چه کسی صاحب صندلی فاطمی امین می شود

پنجشنبه - 4 خرداد 1402

پیشرانه – پس از برکناری وزیر صمت،گمانه زنی ها درباره جانشین وی داغ شده است.امروز نیز نام نیکزاد به عنوان یکی دیگر از گزینه مطرح شد.با این حال هنوز مشخص نیست چه کسی صاحب صندلی فاطمی امین می شود.

پیشرانه – پس از برکناری وزیر صمت،گمانه زنی ها درباره جانشین وی داغ شده است.امروز نیز نام نیکزاد به عنوان یکی دیگر از گزینه مطرح شد.با این حال هنوز مشخص نیست چه کسی صاحب صندلی فاطمی امین می شود.
به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» ،یکی از موضوعاتی که شاید این روزها به دلیل اتفاقات ریز و درشت بازار خودرو چندان به چشم نمی آید،خالی بودن جای خالی وزیر صمت در کابینه سیزدهم است.
البته رئیس جمهور در همان روز استیضاح که منجر به رای عدم اعتماد به فاطمی‌امین شد،مهدی نیازی را به سرپرستی وزارت صمت منصوب کرد.
طبق قانون نیز برای معرفی فرد جایگزین دولت سه ماه فرصت دارد. اما با توجه به جایگاه ویژه این وزارتخانه و همچنین شرایط حساس خودروسازی کشور،به نظر می رسد که برای انتخاب وزیر جدید هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده اند.

گزینه های احتمالی
طی مدت زمانی که صمت کشور وزیر ندارد،نام های زیادی برای تصدی این پست مطرح شده اند. نام برخی از انها نیز به عنوان مطرح ترین گزینه اعلام می شود.با این حال هر روز این لیست با تغییرات زیادی همراه و به روز بعد منتقل می شود.
در حال حاضر اما با بررسی و مقایسه اسامی در فضای محازی به نظر می رسد که برخی افراد از شانس بیشتری برخوردار هستند.
بر اساس شنیده ها در حال حاضر از منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل،مهدی نیازی سرپرست فعلی وزارت صمت،مهدی غضنفری رئیس صندوق توسعه ملی،مدرس خیابان،استاندار سیستان و بلوچستان و علی نیکزاد نماینده محلس به عنوان مطرح ترین گزینه ها نام برده می شود.
در میان این افراد نکیزاد و غضنفری سابقه وزارت در کابینه احمدی نژاد را دارند.مدرس خیابانی نیز سابقه سرپرستی دارد.نیازی هم که سرپرست فعلی به شمار می رود. اما در زمینه آشنایی با خودروسازی تجربه هیچ یک به اندازه منطقی نیست. ضمن اینکه بسیاری هم اکنون وی را مغزمتفکر خودرویی دولت نیز می دانند.
البته اسامی یاد شده تنها گزینه های مطرح نیستند بلکه بر اساس شنیده ها همچنان افرادی نظیر مهدی دوستی استاندار هرمزگان و محمد مهدی برادران معاونت امور صنایع نیز از دیگر گزینه های مطرح به شمار می آیند.
ضمن اینکه برخی معتقد هستند که خروج پیمان پاک از این لیست بیشتر به تفکیک وزارت صمت و مطرح بودن وی برای تصدی این پست مرتبط می شود.در صورت صحت این دیدگاه به نظر باید غضنفری را مطرح ترین رقیب پیمان پاک دانست. در واقع وی از همان ابتدا تا به امروز نامش به عنوان یکی از اصلی ترین افراد برای وزارت بازرگانی شنیده می شود. غضنفری هم سابقه تصدی وزارت بازرگانی را دارد و هم اولین وزیر صمت کشور به شمار می آید.
البته پیمان پاک نیز به رغم جوانی با توجه به حضور در راس سازمان توسعه تجارت،چندان از امور بی خبر نیست.
در همین حال دولت سیزدهم نشان داده است که از بکارگیری وزرای احمدی نژاد در کابینه اش ابایی ندارد.بنابراین تا به امروز می توان شاتس تمام این افراد را برابر دانست.
با این حال هنوز هیچ چیز قطعی نیست و فعلا هیچ کدام از گزینه ها نسبت به دیگری برتری ندارد. اما در عین حال با توجه به وضعیت این روزهای خودروسازان ،صنعت و بازار خودرو به نظر می رسد که دولت نسبت به تاخیر در معرفی وزیر صمت جدید،چندان حساس نبوده و عجله زیادی هم ندارد.

نوشته : مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟