رفتار متناقض حاکمیت در برابر خودروسازان دولتی و خصوصی

یکشنبه - 28 خرداد 1402

پیشرانه – هر چه قدر این روزها خودروهای مونتاژی بلاتکیف و با کاهش قیمت همراه شده اند در مقابل بازارخودرو شاهد گران شدن خودروهای دولتی بر خلاف جهت بازارشده است. آیا هدف فقط ارزان شدن خودروهای مونتاژی بوده است؟

پیشرانه – هر چه قدر این روزها خودروهای مونتاژی بلاتکیف و با کاهش قیمت همراه شده اند در مقابل بازارخودرو شاهد گران شدن خودروهای دولتی بر خلاف جهت بازارشده است. آیا هدف فقط ارزان شدن خودروهای مونتاژی بوده است؟
به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» ، وضعیت خودروسازی و بازارخودروی کشور وارد مرحله عجیبی شده است. از یک سو مدعی هستند که این بازار نیاز به عرضه های حجیم، گسترده و مداوم دارد و از سوی دیگر مسیر عرضه را در کنترل خود در می آورند.
از یک جهت می گویند که قصدشان حمایت از تولید است و از جهت دیگر مسیر تولید را مسدود می‌کنند. درشرایطی که می‌گویند با سامانه یکپارچه شرایطی فراهم کرده اند تا تقاضاهای بیشتری از پوشش بدهند با انصراف های گسترده مواجه شده اند. وضعیت به گونه ای شده است که مردم وادار به تجمع مقابل شورای رقابت می شوند. قیمت خودروهای خودوسازان دولتی در حال افزایش و در مقابل مونتاژی ها یا محصولات بخش خصوصی در بلاتکلیفی و افت قیمت قرار دارند.
فضای کار آنان بسته و آینده غبارآلوده نگران کننده شده است. در حالی که از بیش از ۴ ماه از عدم تخصیص ارز می گذرد، تنها با نامه نگاری مدیرعامل آبی‌پوشان جاده مخصوص قول مساعدت داده می‌شود.
نکته مهم و قابل توجه اما این است که هرچه بیشتر پیش می رویم، هجمه‌ها علیه بخش خصوصی بیشتر می شود. به نظر می رسد که دیگر در شرایط فعلی نیازی به آنها و جهاد صنعتی و دور زدن تحریم ها وجود ندارد.
به نظر می رسد که برخی گمان می‌کنند که آنها وضعیت فعلی را به وجود آورده اند. بنابراین سعی می‌کنند که با ضعیف کردن و به حاشیه راندن آنها، پیام اقتدار و مدیریت خود را به جامعه ارسال کنند که “ما به فکر شما هستیم. اجازه نخواهیم داد بیش از این در حق شما اجحاف و خودروهای مونتاژی به قیمت های گزاف به شما فروخته شود. مردم عزیز نمی‌گذاریم آنها بیش از این یکه تازی کنند. کاری خواهیم کرد که مجبور شوند قیمت ها را کاهش داده و کیفیت محصولات را افزایش بدهند”
با این حال آیا تمام حقیقت ماجرا همین است؟ هر چند بارها گفته شده است ولی بازهم باید این پرسش را با فریب دهندگان افکار عمومی مطرح کرد؛ آیا خودروسازان مسبب گرانی ارز، مواد اولیه تولید، افزایش هزینه‌ها تولید و بالارفتن تورم شده اند؟ آیا با به حاشیه راندن خودروسازان بخش خصوصی نرخ دلار به شدت ریزش خواهد کرد؟ آیا یک دفعه هزینه های تولید کاهش خواهد یافت و به سرعت کیفیت افزایش می یابد؟
اما سوال دیگر این است که چرا در برابر افزایش قیمت محصولات دو خودروساز بزرگ موضع گیری نمی کنند؟ محصولات سرخابی های جاده مخصوص با توجه به قیمت هایی که دارند طیف وسیع تری از بازار را در اختیار دارد. آیا اگر قیمت‌ها در بخش گران شوند اشکالی ندارد؟
به بیان ساده استانداردهای دو گانه در خصوص کنترل بازار و دیدیگاه متفاوت نسبت به تولید کنندگان دولتی و غیر دولتی به سادگی نشان می‌دهد که هدف تضعیف این بخش از صنعت خودروسازی کشور است.
پیشتر ابزارهای مهمی مانند قیمت گذاری و نحوه فروش را از آنان گرفته اند و حالا به طور مستقیم تولید را هدف قرارداده اند. بنابراین پیش از هر چیز به نظر می رسد که قصد از این کار، به حاشیه راندن آنها برای تضمین فروش خودروهای وارداتی کارکرده باشد. حالا قیمت ها که استخراج شود، مشخص می‌شود که چه قدر دلسوز مردم بوده اند.

نوشته :
مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟