عادی سازی رسانه ای برای آشفتگی بازار خودرو

چهارشنبه - 27 اردیبهشت 1402

پیشرانه – در حالی که این روزها بازار خودرو به شدت متلاطم بوده و آینده تولید به خصوص توسط بخش خصوصی در ابهام قرار دارد٬برخی جریان های خبری سعی بر عادی سازی رسانه ای برای آشفتگی بازار خودرو دارند.

پیشرانه – در حالی که این روزها بازار خودرو به شدت متلاطم بوده و آینده تولید به خصوص توسط بخش خصوصی در ابهام قرار دارد٬برخی جریان های خبری سعی بر عادی سازی رسانه ای برای آشفتگی بازار خودرو دارند.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» ٬ به نظر می رسد برای رسانه هایی که نقش پیام رسان شورای رقابت را ایفا می کنند٬ وظیفه جدیدی تعریف شده است , عادی سازی آشفتگی بازار خودرو .

به باور این رسانه ها٬عرضه توسط سامانه یکپارچه ٬ افزایش تولید٬ کنار گذاشته شدن نمایندگی ها٬ واردات خودرو و مالیات ستانی باعث خواهد شد که رفته رفته پای دلالان از بازار خودرو بریده و تا شهریور خودروسازان مجبور به فروش های متنوع از جمله اقساطی و لیزینگ شوند.

موارد یاد شده موضوعاتی هستند که برخی جریان های حامی اقتصاد دولتی طی روزهای اخیر سعی بر انتشار وسیع آن برای حمایت از تصمیم های ضد تولید دارند.

در واقع این مسائل نکاتی هستند که برای مردم و آحاد جامعه بسیار حساس و حتی مورد انتظار است. در حال حاضر به گفته بسیاری از مسئولین خودرو به یک شاخص اقتصادی تبدیل شده است.شاخصی که نشان دهنده وضعیت امروز اقتصاد کشور است.اقتصادی که خودرو بخش از آن است.

به بیان ساده بازار خودرو با توجه به شرایطی که دارد محصول تفکر حاکم بر اقتصاد کشور است.اقتصادی که کمتر بر اساس چارچوب های حاکم بر آن پیش رفته و می رود.

اگر کمی منصفانه به قضیه نگاه شود٬به سادگی متوجه خواهیم شد که نه تنها بازار خودرو٬بلکه سایر بازارها با کم و کاستی هایی که دارد٬تنها و تنها محصول تفکرات غیر اقتصادی است.

به نظر می رسد که برای فهم این موضوع بار دیگر به طور خلاصه باید مسیری که صنعت خودروسازی کشور طی کرده ٬مرور شود.

بعد از برجام و امضای قرار داد میان خودروسازان با شرکای خارجی٬شور و شوقی زیاد در بازار ایجاد شد. خودروسازان مختلف اقدام به رونمایی و پیش فروش محصولات جدید کردند.واردات نیز به سرعت بخش زیادی از نیازها در کلاس پریمیوم و در ایران لوکس را پوشش می داد. در بخش های اقتصادی نیز رقابت بسیار شدید شده بود.

در این شرایط چشم انداز مثبتی برای صنعت خودروسازی کشور متصور بود.این شرایط تا آخر سال ۹۶ و ابتدای سال ۹۷ ادامه داشت. اما از سال ۹۷ ممنوعیت واردات خودرو اولین ضربه را به بازار وارد کرد.بهانه جلوگیری از خروج ارز از کشور بود. در سال ۹۶ بنابر آمار ۵۰۰ میلیون دلار برای واردات خودرو از کشور خارج شده بود و سه برابر آن یعنی ۱.۵ میلیارد دلار برای واردات قطعه از کشور بیرون رفته بود.

اما در هر صورت به یکباره دولت وقت تصمیم بر ممنوعیت گرفت.کمی بعد از آن آمریکا از برجام خارج شد. خروج این کشور با خروج شرکای خودروساز کشور همراه شد. البته تا انتهای سال ۹۷ با توجه به انبارهای پر قطعه سازان٬اتفاق خاصی رخ نداد.اما از سال ۹۸ تحریم ها خود را نشان داد.از یک سو نرخ ارز روند صعودی خود را آغاز کرد و از سوی دیگر کمبودها در بازار خودرو خود را نشان داد.

در کنار این دو عامل بسیار مهم٬ عدم تعادل عرضه و تقاضا٬کاهش قدرت پول ملی ٬فاصله قیمت بازار و کارخانه و رانت و سود بی زحمت سرمایه های خرد و کلان بسیاری را روانه بازار خودرو کرد.

این مساله به نوبه خود هم قیمت ها و هم تقاضا را افزایش داد.

بنابراین وضعیت امروز خودروسازان ارتباطی به قیمت گذاری و دلالی نمایندگی ها و شیطنت های خودروسازان ندارد.

به بیان بسیار بسیار ساده٬جریانی که بعد از قیمت گذاری دستوری برای خودروهای مونتاژی به راه افتاده است٬تنها به دلیل این است که از یک سو افکار عمومی درباره مسببین این جریان هدایت نشوند و از سوی دیگر این تفکر می خواهد خود را با پشت بد جلوه دادن خودروسازان پنهان کند.

حالا با توجه به ادعای این رسانه ها٬باید منتظر ماند و دید که آیا خودروسازان در شهریور مجبور به فروش لیزینگی و قسطی می شوند یا اینکه باز هم برای عدم موفقیت و تحقق این ادعا چه بهانه دیگری مطرح می شود.

نویسنده:مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟