دست دلالان از بازار خودرو کوتاه شد

یکشنبه - 2 بهمن 1401

پیشرانه – عرضه خودرو در بورس کالا با حذف واسطه ها باعث شد تا ۱۱ هزار میلیارد تومان به نفع این صنعت شود، در غیر این صورت این رقم امروز در جیب دلالان بود.

پیشرانه – عرضه خودرو در بورس کالا با حذف واسطه ها باعث شد تا ۱۱ هزار میلیارد تومان به نفع این صنعت شود، در غیر این صورت این رقم امروز در جیب دلالان بود.

به گزارش وب سایت خبری«پیشرانه» ،  حضور واسطه ها در بازار خودرو توانست آرامش در بازار خودرو را برهم زده و قیمت ها را به صورت نجومی افزایش دهد. حتی در این بین برگزاری قرعه کشی از سوی خودروسازان هم نه تنها مشکل را حل نکرد بلکه دامنه فعالیت واسطه ها را گسترده تر از قبل کرد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز پس از تاکید بر عرضه خودرو از سوی خودروسازان در سامانه یکپارچه فروش و مشکلات پیش آمده، عرضه در بورس کالا را راهکاری برای کاهش واسطه گری دانست و آن را در دستور کار قرار داد.

با شروع عرضه در بورس کالا در کنار استقبال مصرف کننده نهایی و حتی شکسته شدن قیمت ها و رسیدن به قیمت کارخانه، برخی مخالفت هایی با این طرح داشتند.

البته محمد صفایی دلوئی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره اظهار کرده بود: معتقدم علت مخالفت عده‌ای برای عرضه خودرو در بورس کالا منفعت یا رانتی است که در روش‌های دیگر برای خود متصور هستند، همچنین ممکن است بی‌اطلاعی و جهل برخی در خصوص مزایای بورس باعث مخالفت با این اقدام شود.

اما در این میان برخی نمایندگان مجلس که مخالف عرضه در بورس کالا بودند، این طور بیان می کردند که فروش خودرو در بورس کالا باعث می شود تا مازاد سود ایجاد شده به جیب خودروساز برود، در حالی که باید این مازاد به حساب دولت واریز شود.

فراموش نکنیم ورود این سود به صنعت خودروسازی باعث می شود تا عقب ماندگی های چند ساله در این صنعت را جبران شود.

اما حالا عرضه در بورس کالا باعث شده تا دست دلالان از بازار خودرو کوتاه شود.

در این باره محمد رضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با بیان اینکه عرضه کامل خودرو در بورس رانت را حذف می کند، گفت: در این مدت که خودرو در بورس عرضه شده، ۱۱ هزار میلیارد تومان از کف دلالان خارج شده است.

بدون شک با اجرای سیاست قیمت گذاری مانند گذشته می تواند مسیر ورود دلالان به این صنعت را دوباره فراهم کند آن هم در شرایطی که نرخ ارز مسیر صعودی را پیش گرفته می‌تواند سود حاصل از دلالی در این بازار را افزایش دهد.

باتوجه به اینکه مردم نیز از سهامداران شرکت های خودروسازی محسوب می شوند، باید تصمیمات برای قیمت گذاری به صورتی باشد که مردم به‌ عنوان سهامدار متضرر نشوند.

مطرح شدن ورود دوباره شورای رقابت این موضوع را به همراه دارد که آیا بازار خودرو دوباره آشفته می شود یا دولت مسیر جدیدی را برای قیمت گذاری امتخاب می کند.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟