قیمت گذاری دستوری مسیر رانت را هموار می کند

شنبه - 15 بهمن 1401

پیشرانه – افزایش قیمت نهاده با توجه به قیمت گذاری دستوری باعث می شود تا محصول نهایی گران تر به دست مصرف کننده برسد و از سویی دیگر منجر افزایش زیاد برای تولید کننده شود.

پیشرانه – افزایش قیمت نهاده با توجه به قیمت گذاری دستوری باعث می شود تا محصول نهایی گران تر به دست مصرف کننده برسد و از سویی دیگر منجر افزایش زیاد برای تولید کننده شود.

به گزارش وب سایت خبری«پیشرانه» ، قیمت گذاری دستوری می تواند مانند یک غده سرطانی برای هر صنعتی تلقی شود و بالادست و پایین دست آن را تحت تاثیر قرار دهد.   صنعت خودرو نیز از این قیمت گذاری دستوری در امان نبوده و همین موضوع توانسته بر سوددهی این صنعت تاثیرمنفی داشته باشد و در نهایت محصول نهایی را با قیمت بیشتری به دست مصرف کننده برساند.

اتفاقی که خود تولید کننده دخالتی در آن ندارد و تنها باید با ضرر و زیان آن مواجه شود.

امروز صنعت خودرو با افزایش چندین برابری قیمت نهاده ها مواجه است و همین موضوع به راحتی منجر به افزایش قیمت خودرو می شود. افزایش قیمت نهاده های تولید از جمله چدن، مواد پتروشیمی و … و عرضه از طریق بورس به قیمت های جهانی دودی است که به چشم تولید کننده و مصرف کننده می رود.

به عنوان مثال در بحث تامین فولاد و ورق های فولادی با توجه به آنکه بخشی از قیمت پایه ناشی از قیمت های جهانی بوده و به صورت دلاری محاسبه می شود می تواند بر افزایش قیمت تمام شده خودرویی ها موثر باشد. البته جالب است که قیمت جهانی فولاد با کاهش همراه شده اما رشد عجیب نرخ ارز توانست قیمت نهاده ها در بخش فولاد و چدن را بالا نگه دارد.

اما این تنها مشکل برای قیمت گذاری دستوری نیست. اصلی ترین دستاورد برای قیمت گذاری دستوری می تواند رانت و افزایش سود دلالان باشد. این موضوع در بازار خودرو به خوبی قابل رویت است. تفاوت بالای قیمت در بازار آزاد و درب کارخانه تنها می تواند به نفع واسطه ها باشد. البته با تصمیم دولت برای عرضه خودرو در بورس تا حدودی این مشکل حل شد و برخی خودروها با قیمت کارخانه مورد معامله قرار گرفتند. این موضوع نشان می دهد، قیمت گذاری دستوری تنها مسیر رانت را هموار می کند و باعث می شود تا مواد اولیه گران به دست تولید کننده برسد. این موضوع حتی بر توان رقابتی هم اثر گذار است و اجازه نمی دهد صنعت آن طور که باید توسعه پیدا کند.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟