آیا واردات خودرو می تواند نقش آفرین باشد؟

سه شنبه - 13 تیر 1402

پیشرانه – بازار خودرو در حالی به رکود فرو رفته است که به نظر چشم ها در انتظار ورود مهمانان جدید از آن سوی آب ها هستند. واقعا آیا واردات خودرو می‌تواند نقش آفرین باشد؟

پیشرانه – بازار خودرو در حالی به رکود فرو رفته است که به نظر چشم ها در انتظار ورود مهمانان جدید از آن سوی آب ها هستند. واقعا آیا واردات خودرو می‌تواند نقش آفرین باشد؟
به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» ،بازار خودرو از آبان ماه سال گذشته با نهایی شدن آئین نامه واردات وارد مرحله جدیدی شد. ثبت سفارش ها آغاز و اولین محموله ها از کره و ایتالیا به پشت دروازه های گمرک رسیدند. اما مسائل مختلف از جمله اخذ گواهی‌ها و تائیدیه‌های استاندارد و محیط زیست، تخصیص ارز، تعرفه و قیمت‌گذاری تا به حال مانع از پلاک شدن و ورود این خودروها به خیابان های کشور شده‌اند.
با این حال حس خوب ورود این خودروها چشم انداز مثبتی را برای مصرف کنندگان پدید آورد. البته طی این مدت افزایش نرخ ارز و داستان تکراری عدم عرضه و تقاضا باعث شد که قیمت‌های بازار بازهم افزایش پیدا کنند.
البته این قیمت‌ها با عرضه در سامانه یکپارچه کمی توقف کردند. ولی با حذف بند مربوط به واردات خودروهای کارکرده، روند افزایشی از هفته دوم فروردین آغاز شد. این مساله مقدمات لرزش بیشتر صندلی صدارت فاطمی امین وزیر سابق صمت را فراهم کرد و در نهایت مجلس رای به برکناری او داد.
اما وی پیش از استیضاح لایحه خودروهای کارکرده را هم با دوفوریت ارایه داد و سرانجام با طی مراحل قانونی، دیگر مانعی در پیش ندارند.
در همین حال بازار خودرو از ۱۷ اردیبهشت سال جاری با انتشار لیست قیمت های خودروهای مونتاژی به رکود فرو رفت. در کنار این رکود مدام بر طبل واردات خودروهای دست دوم کوبیده شد. به نحوی که دیگر حرف و حدیثی در خصوص خودروهای صفر کیلومتر به گوش نمی‌رسد.
جو ایجاد شده باعث شد که بسیاری از مردم علاوه بر جبهه گیری علیه خودروسازان بخش خصوصی، نگاه خاص و ویژه‌ای به خودروهای وارداتی داشته باشند.
نقطه نگران کننده نیز در همین مساله ریشه دارد. آیا واقعا این انتظار به جا است؟ آیا واردات خودرو می تواند توقع مردم را برآورده کند؟ آیا واقعا واردات خودرو باعث تخلیه حباب قیمتی خواهد شد؟
مسئولان معتقد هستند که بله واردات خودرو هم باعث کاهش قیمت و هم باعث افزایش رقابت و کیفیت می شود. البته در این مساله شکی نیست. ولی یک نکته را نباید فراموش کرد که این اثر گذاری در شرایطی رخ می دهد که تمام ارکان بازار در وضعیت عادی و استاندارد باشند. بررسی بازار نشان می‌دهد که در حال حاضر سکوت و رکود مهمان بازار است و اما شرایط عادی نیست.
بنابراین آیا می‌توان از واردات خودروهای صفر و کارکرده انتظار معجزه داشت؟ اگر آن چیزی که پیش می‌آید بر خلاف انتظاری که شکل گرفته است باشد، سمت و سوی بازار به کدام جهت خواهد بود؟
در واقع اصلی‌ترین سوال این است که آیا واردات خودرو می تواند نقش آفرین باشد؟ به نظر می‌رسد متولیان و مسئولانی که به طرز عجیبی بر نقش آفرینی واردات اعتقاد دارند باید با بررسی جوانب امر تمام زوایا واحتمالات را به روشنی توضیح داده و شفاف سازی کنند. یعنی به جای اینکه توقع از واردات را بالا و بالاتر ببرند، پیش از هر چیز باید مقدمات را فراهم کنند. باید بدانند که نیاز واقعی بازار چه تعداد است و از چه راهی می‌توان آنها را تامین کرد. باید اشاره کنند که تولید داخل و واردات مکمل هم هستند.

بنابراین پیش از هر اقدامی ضروری است که آنها شفاف سازی کنند و بیش از ظرفیت توقع و انتظارها را از واردات خودرو بالا نبرند.

نوشته : مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟