نبرد برای بازار شاسی بلندهای برقی چین در داخل و خارج داغ می شود

دوشنبه - 18 اردیبهشت 1402

پیشرانه -چین برای جنگ قیمت خودروهای الکتریکی نقطه صفر است و میدان نبرد به سمت خودروهای برقی به سبک SUV، بزرگترین بخش بازار، تحت سلطه شرکت Tesla و BYD تغییر می کند.

پیشرانه -چین برای جنگ قیمت خودروهای الکتریکی نقطه صفر است و میدان نبرد به سمت خودروهای برقی به سبک SUV، بزرگترین بخش بازار، تحت سلطه شرکت Tesla و BYD تغییر می کند.

به گزارش وب سایت خبری«پیشرانه» ، به گفته تحلیلگران و مدیران، بازار، مملو از بیش از ۹۰ مدل، با حداقل ۲۰ مدل جدید از هر دو برند چینی و خارجی که در ماه آوریل عرضه شد، در آستانه سخت‌تر شدن است که قیمت‌ها و حاشیه‌ سودهای داخلی را کاهش داده و صادرات را افزایش می‌دهد.

به گفته تحلیلگران، سازندگان خودروهای الکتریکی در چین با کاهش قیمت‌های شاسی‌بلندهای الکتریکی خود، کاهش فروش خودروهای موتور احتراق داخلی (ICE) از کاهش قیمت‌های جسورانه تسلا پیروی کرده‌اند.

این روند با صادرات رو به رشد شاسی بلندهای برقی ساخت چین به خارج از کشور گسترش خواهد یافت.

تو لی، بنیانگذار شرکت مشاوره ای Sino Auto Insights مستقر در پکن، می گوید: “ما به دلیل بازار فوق رقابتی در چین، شاهد صادرات زیادی از چین خواهیم بود. این در واقع یک مسیر آزاد کننده فشار خواهد بود.”

بازار SUV ها در چین در دهه گذشته رونق گرفته است و در حال حاضر تقریباً ۴۰٪ از کل خودروهای فروخته شده را با ۴۰۰ مدل SUV از همه نوع سوخت تشکیل می دهد.

در سال گذشته تقریباً به اندازه خودروهای شاسی بلند ساخت چین در اروپا در سال ۲۰۲۲ به فروش رسید یا بیش از ۱۱ میلیون خودرو.

محبوبیت شاسی بلندهای الکتریکی از زمانی که تسلا مدل Y تولید داخلی خود را دو سال پیش در چین تحویل داد، افزایش یافت و آن را به یکی از سریع‌ترین بخش‌های در حال رشد در بزرگترین بازار خودروی جهان تبدیل کرد.

هر دو برند داخلی و خارجی در بین مدل های جدید ارائه شده در نمایشگاه خودرو شانگهای در ماه آوریل حضور داشتند.

خودروسازان قدیمی فولکس واگن، ب ام دبلیو و تویوتا برای تقویت فروش چین روی شاسی بلندهای الکتریکی جدید حساب می کنند.

استارت‌آپ‌های EV ساخت چین Xpeng و Nio دارای شش مدل SUV هستند و مارک‌های فقط EV که توسط شرکت‌های خودروسازی دولتی چین راه‌اندازی شده‌اند، مانند GAC Aion نیز هستند.

آنها با ۹۳ مدل SUV برقی موجود در بازاری رقابت خواهند کرد که در سال ۲۰۲۲ فروش ۱.۵ میلیونی را تجربه کرد و ۱۰ برند برتر ۸۴٪ را تشکیل می دهند، تجزیه و تحلیل رویترز از داده های انجمن خودروسازان چین نشان می دهد.

در سال ۲۰۲۰، ۷۶ خودروی شاسی بلند الکتریکی وجود داشت، قبل از اینکه تسلا تولید مدل Ys را در چین آغاز کند.

با وجود افزایش جزئی قیمت اخیر، مدل Y تسلا همچنان در چین ۲۰ درصد ارزان تر از اوایل اکتبر است، زمانی که این خودروساز آمریکایی با افزایش موجودی کالا دست و پنجه نرم می کرد.

Xpeng، Leapmotor و دیگران با تخفیف های خود پاسخ دادند، در حالی که BYD تخفیف ۱۰۰۰ دلاری را برای Song Plus SUV پیشرو در بازار یا حدود ۴ درصد تخفیف ارائه کرد.

کسانی که از کاهش قیمت مدل‌های موجود برای محافظت از ارزش برند خودداری می‌کنند، در عوض قیمت‌های اولیه پایین‌تر از حد انتظار را برای مدل‌های جدید، همراه با محدوده رانندگی طولانی‌تر و ویژگی‌های رانندگی مستقل بیشتر ارائه می‌کنند.

به عنوان مثال، برند خودروی برقی ممتاز Geely (Zeekr کراس اوور کامپکت جدید خود Zeekr X را از ۲۷۵۰۰ دلار قیمت گذاری کرد که ۲۸ درصد ارزان تر از مدل Y و تقریباً همان قیمت CR-V هوندا است. فروش سه ماهه اول آن ۵۶ درصد کاهش یافت.

میتسوبیشی موتورز نیز هفته گذشته اعلام کرد که تولید شاسی بلند Outlander خود را در چین به مدت سه ماه متوقف کرده است.

جیم فارلی، مدیر اجرایی فورد رقابت شدید بازار برای خودروهای الکتریکی دو ردیفه به سبک SUV را به عنوان عاملی برای رونق صادرات خودرو در چین تایید کرد.

فارلی در ماه آوریل پس از سفر به چین گفت: “به همین دلیل است که آنها در اروپا پیش می روند. اروپا یک بازار صادراتی برتر است. همه آنها به آنجا می روند.”

فارلی هفته گذشته گفت که فورد همچنین عملیات خود را در چین بازسازی خواهد کرد تا یکی از سرمایه گذاری های مشترک خود را به یک مرکز صادراتی برای خودروهای الکتریکی و احتراقی تجاری ارزان قیمت تبدیل کند.

جنرال موتورز که شاهد کاهش تقریباً یک چهارم سود از چین در سه ماهه اخیر بود، برای موفقیت به خودروهای الکتریکی جدید نیاز دارد تا بتواند سهم بازار خود را در چین بازسازی کند، اما فشارها شدید است.

مری بارا، مدیر اجرایی چین گفت: «چین دارای ۱۰۰ برند خودرویی است که برای فروش و ۵۰ درصد میزان استفاده از ظرفیت رقابت می کنند.

تسلا و رنو قبلاً شاسی‌بلندهای الکتریکی ساخت چین خود را در مقیاس وسیع به اروپا صادر کرده‌اند.

به گزارش رویترز، تسلا ارسال کراس اوورهای مدل Y را از کارخانه خود در شانگهای به کانادا آغاز خواهد کرد که اولین صادرات آن به آمریکای شمالی است.

خودروسازان چینی برنامه های خود را برای افزایش فروش SUV الکتریکی به اروپا دارند.

Zeekr گفت که Zeekr X را به اروپای غربی خواهد آورد، در حالی که صادرات شاسی بلند Atto 3 BYD در سه ماهه اول با شروع سفارشات در آنجا بیش از دو برابر شد.

مارک بلوندل، رئیس بازاریابی BYD در بریتانیا گفت: «طراحی آن (Atto 3) با موقعیت رانندگی بالاتر، فضای خوب مطابقت دارد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟