آیا مجلس به علی آبادی رای می دهد؟

چهارشنبه - 10 خرداد 1402

پیشرانه – بر خلاف افزایش تحرک برخی نامزدهای احتمالی تا به امروز گزینه نهایی دولت برای وزارت صمت از مپنا آمده وقرار است به زودی به مجلس معرفی شود.آیا مجلس به علی آبادی رای می دهد؟

پیشرانه – بر خلاف افزایش تحرک برخی نامزدهای احتمالی تا به امروز گزینه نهایی دولت برای وزارت صمت از مپنا آمده وقرار است به زودی به مجلس معرفی شود.آیا مجلس به علی آبادی رای می دهد؟
به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه»، گمانه زنی های هفته های اخیر نشان می داد که مدیرعامل مپنا برای نشستن روی صندلی خالی فاطمی امین شانس زیادی ندارد. به خصوص اینکه در حواشی و شنیده ها نیز نامی از وی برده نمی شد.
در همین حال طی روزهای اخیر فعالیت رسانه ای یکی از گزینه ها نیز بیشتر شده بود. البته مشخص نیست که آیا فعالیت و تبلیغ غیرمحسوس برای نمایاندن خود به دولت بوده یا علی آبادی پیشتر انتخاب و قصد وی تحت تاثیر قرار دادن این گزینه بوده است.به خصوص اینکه از یک سو با دلیل تراشی و استدلال سعی در جداکردن خود از جریان و وضعیت امروز بازار خودرو را داشت و از سوی دیگر به عنوان فردی با تجربه و آکادمیک و سوار بر حوزه خودرو معرفی می شد.
البته باید در نظر داشت که گمانه زنی ها با جدی شدن عدم تمایل مجلس به ادامه کار وزیر صمت یعنی زمانی که هنوز وی عضوی از کابینه به شمار می آمد ،آغاز شده بود. اما در ادامه با رای عدم اعتماد مجلس به فاطمی امین و سرپرستی این حدس ها و پیش بینی ها سمت و سوی جدید و جدی تری پیدات کرد.
در اولین گمانه زنی ها اسامی افرادی مانند منطقی ، پیمان پاک،سمیعی نژاد،اسلام پناه ، غضنفری و علی آبادی و حتی در برخی موارد نجم الدین هم به میان آمده بود.
رفته رفته این لیست ها با تغییرات همراه شد و برخی اسامی پررنگ تر شدند و برخی نام نیز به آن اضافه شد. در واقع بر اساس شنیده ها لیست نامزدهای احتمالی برای معرفی به مجلس و تصدی کرسی وزارت به روز می شد.
در این به روز رسانی ها نام علی آبادی،سمیعی نژاد،برادران و اسلام پناه کمرنگ شدند و در مقابل مدرس خیابانی،دوستی و در این اواخر نیکزاد به آن اضافه شد.
ضمن اینکه با توجه به طرح تفکیک وزارت صمت پیمان پاک رئیس سابق سازمان توسعه تجارت و غضنفری رئیس صندوق توسعه ملی به عنوان گزینه های اصلی برای وزارت بازرگانی مطرح و از وزارت صمت دور شدند.
در خلال این گمانه زنی ها،اتفاقاتی که برای تولید کنندگان غیر دولتی و بازار خودرو پیش آمد افکار عمومی را به سمت افرادی برد که به نظر می آمد برای اداره امور و کنترل این وضعیت از توانایی و تجربه بالاتری برخوردار باشند.
به همین علت برخی معتقد بودند که در این شرایط شانس افرادی نظیر منطقی ، غضنفری و حتی نیکزاد با توجه به تجربه و سابقه وزارت بیشتر از سایر افراد باشد.
در این میان برخی شنیده ها از تمایل دولت مبنی بر معرفی مهدی دوستی استاندارهرمزگان به عنوان وزیر پیشنهادی خبر می داد و در مقابل از تمایل مجلس به محمد مهدی برادران معاون امور صنایع وزارت صمت سخن به میان می آمد.
در این شرایط معرفی علی آبادی فعلا دکان گمانه زنی ها را تعطیل کرده است.البته پائین ماندن کرکره این دکان به نظر مجلس بستگی دارد.
اما در عین حال باید دید که مجلس با وی چگونه برخورد خواهد کرد. نگاهی به رای های روز استیضاح نشان می دهد که حداقل ۱۰۲ نماینده موافق وزارت فاطمی امین بودند. حالا برنامه های علی آبادی باید به گونه ای باشد که بتواند نظر حداکثری نمایندگان را به خود جلب کند.مسائلی مانند واردات خودروهای دست دوم،کنترل قیمت ها و افزایش تولید از جمله مسائلی است که نمایندگان نسبت به آن به فاطمی امین انتقادهای جدی وارد کردند.
در این شرایط علی آبادی در صورت اخذ رای اعتماد مجلس،از یک سو باید به سرعت کارهای بر زمین مانده را جمع کند و از سوی دیگر باید با سرعت و دقتی بیشتر به وضعیت تولید بپردازد.به خصوص اینکه با قیمت های جدیدی که شواری رقابت برای خودروهای مونتاژی اعلام کرده است،وضعیت بازار و تولید با ابهام همراه شده است.ضمن اینکه باید هوای نامزدهای ناکام وزارت صمت را نیز داشته باشد. در هر صورت وزیرشدن یا نشدن علی آبادی و کسب رای وی هم در هاله گمانه زنی قرار دارد و مجلس هنوز واکنشی نداشته است.
اما آنچه که به طور قطع می توان گفت این است که وزیر صمت هرکسی که باشد در شرایط به شدت نابسامانی پا به عرضه خواهد گذشت و مشخص نیست که او توان گذر از جاده مخصوص را دارد یا خودرو او را زیر خواهد گرفت.

نوشته :مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟