پیش خرید محصولات ایران خودرو دیزل، راهکاری برای کاهش آلودگی هوا

پنجشنبه - 24 آذر 1401

پیشرانه – رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است، پیش خرید محصولات ایران خودرو دیزل از سوی دولت می تواند راهکاری برای حل مشکل آلایندگی هوا باشد.

پیشرانه – رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است، پیش خرید محصولات ایران خودرو دیزل از سوی دولت می تواند راهکاری برای حل مشکل آلایندگی هوا باشد.

به گزارش وب سایت خبری«پیشرانه» ، آلودگی هوا یکی از مشکلات بزرگ کلان شهرهایی همچون تهران است که در سال های اخیر حل آن غیرممکن شده است.

با آفاز فصل سرما و تشدید آلودگی و پدیده وارونگی، مدیریت شهری را با چالشی جدی مواجه می کند که تا به امروز نتوانسته عملکردی موفق از خود به جای بگذارد.
اما در این بین نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی می تواند راهکاری برای کاهش آلودگی باشد.

میانگین صرفه جویی در مصرف سوخت که از بهینه سازی ۷۰ درصد ناوگان غیر بهینه حاصل می‌شود حدود ۲۰ درصد از کل مصرف سوخت ماست. بنابراین روزانه نزدیک به ۱۰ میلیون لیتر بهینه سازی مصرف سوخت اتفاق می‌افتد که سالانه به ۴ میلیارد لیتر می‌رسد.
هرچند نمی توان انتظار داشت به یکبار ۷۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی نوسازی شود، اما همکاری ارگان های مربوطه از جمله شهرداری با خودروسازان می تواند تا حدود این مشکل را حل کند.
از سویی دیگر دولت نیز باید حمایت های ویژه را از خودروسازان داشته تا بتواند محصولات خود را در این طرح عرضه کنند. این در حالی است که خودروسازان بزرگ امروز برای تامین این نیاز اعلام آمادگی کرده اند.
در این زمینه چندی پیش مصطفی طاهری رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره برنامه ایران خودرو دیزل درباره ضرورت پیش خرید محصولات خودروسازان برای کاهش آلایندگی ها و فرصت های که نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی برای بهبود شرایط ایجاد می کند، گفت: این مسئله یک اختیار نیست و اگر این موضوع قانونی شود، یک اجبار خواهد بود، یعنی خودروسازان بزرگ و کوچک برای اینکه بتواند شماره گذاری کنند مجبورند یکسری خودروهای قدیمی را از رده خارج کنند، بنابراین، این مسئله یک اجبار شده است.
وی تاکید کرد:خودروسازان یا باید این کار را خودشان انجام دهند و یا واحدهای اسقاط و در ادامه آنها برگه های اسقاط را از آنها خریداری کنند.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر ناوگان عمومی ما نوسازی شود، مصرف گازوئیل تا نصف کاهش پیدا خواهد کرد.
بی تردید ورود خودروهای جدید علاوه بر آنکه نقش مهمی در در کاهش آلایندگی دارد، در کاهش تصادفات و هزینه های نگهداری خودروها هم موثر است.
اما همانطور که رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اشاره کرده است، این موضوع باید تحت عنوان یک قانون لازم الاجرا شود. دولت می تواند با پیش خرید محصولات خودروسازانی همچون ایران خودرو دیزل برنده اصلی این ماجرا باشد، زیرا از یک سو با پیش خرید محصولات به نوعی تقاضا را تحریک کرده و از سویی دیگر گامی در جهت نوسازی ناوگان و کاهش آلودگی هوا برداشته است.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟