خودرویی ها بازار معدنی ها را داغ می کنند

سه شنبه - 11 بهمن 1401

پیشرانه -افزایش تولید خودروهای برقی می تواند تقاضا برای موادی همچون لیتیوم را افزایش دهد و به نوعی بازار محصولات معدنی به کار رفته در باتری خودروهای برقی را داغ کند.

پیشرانه -افزایش تولید خودروهای برقی می تواند تقاضا برای موادی همچون لیتیوم را افزایش دهد و به نوعی بازار محصولات معدنی به کار رفته در باتری خودروهای برقی را داغ کند.

به گزارش وب سایت خبری«پیشرانه» ، تولید خودروهای برقی سال به سال رو به افزایش است و همین موضوع می تواند بهره برداری از برخی ذخایر معدنی را افزایش دهد.

امروز بسیاری از شرکت های خودروسازی به سراغ تولید خودروهای برقی رفته اند.

داده‌های انجمن خودروسازان اروپا اعلام کرد که خودروهای الکتریکی و هیبریدی ۴۳ درصد از فروش خودروهای جدید در اتحادیه اروپا را در سه ماهه سوم به خود اختصاص داده‌اند.

خودروهای تمام الکتریکی، پلاگین هیبریدی و هیبریدی کمتر از ۴۰ درصد از کل فروش را در مدت مشابه سال گذشته تشکیل دادند. بیش از یک خودرو از هر ۱۰ خودروی فروخته شده یا ۱۱.۹ درصد، یک مدل کاملاً برقی و بدون آلایندگی بودند زیرا فروش چنین مدل‌هایی در مقایسه با سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ به میزان ۲۲ درصد افزایش یافت.

اما توسعه تولید این محصولات نیازمند افزایش تولید خودروهای لیتیومی است. همین موضوع بازار این ماده معدنی را هم داغ می کند.

در حال حاضر، ۲۲ خط تولید باتری خودرو در دنیا راه اندازی شده و تعداد آن روندی صعودی دارد.

تناژ مواد اولیه مصرفی یک کارخانه تولید باتری به ظرفیت ۱۴۰ گیگاوات-ساعت  که برای تولید ۱.۵ میلیون خودروی برقی در سال کافی به نظر می رسد:  آلومینیم  ۱۵۰۰ تن در سال، لیتیم ۱۱۵ هزار تن در سال (۱۸.۱% کل مواد اولیه)، کبالت ۱۵ هزار تن در سال (۹% مواد اولیه)، منگنز ۱۴ هزار تن (۱۴% مواد اولیه)، نیکل ۱۲۵ هزار تن (۲۳.۹% مواد اولیه)، گرافیت ۱۷۰ هزار تن (۱۳.۵% مواد اولیه) است.

در نتیجه افزایش تولید خودروهای برقی می تواند به نفع شرکت های معدنی باشد. درواقع همین موضوع باعث شده تا سرمایه گذاری در پروژه های توسعه ای در معادن لیتیم و کبالت با افزایش همراه شود.

در این میان کشور چین می تواند سهم بیشتری در این بازار داشته باشد، به طوری که شرکت باتری‌سازی چینی « سی ای تی ال » اعلام کرد، ساخت بزرگ‌ترین کارخانه باتری در اروپا به ارزش ۷.۶ میلیارد دلار را آغاز می‌کند.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟