جلسه فوق العاده صمت و بورس کالا/ خودروهای وارداتی این هفته در بورس عرضه می شوند

شنبه - 26 آذر 1401

پیشرانه – جلسه فوق العاده  وزارت صنعت، معدن و تجارت و بورس کالا درباره هماهنگی افزایش عرضه خودروهای ساخت داخل و وارداتی، تضامین و تعیین معیار خریداران صبح امروز برگزار شد.

پیشرانه – جلسه فوق العاده  وزارت صنعت، معدن و تجارت و بورس کالا درباره هماهنگی افزایش عرضه خودروهای ساخت داخل و وارداتی، تضامین و تعیین معیار خریداران صبح امروز برگزار شد.

به گزارش وب سایت خبری« پیشرانه»، این جلسه که با حضور مدیران و معاونانی همچون منوچهر منطقی معاون حمل ‌و‌ نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در بورس کالا برگزار شد، به چگونگی هماهنگی ها برای افزایش عرضه خودروهای داخلی و وارداتی پرداخت.

چندی پیش معاون حمل‌و‌نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در ابلاغیه ای به خودروسازان، خواستار افزایش عرضه محصولات در بورس کالا شده بود.

بر اساس این ابلاغیه، حداقل عرضه هر محصول در هر دوره به تعداد ۲  هزار دستگاه در هر محصول برای دو شرکت بزرگ خودروسازی و برای سایر شرکت‌های خصوصی حداقل به میزان ۵۰۰  دستگاه مشخص شده است.

از سویی دیگر خودروسازان باید برنامه‌ریزی لازم درباره عرضه در بورس را مطابق مجوزهای فروش اعطاشده انجام دهند. بر اساس این ابلاغیه هرگونه عرضه خودرو فراتر از مجوز اخذشده و یا مشتقات مالی وابسته به خودرو اعم از گواهی سپرده، معاملات سلف و سلف موازی استاندارد و یا هر نوع اوراق بهادار با پشتوانه دارایی (ABS) مبتنی بر خودرو در بورس کالا با توجه ب آنکه بر تعهدات آتی هر خودروساز تأثیر بگذارد مستلزم اخذ مجوز از وزارت صمت است.

حالا چند روز پس از این ابلاغیه، وزارت صمت در تلاش است تا هماهنگی های لازم برای افزایش عرضه در بورس صورت گرفته و این کار با کمترین مشکل انجام شود.

همچنین  خودروهای وارداتی در این هفته در بورس کالا پذیرش می شوند و خریداران این محصولات می توانند با مراجعه به بورس کالا خودروی خود را خریداری کنند.

در این جلسه برای تعادل بازار خودرو مقرر شد:

۱- جدول کف عرضه خودرو و برنامه تولید ماهانه به تفکیک مدل توسط وزارت صمت به بورس کالا اعلام شود و مبنای تأیید عرضه‌ها و معاملات قرار گیرد.

۲- بورس کالا میزان عرضه‌ها را به صورت هفتگی، دوهفته ای و ماهانه به گونه‌ای تأیید کند تا کف عرضه‌های ماهانه رعایت شود.

۳- در خصوص نحوه عرضه‌ها نیز قرار شد تجمیع عرضه‌ها بر اساس کلاس خودروها، پرتیراژها و کم تیراژها و خودروهای تجاری انجام شود.

۴- تعیین پیش دریافت خرید خودرو به گونه‌ای متناسب با شرایط بازار باشد تا تقاضای خودرو متعادل‌تر شود.

۵- آن دسته از کدهای ملی در بورس کالا امکان خرید خودرو دارند که از ابتدای سال ۹۸ از بورس کالا یا سامانه‌های وزارت صمت خرید نداشته‌اند.

۶- مقرر شد شرایط ضمانت خودروسازان برای عرضه در بورس به منظور رشد عرضه‌ها تسهیل شود.

 

 

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟