم حاشیه پنجره، بر زیبایی نمای جانبی افزوده است. نمای عقب آن‌چنان‌که باید جذاب از آب درنیامده است و انتظارات را برآورده نکرده است. طول، عرض و ارتفاع خودرو به ترتیب ۴۴۳.۲، ۱۸۳.۷ و ۱۶۷ سانتی‌متر است.

چری تیگو ۷ در سال ۹۸ دچار تغییرات کوچکی شد که بیشتر در داخل کابین این خودرو محسوس است از مهم‌ترین تغییرات تیگو ۷ جدید می‌توان موارد زیر را تشریح کرد:

در مرحله اول طرح رینگ‌های چری تیگو ۷ تغییر کرده و با طرح جدیدی روی آن نصب‌شده است.

تغییر دوم استفاده از طرح جدید در داشبورد خودرو است که البته رنگ قهوه‌ای تیره‌رنگ درآمده و بر روی درب‌ها نیز از چرم قهوه‌ای استفاده‌شده است که نمای لوکس‌تری را به کابین چری تیگو ۷ جدید داده است.

تغییر سوم سیستم ترمز برقی است و تغییر چهارم هم استفاده از سیستم اتوهلد است که در سربالایی‌ها می‌تواند کمک‌راننده باشد.

برخلاف نمای ظاهری، کابین و داشبورد خودرو دارای طراحی ساده بوده و خلاقیت خاصی در آن ملاحظه نمی‌شود. داشبورد خودرو بسیار ساده بوده که این سادگی پس از مدتی ملال‌آور و خسته‌کننده خواهد بود. در طراحی داشبورد از پلاستیک خشک استفاده‌شده است.

کابین تیگو 7

یکی از نکات مثبت کابین، صندلی‌های لوکس و راحت خودرو است که پشتیبانی مناسبی از سرنشینان دارد. شایان‌ذکر است استفاده از قطعات کروم رنگ براق تا حدی از سادگی داشبورد کاسته است. از امکانات این خودرو می‌توان به سقف پانوراما، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک در جلو و عقب، کروز کنترل، سنسور نور، فرمان برقی، گرمکن صندلی‌های جلو، سیستم ورود بدون کلید و … اشاره کرد.

مشخصات فنی تیگو ۷

چری تیگو ۷ برخلاف تمام پیشینیان خود به پیشرانه توربو به حجم ۱.۵ لیتر مجهز شده که یکی از آخرین دستاوردهای فنی گروه چری به‌حساب می‌آید. این پیشرانه قادر به تولید ۱۴۷ اسب بخار قدرت در دور ۵۵۰۰ و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور است که از دور ۱۷۵۰ تا ۴۰۰۰ دور بر دقیقه در دسترس قرار می‌گیرد.

مشخصات فنی تیگو 7

طراحی این پیشرانه با همکاری شرکت AVL اتریش صورت گرفته است. نیروی پیشرانه از طریق گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه ساخت کمپانی معتبر گترگ آلمان به چرخ‌های جلو انتقال می‌یابد.

شایان‌ذکر است این پیشرانه در سدان چری آریزو ۵ توربو هم بکار رفته است اما گیربکس بکار رفته در آریزو از نوع CVT 7 سرعته است.

خودرو تیگو ۷ جدید می‌تواند ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را ظرف ۱۰.۹ ثانیه بپیماید و به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۶.۵ لیتر مصرف سوخت دارد.

ایمنی و گارانتی

در خصوص ایمنی تیگو ۷ باید گفت که طبق ادعای چری این خودرو توانسته به لطف ۶ کیسه هوا، استفاده از فولاد سخت در نقاط حساس بدنه و استفاده از سیستم‌های کمک ترمز ABS, EBD و TCS از موسسه استاندارد چین ۵ ستاره ایمنی را دریافت کند. ترمزهای تیگو توسط کمپانی بوش آلمان طراحی‌شده است از همین رو طی مسافت ۴۰ متر سرعت خودرو از ۱۰۰ کیلومتر به صفر می‌رساند که در بین محصولت چینی یک رکورد تلقی می‌شود.

از دیگر امکانات کم راننده تیگو ۷ جدید، سنسور کنترل فشار باد لاستیک‌ها و سامانه‌ی نگه‌دارنده‌ خودرو درشیب جاده (HHC) استفاده است.

از دیگر امکانات ایمنی خودرو می‌توان به سیستم ASR، EBD، ABS، TCS، HHC، DTC و EBA اشاره نمود. تیگو ۷ به لطف استفاده از فنّاوری روز و استفاده از قطعات فولادی در نقاط حساس بدنه، ایمنی قابل قبولی را به وجود آورده است.

اگرچه تیگو ۷ تاکنون توسط مؤسسات ایمنی معتبر جهانی تست ایمنی نشده اما سازنده ادعا می‌کند این خودرو در C-NCAP توانسته ۵ ستاره ایمنی کسب کند.

چری تیگو ۷ فیس لیفت با گارانتی ۵ ساله و سرویس‌های ۲ ساله رایگان از سوی مدیران خودرو عرضه می‌شود

رقبای تیگو ۷

سگمنت کراس اوور های ۵۰۰ میلیونی روزبه‌روز در حال شلوغ‌تر شدن است، پس از عرضه تیوولی در بازار و ورود نسبتاً پرشور و حرارت رنو کپچر، افزایش قیمت‌های این دو سال اخیر و ورود نسل تازه هیوندای توسان و کیا اسپورتیج باعث شد که خلأ قیمتی وسیعی بین این کراس اوور های کوچک و کراس اوور های متوسط (سایز اسپورتیج و توسان) ایجاد شود، حالا مشخصات تیگو ۷ به شکلی انتخاب‌شده تا این خلأ قیمتی را برای مشتریان پُر کند.

در بازه قیمتی یادشده صرف‌نظر از کلاس جهانی، خودروهایی همچون هیوندای توسان کارکرده، کیا اسپورتیج کارکرده، سوزوکی گرند ویتارا، رنو کپچر، پژو ۲۰۰۸، سانگ یانگ تیوولی، میتسوبیشی ASX و… حضور دارند که مصرف‌کننده ایرانی شاید اکثر این خودروها را به تیگو ۷ چینی ترجیح دهد.

اما برای افرادی که دنبال دردسرهای خاص خودروهای کارکرده نبوده و همچنین به ابعاد، پرفورمنس، کارایی، تجهیزات شرایط خرید و… بیشتر از نشان و برند اهمیت می‌دهند شاید تیگو ۷ انتخاب جالبی باشد.

قیمت

اگر به دنبال خرید تیگو ۷ جدید هستید باید از حساب بانکی خود ۵۲۰ میلیون تومانی خرج کنید، این درحالی است که هم اکنون قیمت این خودرو در بازار حدود ۳۰ میلیون تومان گرانتر از کارخانه است.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟

سایر نظرات

  • ایرانی | ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۳:۲۴ ب٫ظ

    اگه شما طرفدار چینی نیستیم من میگ هر کی این ماشین رو بخره … واقعا” …