شورای رقابت به میدان برگشت؟

چهارشنبه - 21 دی 1401

پیشرانه – خبرها حاکی از آن است که شورای رقابت به موضوع قیمت گذاری خودرو ورود پیدا می کند.

پیشرانه – خبرها حاکی از آن است که شورای رقابت به موضوع قیمت گذاری خودرو ورود پیدا می کند.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» ، با روی کار آمدن دولت سیزدهم و حضور سید رضا فاطمی امین به عنوان وزیر صنعت ،معدن و تجارت، خودرو یکی از پر خبر ترین حوزه های وزارت صمت شد. این حواشی تا جایی پیش رفت که صنعت خودرو یکی از مواردی بود که فاطمی امین را به جلسه استیضاح رساند.

در همان بدو ورود فاطمی امین به وزارت صمت، بحث قیمت گذاری در این صنعت و حذف واسطه ها داغ شد. بازار خودرو نیز با افزایش یکباره به خواب عمیقی فرو رفت. وزارت صمت در تلاش بود تا با کوتاه کردن دست واسطه ها قیمت خودرو را به قیمت درب کارخانه نزدیک کند.

در این بین راهکارهای بسیاری در دستور کار قرار گرفت که یکی از آنها قرعه کشی از سوی خودروسازان، سپس حذف این موضوع و ایجاد سامانه یکپارچه فروش بود و حالا امروز شاهد عرضه خودرو در بورس کالا هستیم. موضوعی که از سوی مجلس نیز مورد انتقاد است و گفته می شود سود مازاد در عرضه بورس کالا به جیب خودروسازان می رود.

در این میان اما شورای رقابت هم از دایره قیمت گذاری خودرو حذف شد، که حالا خبرهای جدیدی مبنی بر ورود دوباره این شورا به موضوع قیمت گذاری خودرو به گوش می رسد.

در  شصت و سومین مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مورخ ۲۸ مهرماه ۱۴۰۰، در خصوص تنظیم بازار خودرو، دستورالعمل تشکیل “کارگروه تخصصی خودرو” توسط شورای رقابت به تصویب رسید . براساس مصوبه این جلسه مسئولیت تنظیم بازار خودرو از جمله تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌های تنظیم قیمت این بازار فعلا بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت و با هماهنگی ستاد تنظیم بازار است.

در نتیجه دستورالعمل بازار خودرو که شامل تنظیم قیمت، مقدار و شرایط دسترسی آن است، توسط “کارگروه تخصصی خودرو” تدوین می‌شود.

حالا شورای رقابت با اعلام اینکه مصوبه سال ۱۴۰۰ شورای عالی هماهنگی اقتصادی مبنی بر قیمت گذاری خودرو توسط وزارت صمت منقضی شده است، مدعی ورود مجدد به قیمت گذاری خودرو شد.

البته سپهر دادجوی توکلی مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت ، با اشاره به اینکه شورای رقابت به هیچ عنوان مدعی قیمت‌گذاری خودرو نیست، گفت: این تشکل فراقوه‌ای دستورالعمل نحوه محاسبه قیمت تمام ‌شده و سود خودرو را اعلام می ‌کند و این موضوع به‌ معنای قیمت‌گذاری خودرو نیست، ما فقط دستورالعمل را اعلام می‌ کنیم.

خبرهای منتشر شده می تواند بار دیگر بازار خودرو را با حواشی جدید مواجه کند.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟