آیا واردات می تواند ناجی بازار خودرو شود؟

چهارشنبه - 28 تیر 1402

پیشرانه – با توجه به اتفاقات ماه های اخیر به نظر می رسد صنعت خودروسازی کشور همچنان فاصله زیادی برای توسعه باید طی کند.اما آیا واردات می تواند ناجی بازار خودرو شود؟

پیشرانه – با توجه به اتفاقات ماه های اخیر به نظر می رسد صنعت خودروسازی کشور همچنان فاصله زیادی برای توسعه باید طی کند.اما آیا واردات می تواند ناجی بازار خودرو شود؟

به گزارش وب سایت خبری پیشرانه ،  با توجه به برنامه های افزایش تولید داخل  و همچنین لز سرگیری واردات ، مسئولان صمت با عرضه ترکیبی ، بازار خودرو را به تعادل و نظم بکشانند.

بنا بر برنامه ریزی ها ، وزارت صمت  یک میلیون و هفتصد هزار دستگاه  برای تولید داخل در نظر گرفته بود.طبق ادعای تیم قبلی این وزارت‌خانه تا پایان خرداد باید ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی وارداتی هم به بازار اضافه می شد.

البته تیم فاطمی امین برای مدریت عرضه ، جلوگیری از بازار سیاه و همچنین استفاده از مواهب مادی تمام عرضه ها را از طریق بورس کالا انجام بدهد.

اما به باور بسیاری از نمایندگان بورس کالا باعث افزایش قیمت ها و فشار مضاعف به مصرف کنندگان شده بود. این در حالی بود که در ابتدای این عرضه ها، قیمت نهایی در بورس کالا حداقل ۵ تا ۲۰ درصد کمتر از بازار آزاد بود .ضمن اینکه در برخی محصولات با توجه به عرضه های مستمر و پوشش تقاضا ، مصرف کنندگان با کاهش قیمت در دو محل عرضه ، یعنی بازار آزاد و بورس کالا مواجه شدند. با این حال تکیه بر استدلال های مردم پسند ، مانع از ادامه کار شد و بر خلاف تصور وزارت صمت هیچ تلاش یا مخالفتی بروز نداد.

البته اینکه چرا طی سال های اخیر از قیمت های بازار،رانت توزیع شده و زیان مصرف کننده و تولید کننده با خبر نشده بودند،همچنان یک علامت بزرگ و بی پاسخ است.

با این حال نتیجه کشمکش ها و کارت زردها و توافق ها منجر به ظهور دوباره شورای رقابت شد.

شورای  قابت در شر‌وع دور سوم فعالیت خود علاوه بر اینکه تمام خودروهای سورای اعم از وارداتی و مونتاژی را مشمول قیمت گذاری دانست ، تنها روش فروش را هم سامانه اعلام کرد.

وزارت صمت هم سررشته فروش در دست گرفت.با این حال به نظر می رسد اینبار کلاه شورای رقابت پشم ندارد.هر قیمتی که استخراج کرده است ، به نحوی از انحاء پذیرفته نشده و به محل اختلاف بدل شده است.

از اتبدای سال جاری این نهاد فراقوه ای سه بار قیمت کشف کرده است که هیچ کدام اجرایی و اعمال‌ نشده اند.ابتدا برای غول های جاده مخصوص این اتفاق افتاد که پیش از اعلام رسمی مجبور به بازنگری شد.سپس نوبت خصوصی ها رسید که دوبار قیمت اعلام شد .هر دو بار نیز لغو شد.

اما نکته ای که شاید کمتر به آن توجه شده ، نقش ویژه خودروهای وارداتی است. به نحوی درباره اثرات آن مانور داده اند که نه تنها بازار ، بلکه بسیاری از مسئولان هم این امر را باور کرده اند.

به بیان ساده به قدری روی واردات خودرو تمرکز کر ه اند که حالا همه به چشم فرشته نجات و ناجی به آن نگاه می کنند.

در این شرایط باید در نظر داشت که واردات فقط بخشی از تقاضای بازار را پوشش خواهد داد. در واقع تمرکز ویژه و غیر معقول بر این موضوع و بی تفاوت شدن به تولید داخل یک نقض غرض اشکار است که در لابلای اتفاقات و حوادث اخیر گم شده است.

این در حالی است که هنوز یک خودر‌وی وارداتی عرضه نشده است. وضعیت تولید داخل هم نامشخص است.حتی زمان عرضه های مستمر و گسترده وارداتی نا معلوم است. خبری خاصی از ثبت سفارش های جدید هم به گوش نمی رسد.

با این امیدواری به روزهای آینده بازار را در حالت سکون نگه داشته است. اما اینکه آیا واردات واقعا آنگونه که ادعا می شد یک بحث است و بحثث دیگر این است که آیا واقعا واردات می تواند تمام خواسته را برآورده کند؟

اما آیا واردات به سرانجام خواهد رسید؟ آیا توان برآورده کردن انتظارات شکل گرفته را دارد؟ اگر شرایط آنگونه که می خواهند پیش نرود،آیا مسئولان برنامه دیگری برای کنترل بازار دارند؟

نوشته:مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟