آمار تولید و مونتاژ خودرو در کشور تا پایان اریبهشت ۱۴۰۲ اعلام شد + جدول

دوشنبه - 8 خرداد 1402

پیشرانه – بر اساس اعلام وزارت صمت در ۲ ماهه ابتدایی سال جاری (۱۴۰۲)، تولید خودرو در کشور به رشد قابل توجهی دست یافته است.

پیشرانه – بر اساس اعلام وزارت صمت در ۲ ماهه ابتدایی سال جاری (۱۴۰۲)، تولید خودرو در کشور به رشد قابل توجهی دست یافته است.

به گزارش وب سایت خبری«پیشرانه» ، به گفته‌ی آقای عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت، بیش از ۱۹۳ هزار دستگاه خودرو در بازه‌ی زمانی مذکور تولید شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۴۸ درصدی را نشان می‌دهد.

آقای توکلی لاهیجانی افزود که در این دوره، تولید بیش از ۲۱ هزار دستگاه خودروی وانت و بیش از ۷۰۰ دستگاه خودروی ون نیز صورت گرفته است که به ترتیب از رشد ۵۸ درصدی و ۱۰۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار بوده‌اند.

آقای توکلی لاهیجانی همچنین به دیگر آمارها و ارقامی که بیان شده، اشاره کرد. به عنوان مثال، در دو ماه نخست سال جاری، تولید نزدیک به ۱۶۵ هزار دستگاه خودروی سواری صورت گرفته است که با رشد ۴۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش همراه بوده است. همچنین، تولید بیش از ۳۸۰ دستگاه مینی‌بوس و اتوبوس نیز در این دوره، با رشد ۴۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ صورت گرفته است.

آقای توکلی لاهیجانی در پایان بیان کرد که میزان رشد تولیدات گروه صنعتی ایران خودرو در مدت مذکور حدود ۵۰ درصد و گروه سایپا نزدیک به ۳۳ درصد بوده است. همچنین، آمار تولید در بخش خصوصی نیز بهبود قابل توجهی داشته و با تولید نزدیک به ۳۸ هزار دستگاه خودرو در دو ماه ابتدایی سال جاری، با رشد تقریباً ۸۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بوده است.

جدول میزان تولید تجمیعی خودروسازان و مونتاژکاران داخلی تا پایان اریبهشت ۱۴۰۲

 

نوع اردیبهشت ۱۴۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ میزان رشد تجمعی تا اردیبهشت ۱۴۰۱ تجمعی تا اردیبهشت ۱۴۰۲ میزان رشد
سواری ۷۱,۸۱۳ ۹۸,۹۴۲ ۳۸% ۱۱۳,۷۷۱ ۱۶۴,۸۷۴ ۴۵%
وانت ۸,۴۳۳ ۱۳,۴۳۳ ۵۹% ۱۳,۵۲۲ ۲۱,۴۰۴ ۵۸%
ون ۲۴ ۴۷۲ ۱۸۶۷% ۵۹ ۷۱۳ ۱۱۰۸%
مینی بوس و میدل باس ۹۳ ۱۳۷ ۴۷% ۱۴۷ ۱۹۹ ۳۵%
اتوبوس ۶۷ ۱۱۹ ۷۸% ۱۱۰ ۱۸۲ ۶۵%
کامیونت ، کامیون و کشنده ۲,۱۲۳ ۴,۲۱۵ ۹۹% ۳,۱۱۴ ۶,۰۶۵ ۹۵%
جمع كل انواع خودرو (دستگاه ) ۸۲,۵۵۳ ۱۱۷,۳۱۸ ۴۲% ۱۳۰,۷۲۳ ۱۹۳,۴۳۷ ۴۸%

 

نکته: در دو ماهه اول سال ۱۴۰۱ به تعداد ۵٠،٠٧٢ دستگاه خودروی ناقص نیز تکمیل شده بود که با لحاظ خودروهای تکمیل شده دو ماهه اول سال ،۱۴۰۱ مقدار رشد تولید دو ماهه اول سال جاری نسبت به تولید و تکمیل دو ماهه اول سال ۱۴۰۱ حدود ۷ درصد خواهد بود.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟