مخالفت های مجلس با خودرویی ها ادامه دارد/ مجلسی ها برای خودرویی ها ساز جدید می زنند

یکشنبه - 18 دی 1401

پیشرانه – با وجود اختلاف قیمت بسیار عرضه خودرو در بورس با بازار آزاد، اما مجلس با ساز و کار فعلی مخالف است.

پیشرانه – با وجود اختلاف قیمت بسیار عرضه خودرو در بورس با بازار آزاد، اما مجلس با ساز و کار فعلی مخالف است.

به گزارش وب سایت خبری«پیشرانه» ، سیاست های خودرویی وزارت صمت در سال جاری با تغییرات بسیاری همراه بود که در حال حاضر در ایستگاه عرضه در بورس متوقف شده است.

تفاوت بسیار قیمت های عرضه در بورس نسبت به بازار آزاد باعث شد تا استقبال مردم از عرضه در بورس افزایش پیدا کند.

اما حالا رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرده که با سازو کار فعلی فروش خودرو مخالف هستند.

مصطفی طاهری بیان کرده، نه تنها مجلس قانون و مصوبه‌ای درباره عرضه خودرو در بورس ندارد بلکه ما با عرضه خودرو در بورس با شرایط فعلی نیز مخالف هستیم.

البته رییس کمیسیون در واکنش به اظهارات مدیرعامل سایپا مبنی بر اینکه عرضه خودرو در بورس کالا براساس شرایط مجلس است اعلام کرده که مجلس قانونی در این باره نداشته است.

صحبت های طاهری حاکی از آن است که اختلافات خودرویی مجلس و وزارت صمت همچنان باقی است و هر بار موضوعی جدید برای این اختلاف پیدا می شود.

به گفته طاهری میزان تقاضا بیشتر از عرضه است.

این اتفاق می تواند قیمت خودرو را افزایش دهد و سود خودروسازان از عرضه در بورس بالا ببرد که همین موضوع محل اختلاف مجلس و خودرویی های شده است.

درواقع این نماینده مردم در مجلس معتقد است، این اتفاق با میدیرت عرضه کننده در بازار انجام می شود. به همین دلیل مجلس با عرضه در بورس در چنین شرایطی مخالف است.

طاهری اضافه می کند که باید عرضه خودروهای داخلی در بورس متوقف شود یا آنکه در صورت عرضه سود مازاد آن به حساب دولت واریز شود.

آنچه که اظهارات این نماینده مجلس مشخص است، اصل اختلاف به دریافت سود مازاد باز می گردد. درواقع اگر این سود مازاد به حساب دولت واریز شود، دیگر عرضه در بورس کالا با مخالفت همراه نخواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: در صورتی که سود مازاد بر سود و قیمت معقول خودروها، در بورس به حساب دولت رود، انگیزه افزایش قیمت خودرو در بورس کالا توسط تولیدکننده از بین می‌رود در واقع با این سازوکار، تولیدکننده انگیزه‌ای برای مهندسی قیمت خودرو در بورس نخواهد داشت.

اینکه وزارت صمت و خودروسازان در برابر نظر مجلس چه واکنشی نشان دهند  مشخص نیست و قرار است ۱۸  دی ماه، ۲۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک به قیمت پایه ۲۸۰ میلیون تومان،۴۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ دستی به قیمت پایه ۱۸۵۵۰۰ میلیون تومان و ۲۰۰۰ دستگاه تارا دستی سفید به قیمت پایه ۲۵۶،۵۰۰ میلیون تومان (تاریخ تحویل: ۳۱ فروردین ۱۴۰۲) در بورس کالا عرضه شود.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟