واردات خودروی کارکرده خوب است اما ناکافی

یکشنبه - 21 خرداد 1402

پیشرانه –  بازار خودرو این روزها به رغم رکود حاکم، همچنان سرشار از تقاضا بوده و نیاز به عرضه های بیشتر دارد. در این شرایط واردات خوب است اما کافی نیست

پیشرانه – بازار خودرو این روزها به رغم رکود حاکم، همچنان سرشار از تقاضا بوده و نیاز به عرضه های بیشتر دارد. در این شرایط واردات خوب است اما کافی نیست
به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه»، بر اساس گفته موافققان واردات خودروهای کارکرده، این لایحه با رای بالایی مصوب خواهد شد.
هدف طراحان از این لایحه تنظیم بازار خودرو و شکستن قیمت ها و مجبور کردن تولید کنندگان به رقابت و کاهش قیمت ها است.
آنها برای تسهیل در این امر، برخی سخت گیری‌ها را نیز آسان کرده اند؛ از جمله مورد قبول بودن استانداردهای کشور مبدا یا سازمان ملی استاندارد است؛ پیشتر خودروهای وارداتی کارکرده، ملزم به پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه بودند و فرقی نمی‌کرد از کدام مبدا قرار است وارد شوند.
همچنین برای این خودروها، الزام انتقال فناوری هم در صورت اصلاح و تصویب دیگر الزام نخواهد بود.
یعنی همه چیز برای ورود سریعتر و آسان تر این خودروها فراهم خواهد شد. موافقان و طراحان در نظر دارند، با ورود خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال، محدودیت های بازار را بشکنند.
در ظاهر تمام امور به نحوی پیش خواهد رفت که نفع مردم در آن است؛ اما با توجه به سایر اقدامات و اتفاقاتی که اخیرا رخ داده است، به نظر می رسد که این واردات، آنگونه هم که می گویند، نمی‌تواند چندان اثر گذار باشد.
در حال حاضر بنا بر برخی آمار، بازار خودرو با یک و نیم میلیون تقاضای انباشته همراه است. پیش فروش های سامانه محور نیز ققط توانسته است تقاضاهای جاری را پوشش دهد، ضمن این پیش فروش تولیدکنندگان را به شدت زیر فشار تعهدات برده است، اما آیا شرایط تولید فراهم است؟
در این وضعیت خودروسازان از بهمن سال گذشته نتوانسته است ارز دریافت کنند. با اینکه نرخ ارز از ۲۸۵۰۰ تومان به نرخ تالار دوم، بیش از ۴۰ هزار تومان رسیده است، ارزی برای تخصیص وجود ندارد.
به بیان ساده فرصت سفارش گذاری در حال از دست رفتن است. این مشکل به قدری حاد و وخیم شده است که صدای آبی پوشان جاده مخصوص را نیز دراورده و خواسته یا ناخواسته، نامه مدیرعاملشان نیز رسانه ای شده است.
بنابراین انچه که هم اکنون یکی از اولویت‌ها به شمار می‌رود، یافتن راهکاری برای تخصیص ارز به تولید کنندگان است.
چرا که در غیر این صورت با بحران تولید مواجه خواهیم شد، چون انبارها خالی و توان سفارش گذاری گرفته شده است.
در این شرایط آیا خطوط تولید توان ادامه تولید را خواهند داشت؟ آیا می‌توان انتظار داشت که بازار خودرو میل و رغبت خود را از دست بدهد؟ آیا واردات صرف می تواند جوابگوی نیاز بازار باشد؟ یا برای تزریق هر چه بیشتر، میزان و تعداد خودروهای وارداتی بیشتر خواهد شد؟
آیا می‌توان انتظار داشت که قیمت‌ها کاهش پیدا کنند؟ آیا این امر منجر به خروج بیشتر ارز از کشور نخواهد شد؟ آیا دولت و مجلسی که در لایحه بودجه برای واردات ردیف بودجه در نظر گرفته اند، به راحتی از این درآمد صرف نظر می کنند؟ آیا هدف اصلی مانند بسیاری از موارد کسب درآمد و سوء استفاده از مردم نخواهد بود؟
با این حال با توجه به اخبار و سیگنال های مثبت از مذاکرات شاید بازار در آینده دور یا نزدیک وارد فاز دیگری شود؛ ولی با این حال باید در نظر داشت واردات خودرو به تنهایی قادر به کنترل بازار نیست، اما می تواند برای دولت کاسبی خوبی باشد.

نوشته : مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟