شرط و شروط وزارت صمت برای خودروسازان

چهارشنبه - 7 دی 1401

پیشرانه -وزارت صنعت معدن و تجارت میزان عرضه خودروسازان در سه طرح را مشخص کرد و گفت بر نحوه اجرای آن نظارت خواهد داشت.

پیشرانه -وزارت صنعت معدن و تجارت میزان عرضه خودروسازان در سه طرح را مشخص کرد و گفت بر نحوه اجرای آن نظارت خواهد داشت.

به گزارش وب سایت خبری« پیشرانه» ، بازار خودرو در روزهای اخیر با افزایش قیمت ارز، با افزایش قیمت همراه شد. این در حالی است وزارت صمت در تلاش است تا با عرضه خودرو در بورس، دست واسطه ها را از بازار کوتاه کرده تا حدودی از افزایش قیمت جلوگیری کند. اما در این بین افزایش عرضه هم می تواند بر متعادل سازی بازار موثر باشد.

حالا سخنگوی وزارت صمت میزان درصد هایی را برای عرضه خودرو از سوی خودروسازان مشخص کرده است و گفته که بر روند اجرای آن نظارت خواهد داشت.

امید قالیباف با اشاره به جزییات این خبر، گفته است، ۲۰ درصد عرضه خودروسازان به دارندگان خودروی فرسوده و ۵۰ درصد به طرح جوانی جمعیت اختصاص می‌یابد و ۳۰ درصد هم در بورس عرضه می‌شود.

آن طور که این سهمیه بندی نشان می دهد، درصد عرضه خودروسازان در طرح جوانی بیش از دو بخش دیگر است. اما در حوزه خودروهای فرسوده قالیباف می گوید، طبق قانون بودجه ۱۴۰۱ خودروسازان باید ۱۰ درصد از سهم قرعه ‌کشی خودرو را به خودروی فرسوده اختصاص می ‌دادند، اما از آن ‌جایی که در ۶ ماه نخست سال خودروسازان این کار را انجام ندادند بنابراین تصمیم بر این شد که تا پایان سال خودروسازان به‌جای ۱۰ درصد ۲۰ درصد از سهم قرعه‌ کشی را به خودروهای فرسوده اختصاص دهند و اکنون نیز موظف هستند حتی در صورت عرضه در بورس این طرح را هم اجرا کنند.

درواقع عدم اجرای این قانون از سوی خودروسازان باعث شده تا وزارت صمت میزان سهمیه برای خودروهای فرسوده را تا پایان سال افزایش دهد که می توان امیدوار بود بخشی از این طرح اجرایی شود.

سخنگوی وزارت صمت توضیح‌ می دهد: در زمان حاضر برنامه عرضه خودرو این‌گونه است که اگر خودروسازی قرار است یک‌هزار دستگاه خودرو عرضه کند‏، باید ابتدا ۲۰ درصد از آن را به دارندگان خودروی فرسوده و ۵۰ درصد را به طرح جوانی جمعیت اختصاص دهد.

آن طور که پیدا است در بحث عرضه خودرو، اولویت با طرح خودروهای فرسوده و پس از آن طرح جوانی جمعیت است.پس از آن  باید در بورس عرضه شود.

اما موضوع دیگر آن است که آیا دیگر قرعه کشی برای طرح های معمولی جای خود را به بورس داده است یا خیر؟ آن طور که از صحبت های قالیباف برداشت می شود، احتمالا قرعه کشی تنها برای طرح خودروهای فرسوده خواهد بود.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟