اعلام قیمت هایما و چانگان و پایان خوش خیالی

شنبه - 13 خرداد 1402

پیشرانه – با توجه به نمایشی که شورای رقابت در قیمت گذاری محصولات مونتاژی به راه انداخته است، برخی خیال می کردند که روند شکست قیمت های بازار خودرو آغاز شده است؛ اما قیمت های جدید هایما و چانگان را باید پایان این خوش خیالی دانست.

پیشرانه – با توجه به نمایشی که شورای رقابت در قیمت گذاری محصولات مونتاژی به راه انداخته است، برخی خیال می کردند که روند شکست قیمت های بازار خودرو آغاز شده است؛ اما قیمت های جدید هایما و چانگان را باید پایان این خوش خیالی دانست.
به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه»، روزهای نیمه دوم اردیبهشت ماه برای خودروسازان و مصرف کنندگان با دو روی متفاوت تمام شد. خودروسازان آینده کسب و کار و تولید وسرمایه گذاری خود را با ابهام دنبال کرده و می‌کنند و در مقابل بسیاری از مصرف کنندگان هر روز آرزوی خودرو دار شدن خود را نزدیک‌تر می بینند.
این نمایش را شورای رقابت به راه انداخته است. شورای که به عنوان یک نهاد فرا قوه ای بیش از ۱۰ سال اختیار قیمت گذاری خودروسازان بزرگ را در اختیار داشت؛ طی این مدت آنها نه تنها موفق به شکست انحصار و ایجاد رقابت نشدند، بلکه با سیاست‌ها و تصمیم‌های اشتباه به طرز اعجاب آوری موجب اتلاف منابع و سرمایه ملی شده و زیان ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی به خودروسازان تحمیل کردند.
در این فضا اما با بازگشت دوباره به عرصه قیمت گذاری و ذره بین انحصار یاب، واردکنندگان و مونتاژکاران را نیز مشمول قیمت گذاری دانستند. بعد از یک دوره فروش در سامانه یکپارچه و ایجاد تعهد برای خودروسازان، آنها در اقدامی عجیب به نوعی قیمت گذاری انجام داده‌اند که به باور بسیاری از کارشناسان آینده تولید به خطر خواهد افتاد.
اما گویا این مساله برای آنان چندان اهمیتی ندارد. چون از منظر آنان تولید کننده یعنی غول‌های جاده مخصوص و سایرین مونتاژکاران متقلب هستند؛ مونتاژکارانی که با بیش اظهاری میزان داخلی سازی از تخفیف های میلیاردی در تعرفه ترخیص برخوردار می‌شوند.
بنابراین باید به سمتی هدایت شود که در نهایت آنها نیز به جرگه تولید کنندگان واقعی بپیوندند. اما آیا این تمام ماجرا است؟ آیا هیچ هدف و نیت دیگری پشت این تفکر وجود ندارد؟ در واقع این همان تفکری است که می خواست خودروسازان را وادار به استفاده از پلتفرم دو خوردوساز بزرگ کند. همان تفکری که مانع از خصوصی سازی و تعیین تکلیف سهام مدیریتی ایران خودرو و سایپا شده است.
با این حال همانند یک روانشناس کارکشته درست از زاویه‌ای وارد شد که بسیاری از افراد در انتظار آن بودند. حالا بسیاری از مردم شورای رقابت را دوست خود دانسته و خودروسازان و مخالفان قیمت های جدید را دشمن و جیره خوار می دانند؛ اما به نظر می‌رسد که این نهاد با قیمت گذاری دو محصول از دو خودروساز بزرگ نیت خود را آشکار کرد.
در حال حاضر شورای رقابت پس از بررسی ها و آنالیز قیمت ها و هزینه های تولید و سایرشاخص ها، هایما اس ۷ پلاس را ۸۶۲ میلیون تومان،هایما اس ۵ پلاس را ۸۴۱ میلیون تومان قیمت گذاری کرده است. همچنین چانگان سی اس ۳۵ پلاس تیپ ۲ ، ۸۴۹ میلیون و چانگان سی اس ۳۵ پلاس تیپ ۳ ۹۰۴ میلیون تومان قیمت گذاری کرده است.
این قیمت‌گذاری نشان می‌دهد قیمت این خودروها بالاتر از قیمت خودروهای پر فروش و پرطرفدار این روزهای بازار قرار دارد و البته هنوز قیمت یکی دو محصول جریان ساز دیگر مشخص نشده است.
اما در حال حاضر این خودروسازان در شرایطی قرار گرفته اند که نمی توانند محصولات خود را با قیمت هایی که شورای رقابت تعیین کرده است عرضه کنند.
در واقع در وضعیتی قرار گرفته اند که نه می توانند تولید را متوقف کنند و نه می توانند با قیمت های تعیین شده اقدام به فروش محصول کنند؛ البته آنها اختیار فروش محصول را هم ندارند، بلکه بنا به دستورالعمل شورای رقابت ملزم و موظف به عرضه از طریقه سامانه وزارت صمت هستند.
با این حال به نظر می رسد که در این شرایط با توجه به استقبالی که معمولا از محصولات دو خودروساز بزرگ می شود، این دو محصول هم به سرعت به فروش برسند.
ضمن اینکه نمی توان از زمان انتشار نامه مدیرعامل ایران خودرو به سرپرست وزارت صمت مبنی بر خالی بودن انبارها بی تفاوت گذر کرد.
این نامه هر چند بیشتر از ۲۰ روز بعد از نگارش و ارسال به وزارت صمت به فضای مجازی راه پیدا کرده است؛ ولی در عین حال زمانی در معرض دید همگانی قرار گرفت که قیمت هایما اعلام شده بود. این موضوع می تواند مانند تیغی دو دم عمل کند، یعنی هم می تواند مانع از ثبت تقاضا برای این خودروها شود و هم می توان عکس آن عمل کند. تجربه ثابت کرده است که اصولا گزاره دوم رخ می دهد، یعنی بازار به محض احساس کمبود به سرعت با هجوم تقاضا و افزایش قیمت همراه می شود. در عین حال نباید فراموش کرد که حاکمیت به هیچ عنوان اجازه خالی ماندن انبار دو خودروساز بزرگ و توقف تولید را نخواهد داد؛ بنابراین خیال خریداران از این جهت راحت است، شاید تنها دغدغه آنان تاخیر در تحویل باشد.
به بیان دیگر این روش منجر به بازارسازی برای هایما و چانگان وارداتی خواهد شد.هر چند شاید این دو خودروساز نیاز به بازارسازی نداشته باشند، اما باید در نظر داشت که به رغم عطش بازار، اعتماد مصرف کنندگان به خودروسازان بخش خصوصی در این کلاس بیشتر است؛ بنابراین احتمال دارد در یک رقابت برابر، آنها از  ضریب نفوذ بیشتری برخوردار شوند، اما در شرایط بلاتکلیفی و همچنین کشش بازار، برنده از پیش مشخص شده است.

نوشته : مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟